مقایسه برلیانس با تارا اتوماتیک کدام بهتر است؟

3.9
(33)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه برلیانس و تارا و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم.  تارا اتوماتیک بهتره یا برلیانس H330 کدام را بخریم؟

مقایسه برلیانس با تارا اتوماتیک کدام بهتر است؟
مقایسه برلیانس با تارا اتوماتیک کدام بهتر است؟

مقایسه کلی برلیانس و تارا

برلیانس H320 هاچبک چینی پارس خودرو که از سال 1394 توسط پارس خودرو مونتاژ می‌شود. برلیانس H320 از همان بدو ورود به دلیل طراحی خوب و نسبتا مدرن مورد توجه قرار گرفت اما رفته رفته نشان داد که کیفیت مورد انتظار را ندارد و صرفا با یک خودرو چینی معمولی روبه‌رو هستیم.

خودروی تارا در دو نوع دستی و اتوماتیک به بازار خودرو عرضه شده و سطج تجهیزات هرکدام به نسبت دیگری متفاوت است. این محصول ایران‌خودرو  در کلاس سدان طراحی شده و پلتفرم آن  با پژوی مدل 301 شباهت زیادی دارد. ایران خودرو در اواسط دهه 90 شمسی تصمیم گرفت برخی از تولیدات جدید پژوی فرانسوی را در ایران نیز به تولید برساند که از میان آنها ۳۰۱، پژو ۲۰۸ و پژو ۲۰۰۸ انتخاب شدند. از میان این مدل‌ها فقط 2008 به صورت محدود تولید شد و پژو 301 نیز در قالب نمونه‌های وارداتی به دست مشتریان رسید.

بهمن سال 98 ایران خودرو از محصول سدان جدید خود یا همان تارا رونمایی کرد که با کد K132 نامیده می‌شد. قبل از شروع رسمی تولید آن، نام تارا برای محصول تازه ایران‌خودرو انتخاب شد. اولین نمونه‌های تارا در سال 1398 و به صورت نمایشی معرفی شدند و این محصول ایران خودرو در قالب نسخه‌های آزمایشی عرضه شد در حال حاضر فقط نسخه دنده‌ای تارا به بازار عرضه شده است.

همچنین بخوانید: نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو برلیانس کراس

فیلم بررسی تارا ایران خودرو

ویدئوی زیر از پدال خودروی تارا را بررسی کرده و  ارزش خرید آن را مشخص می کند. که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی تارا با برلیانس H330

تفاوت مشخات فنی موتور برلیانس و تارا

طبق مقایسه تارا و برلیانس h330، محصول چینی به جعبه دنده خودکار مجهز شده و حجم موتور آن 1500 سی سی است. این خودروی چهار سیلندر،   موتور بنزین سوز انژکتوری دارد و دیفرانسیل جلو FWD قرار داده شده است. این خودرو مجهز به سيستم پيشرفته ترمز ABS و EBD است.  نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو،   دیسکی خنک شونده و نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب، دیسکی است. نوع سیستم تعلیق، مستقل مك فرسون و نوع سیستم فرمان، تقويت شده الکتریکی، دنده شانه‌ای و  قابل تنظيم است. 170  کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت آن  و استاندارد آلایندگی یورو 5 انتخاب شده است.

خودروی تارا نیز مجهز به موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است و پیشرانه توان ۱۱۳ اسب بخار رسانده شده است. گشتاور موتور هم TU5P هم برابر 144 نیوتن متر است. محصول ایران‌خودرو می‌تواند ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و به صورت میانگین حدود ۷ تا ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند. ظرفیت باک سوخت آن هم ۵۰ لیتر است.

تارا دنده‌ای حدود 1170 کیلوگرم وزن دارد و نمونه اتوماتیک آن حدود ۲۰ کیلوگرم بیشتر است. گیربکس آن هم پنج سرعته در نمونه دستی و در نمونه اتوماتیک شش سرعته است. برای تارا پیشرانه TU5 پلاس قرار داده شده است که با توجه به برخی تغییرات، قدرتمندتر شده است. برخی قطعات هم مانند پمپ روغن در این پیشرانه تغییر کرده‌اند و به همین دلیل این خودرو با افزایش محدود قدرت و گشتاور نسبت به پیشرانه TU5 روبرو شده است.

جدول مقایسه مشخصات فنی تارا و برلیانس

مدل خودروتارابرلیانس H330
پیشرانه۴ سیلندر ۱۶ سوپاپهدو نوع پیشرانه ۱.۵ و ۱.۶۵ لیتری
حجم موتور۱۵۸۷ سی سی۱۶۵۴ سی‌سی
حداکثر قدرت۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه۱۱۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور۱۴۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه در دور موتور ۳۸۰۰ دور در دقیقه هم گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر
گیربکسشش سرعته خودکارگیربکس دستی
مصرف سوخت (ترکیبی)۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
شتاب صفر تا ۱۰۰۱۱.۵ ثانیه۱۴.۲
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

باتری برلیانس H330 و باتری تارا در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های تارا با برلیانس

تارای دنده‌ای نسبت به مدل اتوماتیک امکانات کمتری دارد؛ مهم‌ترین امکانات آن شامل کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر، دماسنج، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، صندلی عقب تاشو، رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی، ایموبلایزر، سنسور دنده عقب، شیشه‌بالابرهای برقی، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار، مه شکن‌های جلو، چراغ خوشامدگویی، دیلایت، چراغ مشایعت، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا با چهار بلندگو، آنتن سقفی اکتیو، سیستم تهویه غیراتوماتیک با تنظیم برقی، فرمان برقی با کلیدهای کنترل، دو کیسه هوا سرنشینان جلو، سیستم ترمز ABS و  EBDبه همراه سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی است.

علاوه بر آن تارای اتوماتیک به آپشن‌هایی مانند کیسه‌های هوای جانبی جلو، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، دوربین دید عقب، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی، تنظیمات برقی صندلی‌های جلو، روکش صندلی‌های چرم و پارچه‌ای، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، دکمه استارت سانروف و نشانگر وضعیت دنده تجهیز شده است.

از امکانات برلیانس H330 می‌توان به رینگ 15 اینچی آلومینیومی، شیشه‌های بالابر برقی، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، باز شدن خودکار قفل درها هنگام تصادف، مدل اتوماتیک اشاره کرد. علاوه بر علاوه امکانات بالا، این خودرو به سیستم تهویه مطبوع خودکار، سانروف، سنسور دنده عقب، بسته شدن پنجره‌ها با ریموت، قابلیت تنظیم صندلی راننده در هشت جهت، آینه‌های جانبی برقی، چراغ  مه‌شکن جلو، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت، روکش چرمی غربیلک فرمان و دکمه مجهز است.

جدول امکانات رفاهی تارا اتوماتیک و برلیانس H330

مالتی مدیاسیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش 7 اینچی، پورت USB، بلوتوث، AUX+Micro SD، میرورلینك، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقبملتي مديا همراه با سيستم رهياب (۴عدد بلندگو + ۲عدد توئيتر)
سایز تایر (لاستیک ها)فولادي / 15رینگ : 6/5*15 J آلومينيومي + تایر : 195/65R15
استاندارد محیط زیستيورو5+EOBD+IUPR
صندلیروكش پارچه اي، 6 حركته دستي (صندلي راننده )، 4 حركته دستي (صندلي سرنشين جلو)، صندلي هاي عقب تاشوقابليت تنظيم صندلي راننده در ۸ جهت به همراه تنظيم گودي كمر + سيستم تاشو براي صندلي عقب ۴:۶ + صندلي عقب با قابليت پشتيباني ايزوفيكس( صندلي كودك)
تهویه مطبوعبرقيسيستم تهويه مطبوع + سيستم تنظيم هواي ورودي (الكترونيكي)
شیشه ها و آینه هاآينه هاي جانبي برقي | جلو و عقب برقي – شيشه راننده آنتي ترپ، شيشه عقب با گرمكنتنظيم الكتريكي آينه هاي جانبي + شيشه بالابر برقي(شيشه هاي جلو و عقب)
چراغچراغ روز LED، مه شکن هاي جلو وعقب، چراغهای همراه در پارکینگ – چراغ خوش آمد گويي – تنظیم برقي نورچراغهاي جلو از داخلتنظيم ارتفاع نور چراغ جلو + چراغ مه شكن جلو + سيستم هشدار روشن بودن چراغ
سانروفسانروف برقي
تجهیزات ایمنیسيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز – هشداردهنده موانع عقب – سيستم عيب يابي هوشمند – قفل مركزي با ريموت كنترل راديوييسنسور دنده عقب + قفل مركزي به همراه كنترل از راه دور + ميله ضربه گير درهاي جانبي + ميله فرم ان جمع شونده (مستهلك كننده ضربه) + قفل اتوماتيك درها هنگام رسيدن سرعت به km/h۲۰ + باز شدن خودكار دربها هنگام تصادف + سيستم ضد سرقت موتور (ايموبلايزر اي سي يو) + يادآوري صوتي باز بودن كمربند ايمني
سیستم فرمانفرمان برقي مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي روي فرمان MFCتقويت شده برقي – دنده شانه اي – قابل تنظيم + غربيلك فرمان چرمي مجهز به دكمه تنظيم صدا
ویژگی ها و امکاناتتريم مشكي | سيستم پايش فشار باد تايرها (TPMS)، كروز كنترل، ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده)، نمايشگر دماي محيط، بازكن قفل در صندوق عقب از داخل، سيستم قطع سوخت خودكار، سيستم كنترل بخار بنزين، ايزوفيكس، آنتن سقفي اكتيو – کاور پلاستیکی موتور – نشاندهنده تغيير دنده (GSI)بسته شدن پنجره ها با استفاده از ريموت كنترل + سيستم ورود و استارت بدون كليد + تودوزي داخل خودرو + كامپيوتر سفري + تنظيم نور صفحه كيلومتر
سيستم انژكتوریپاشش چند نقطه اي | نوع سوخت سازگار : بنزين بدون سرب اكتان 95

مقایسه طراحی ظاهری برلیانس و تارا

در طراحی بدنه تارا فرم بدنه پژو ۳۰۱ حفظ شده، اما نمای جلو و عقب آن به کلی تغییر داده شد تا به عنوان محصولی متمایز در بازار خودروی ایران ارائه شود، ‌اما عدم تطابق تطابق طرح چهره با فرم کلی بدنه و نمای جانبی خودرو مشخص است.  در نمای جانبی پژو ۳۰۱ خطوط ملایم با زوایایی نرم در نظر گرفته شده که حس یک خودروی مناسب خانواده تداعی شود، اما در طراحی خودروی تارا چراغ‌ها، جلوپنجره و المان‌های روی سپر را با استفاده از خطوط صاف به همراه زوایای شکسته‌تر اجرا شده و به آن چهره‌ای اسپرت داده است.

به نظر می‌رسد فرایند طراحی و فیس‌لیفت این خودرو بدون در نظر گرفتن سلیقه مشتریان انجام شده است.در نمای عقب خودرو نیز از طرح چراغ‌های پیوسته استفاده و فرم چراغ‌های آن با ظرافت کمی طراحی شده است. سایر المان‌ها مانند و در صندوق عقب هم طراحی ظریفی ندارند.

اما در مقابل برلیانس h330 به دلیل دارا بودن طراحی ظاهری مشابه با یکی از محصولات پیشین کمپانی بی ام و امتیاز بیشتری را از نظر طراحی ظاهری از مخاطبان خود کسب کرده و به همین دلیل نتیجه می‌گیریم، در مقایسه تارا با برلیانس h330 از نظر طراحی بخش بیرونی برلیانس امتیاز بیشتری را کسب می‌کند.

از لحاظ طراحی داخلی:

اما در طراحی داخلی کابین تارا، طراحی رودری‌ها و المان‌های داشبورد مدرن انتخاب نشده و احساس حضور در کابین یک اتومبیل اقتصادی خواهید داشت. با این حال این سبک از طراحی داخلی در سایر نمونه‌های ایرانی هم دیده می‌شود و می‌تواند تا حدودی پاسخگوی نیاز مشتریان داخلی باشد. کیفیت متریال داشبورد و رودری‌ها قابل قبول است و بهتر از محصول جدید سایپا یعنی شاهین ظاهر شده است. فضای کابین خودرو برای نشستن چهار تا پنج نفر بزرگسال کافی است و در مجموع طراحی داخلی آن نسبت به فضای بیرونی آن امتیاز بالاتری می‌گیرد.

در عوض فضای داخلی برلیانس H330 دلنشین طراحی شده و برخی اجزای آن مانند نشان‌دهنده کیلومتر شبیه به مزدا3 است. ارگونومی قطعات و جا‌گذاری آنها مناسب است، اما کیفیت آنها تعریفی ندارد؛ چون در ساخت آنها از پلاستیک خشک استفاده شده‌است.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

تجربه رانندگی در برلیانس H330 بهتر است یا تارا؟

از ویژگی‌های تجربه رانندگی با تارا می‌توان به نرم بودن عملکرد سیستم فرمان و در دست بودن خودرو در سرعت‌های پایین اشاره کرد. از طرف دیگر مانند سایر خودروهای مجهز به موتور TU5، این خودرو هم می‌تواند به سرعت به دور موتورهای بالا، دست پیدا کند که به عنوان یک خودروی شهری و خانوادگی مناسب ارزیابی می‌شود. در کنار آن وزن بیشتر خودرو در جلوی ماشین باعث کم‌فرمانی در پیچ‌ها می‌شود که از نکات منفی آن است.

مقایسه تارا و برلیانس h330 نشان می‌دهد،  مصرف سوخت خوب، هندلینگ و چسبندگی مناسب در جاده و مسیر،   آپشن‌های نسبتاً خوب و بازار فروش دست دوم خوب و صندوق عقب جادار از ویژگی‌های برلیانس h330 است. در ابن مدل از زنجیرتایک استفاده شده است که از پاره شدن تسمه جلوگیری می‌کند. جعبه دنده آن هم کیفیت ساخت قابل قبولی دارد و اگر دنده در حالت درایو باشد، تعویض دنده‌ها بدون  ضربه انجام می‌شود  و ترمزها هم کمی پایین می‌گیرد، اما در مجموع در سرعتهای پایین عملکردی معمولی دارد.

حرکت خودرو با پنج سرنشین کمی کندتر می‌شود و اگر دنده را در حالت نیمه خودکار یا تیپ ترونیک قرار دهیم، عملکرد آن بهبود پیدا می‌کند.  صدای موتور نیز در دورهای بالا در داخل کابین شنیده می‌شود. از اسفند سال ۹۶ هم  با اضافه شدن موتور ۱.۶۵ لیتری و جعبه دنده بهبود یافته، شتاب این خودرو ۱۵ درصد بهتر شده است. با این حال شتاب اولیه پایین، کوبش و خشکی سیستم تعلیق، نفوذ صدای زیاد موتور داخل اتاق در دورهای بالا، عملکرد ضعیف موتور ۱.۵ لیتری در جاده‌های کوهستانی، کم بود قطعات و لوازم یدکی در نمایندگی‌ها از جمله نقاط ضعف این خودرو است.

مقایسه ایمنی در رنو ساندرو و برلیانس H320

در مقایسه تارا و برلیانس h330، پژو ۳۰۱ در آزمون‌های موسسه «یورو انکپ» موفق به دریافت سه ستاره ایمنی شده و با توجه به اینکه تارا نمونه فیس‌لیفت و ایرانی شده  پژو است و  پلتفرم آن با این سدان فرانسوی یکسان طراحی شده،  می‌توان به استحکام شاسی و پلتفرم تارا امیدوار بود.  امکاناتی همچون سامانه‌های کنترل پایداری، ۴ عدد کیسه‌هوا در نسخه اتوماتیک، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و ترمز کمکی، موجب ارائه سطحی مناسب از ایمنی جهت حفاظت از سرنشینان این خودرو شده است.

از سوی دیگر در نمونه خودکار برلیانس H330 ترمزهای جلو و عقب دیسکی انتخاب شده و سیستم ترمز ضدقفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیرو EBD دارد. اما در نسخه‌ی دستی، ترمزهای عقب خودرو از نوع کاسه‌ای در نظر گرفته شده که عملکردی ضعیف‌تر از نوع دیسکی دارند. نمونه  مجهز به چهار ترمز دیسکی در مسافتی معادل با ۴۰.۲ متر، خودرو را از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به صفر می‌رسد. اطلاعاتی از استانداردهای ایمنی برلیانس H330   وجود ندارد، ‌ با این حال فقط دو کیسه هوا در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک موجود است.

جدول تجهیزات ایمنی تارا و برلیانس

تجهیزاتتارابرلیانس H330
تجهیزات ایمنی و حفاظتیسنسور دنده عقب + قفل مركزي به همراه كنترل از راه دور + ميله ضربه گير درهاي جانبي + ميله فرم ان جمع شونده (مستهلك كننده ضربه) + قفل اتوماتيك درها هنگام رسيدن سرعت به km/h۲۰ + باز شدن خودكار دربها هنگام تصادف + سيستم ضد سرقت موتور (ايموبلايزر اي سي يو) + يادآوري صوتي باز بودن كمربند ايمني
کیسه هوادو عدد، کیسه هوای راننده و سرنشینكيسه هواي جلو( راننده و سرنشين جلو)
سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS، EBA، HSA، ESCسيستم تعليق جلو : مك فرسون + سيستم تعليق عقب : اكسل پيچشي + ترمز جلو : ديسكي عقب : كاسه اي + مجهز به سيستم پيشرفته ترمز ABS+ EBD

برلیانس H330 بخریم یا تارا؟ کدام بهتر است؟

این دو خودرو از نظر قیمتی در یک بازه قرار دارند و نسخه صفر آنها حدود ۴۰۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. از میان این دو خودرو اگر چهره مطلوب، فرمان‌پذیری نرم و مطمئن، کابین زیبا، ترمزهای دقیق و قابل اعتماد و بازار دست خوب برای شما ارزش بیشتری دارد، برلیانس گزینه بهتری است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
5 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
ممد
ممد
11 ماه پیش

۱۰۰ در ۱۰۰ برلیانس h330 بخرید!
تارا آشقاله!
از همه لحاظ برلیانس بهتره
اون دوست عزیزی که گفت موتور صدا میده، الکی نگو
خیلی صدای کمی میده تو کابین
صداش هم حس یه ماشین لوکس آلمانی مثل bmw رو میده

جباری
جباری
1 سال پیش

سلام خوبید خسته نباشید آقا کیسه هوای جانبی کجای ماشین قرار داره؟

جباری
جباری
1 سال پیش

سلام و خسته نباشید. بین این دوتا ماشین که مقایسه کردید کدومشون برای رانندگی در مسیر های طولانی راحت تره به قول معروف کدومشون ماشین جاده هست چون من خیلی با ماشین مسافت های طولانی رو میرم ممنون میشم راهنمایی کنید…

شهبازی
شهبازی
1 سال پیش

با سلام خدمت شما دوست عزیز از مقالتون خیلی لذت بردم واقعا ممنونم فقط یک سوالی برام پیش اومد اینکه آیا وزن ماشین هم در روند سرعت تاثیر بسزایی داره یا اینکه تاثیر چندانی نداره و میشه با المان های دیگه جبران ضعف کرد

رضا
رضا
1 سال پیش

باتوجه به خشکی سواری خودروهای چینی و همچنین صدای زیاد موتور برلیانس در داخل کابین و خدمات بسیار ضعیف نمایندگی بنظر بنده تارا با داشتن پلت فرم ۳۰۱ پژو و موتوری بسیار بهترو با شهرت تارا اتومات بسیار برای خرید از یک خودروی چینی بهتره

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش