مقایسه آریزو 6 و کیا سراتو

3.4
(7)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه آریزو 6 و کیا سراتو و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم.  کیا سراتو بهتره یا آریزو 6 کدام را بخریم؟

انتخاب بین خودروهای کره ای و چینی صفر کیلومتر همیشه برای خریداران خودرو جای سوال و نگرانی بوده است زیرا هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را دارند

مثلاً خودروی چینی صفر کیلومتر گارانتی دارد، تجهیزات بسیار خوبی دارد، استفاده نشده و از ابتدا متعلق به شماست.

مزیت خودروهای کره ای دست دوم دارای قطعات با کیفیت ساخت بالاتر هستند. چری آریزو 6 و کیا سراتو سایپا در رقابت آپشن ها با اختلاف کمی در یک بازه قیمتی قرار دارند.

مقایسه کیا سراتو سایپا و آریزو 6
مقایسه کیا سراتو سایپا و آریزو 6

کیا سراتو (Kia Cerato) خودرویی است که از سال ۲۰۰۳ تا کنون روی خط تولید است. تا کنون این خودرو در مدل‌های سدان، هاچبک و کوپه تولید شده، البته شرکت کیا موتورز در سال ۲۰۱۶ تولید مدل کوپه را متوقف کرد و نسخه هاچبک این خودرو را جایگزین نسخه کوپه نمود.

کیا سراتو در چهار نسل تولید شده‌ است و در بازار ایران نیز محصولی بسیار شناخته شده است، چرا که از نسل اول تا سوم آن مهمان جاده‌های کشورمان بوده‌اند.

نسل دوم کیا سراتو از سال 1393 تا کنون در ایران توسط شرکت سایپا مونتاژ می‌شود اما نسخه اول و سوم آن به صورت وارداتی، وارد بازار ایران شد. به همین دلیل این خودرو را در بازار به نام‌های سراتو وارداتی و سراتو مونتاژ (یا سایپایی) می‌شناسیم.

نسل چهارم سراتو نیز از سال ۲۰۱۹ در کشورهای مختلف آغاز شد اما به دلیل اعمال تحریم، فعالیت شرکت کیا موتورز در ایران به حالت تعلیق درآمد و در شرایط فعلی خبری از عرضه نسل چهارم آن به بازار ایران نیست.

 

مقایسه آریزو 6 و کیا سراتو سایپا
مقایسه آریزو 6 و کیا سراتو سایپا

در ابتدای این مقاله توضیحاتی در مورد شرکت چینی تولیدکننده آریزو 6 بیان خواهیم نمود، تا اطلاعاتی در مورد چری، تیگو، آریزو و … برای شما ارائه کنیم.

موضوع بسیار ساده است کمپانی بزرگ چری که جزو برترین خودروسازان چین هم محسوب می‌شود، تولیدی های کراس‌اوور خود را با نام تیگو و سدان‌های خود را با عنوان آریزو به فروش می رساند.

ترتیب آریزوها به شرح زیر است. نخستین خودروی چری آریزو ۷ بود که در سال ۲۰۱۳ راهی بازار شد؛ پس روی هم رفته می توان آریزوها را خودروهایی به‌روز دانست. پس از آن هم چری آریزو ۳ در سال ۲۰۱۵ روانه بازار چین و البته دیگر کشورها شد.

در سال ۲۰۱۶ هم چری آریزو ۵ رونمایی گردید. طبیعی به نظر می رسد که کسی انتظار نداشت خودرویی دیگر در این میانه روانه بازار شود؛ اما آریزو ۶ همه ما را غافلگیر کرد. بی‌جهت نیست که قیمت این خودرو، این‌قدر بالاست و با نمونه‌های کره‌ای به رقابت پرداخته است.

چری آریزو ۶ در نمایشگاه پکن در همان سال ۲۰۱۶ به اسم GX یا همان آریزو ۶ رونمایی و دو سال بعد راهی بازار شد. جالب این‌ است که این خودرو روی همان پلتفرمی ساخته شده است که با همکاری جگوار لندرور برای چری‌ها طراحی شده؛ یعنی پلتفرم MIX.

در خودروهایی با این سطح، البته نمونه‌های مختلفی را می‌شود سراغ گرفت؛ یعنی سدان‌هایی که تقریباً بین لاکچری و معمولی قرار می‌گیرند؛ نه در حد و اندازه تندر ۹۰ و دنا پلاس هستند، نه در حد خودروهای لوکس گران قیمت.

برای این خودرو می توان رقبایی همچون کیا سراتو، مزدا ۳ صندوقدار، هیوندای النترا و … را در نظر گرفت.

مقایسه کلی آریزو 6 و کیا سراتو سایپا

 

مقایسه کلی آریزو 6 و کیا سراتو سایپا
مقایسه کلی آریزو 6 و کیا سراتو سایپا

در بازار کنونی ابراز علاقه مردم به کراس اوورها باعث شده است که اکثر خودروسازان بر تولید و عرضه مدل های رده بالا تمرکز کنند و نتیجه آن کاهش تنوع در دیگر سگمنت های خودرویی است.

به خصوص اگر از خودروهای ارزان قیمت بازار داخلی عبور کنیم، شاهد این خواهیم بود که اکثر آپشن های موجود در بازار یا SUV هستند یا سعی کرده اند به نحوی با المان های SUV و آفرود مطابق با مد ارتباط برقرار کنند. با این شرایط معرفی سدان های خانوادگی برای علاقه مندان به این کلاس خودرویی بسیار خوشایند خواهد بود.

خوشبختانه مدیران خودرو پس از موفقیت در فروش چری آریزو 5، تصمیم گرفت با یک سدان زیباتر، لوکس و به عبارتی کاملتر پا به میدان بگذارد که منجر به عرضه آریزو 6 شد.

خودرویی که از بسیاری جهات به آریزو 5 شباهت دارد و به دلیل پلت فرم و موتور یکسان، در نگاه اول محصولی مجزا و متفاوت به نظر نمی رسد، اما تغییرات ایجاد شده در گیربکس، بهبود طراحی و گزینه های نهایی این خودرو باعث شده که شاهد خودرویی بهتر از قبل باشیم.

مقایسه کلی کیا سراتو و آریزو 6
مقایسه کلی کیا سراتو و آریزو 6

نسل دوم کیا سراتو که در ایران مونتاژ می‌شود در سال 2008 رونمایی شده است و از طراحی نسبتاً جذابی برخوردار است. علیرغم اینکه نمای کلی کیا سراتو کمی ساده به نظر می‌رسد و به نسل‌های پیشین هوندا سیویک نیز شباهت دارد.

کیا سراتو با دو پیشرانه 1.6 و 2 لیتری برای بازار کشورمان مونتاژ می‌شود که نمونه 2 لیتری به دلیل دارا بودن امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بیشتر به «کیا سراتو آپشنال» معروف است.

کیا سراتو یک سدان جمع و جور نیمه لوکس است اما متاسفانه در نمونه‌های مونتاژی شاهد افت قابل توجه کیفیت و کاهش امکانات این خودرو هستیم.

کیا سراتو قطعا خودرویی نیست که بتواند لوکس سواران را راضی کند، اما کیفیت آن برای کسانی که خودروهای ایرانی سوار می‌شوند قابل توجه خواهد بود؛ به علاوه نمونه 2 لیتری در مقایسه با نمونه 1.6 لیتری دارای پیشرانه‌ای قدرتمند بوده و از آپشن‌های بالاتری نیز برخوردار است.

اگر بخواهیم مزیت های این خودرو را فهرست کنیم باید به مواردی مانند خدمات پس از فروش، بازار دست دوم نسبتاً خوب، موتور قدرتمند، آپشن های مناسب و گیربکس 6 سرعته با شیفتر پشت فرمان اشاره کنیم.

از طرفی کیفیت ساخت ضعیف، سواری خشک، ترمز کاسه ای عقب و کیفیت پایین متریال داخل کابین از نکات منفی این خودرو است.

همچنین بخوانید: نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی

فیلم مقایسه Chery Arizo 6 و Kia Cerato

ویدئوی زیر خودرو های آریزو 6 و کیا سراتو را باهم مقایسه کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است. که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی آریزو 6 با سراتو سایپا

اما کیا سراتو و آریزو 6 از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی کیا سراتو و آریزو 6 مشابه همدیگر است.

تفاوت مشخصات فنی موتور چری آریزو 6 و سراتو

مقایسه مشخصات فنی کیا سراتو و آریزو 6
مقایسه مشخصات فنی کیا سراتو و آریزو 6

آریزو 6 از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می‌برد. این پیشرانه توان تولید 147 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور را دارد و برای انتقال نیروی محرکه خود به چرخ‌های جلو از یک گیربکس 9 دنده CVT کمک می‌گیرد.

شتاب صفر تا صد این سدان چینی 9.2 ثانیه برآورد شده‌ است که در مقایسه با شتاب صفر تا صد 10.5 ثانیه‌ای سراتو آپشنال، بیانگر چالاکی بیشتر آریزو 6 توربو در مقایسه با سراتو سایپا است.

برخلاف سراتو سایپایی که در واقع تنفس طبیعی است، تنفس آریزو 6 توربو شارژ است. برای درک بهتر تفاوت این دو نوع موتور لازم می بینیم مختصر توضیحاتی در مورد آنها بیان کنیم.

همانطور که می دانید یک موتور توربو شارژر از گازهای خروجی برای چرخاندن توربین استفاده می‌کند که نیروی مورد نیاز کمپرسور را تامین کند، اما یک موتور سوپرشارژر از گاز خروجی استفاده نمی‌کند و مستقیماً توسط خود موتور نیرو می‌گیرد و این باعث می‌شود مصرف سوخت بیشتری نسبت به توربوشارژ داشته باشد.

اما با وجود این تفاوت و برتری موتور توربو شارژ باز هم انتخاب این دو نوع موتور بر اساس نیازهای افراد بررسی می شود. اما  موتورهای توربو شارژر صنعت خودروسازی را برای همیشه متحول کردند.

این موتورها عملکرد و کارایی بهتری را ارائه می کنند و مهم تر از همه، دوست دار محیط زیست هستند. با این وجود، برخی از رانندگان موتورهای تنفس طبیعی را بیشتر دوست دارند و ترجیح می‌دهند همچنان از آنها استفاده کنند.

این به این دلیل است که موتورهای تنفس طبیعی بیشتر از موتورهای توربوشارژر دوام می‌آورند و قابل اعتمادتر هستند (امتحان خود را پس داده اند). موتورهای توربو شارژ احتمال خرابی بیشتری دارند و هزینه نگهداری و تعمیر آن به مراتب بیشتر از موتورهای تنفس طبیعی است.

 

مقایسه مشخصات فنی آریزو 6 و کیا سراتو
مقایسه مشخصات فنی آریزو 6 و کیا سراتو

کیا سراتو سایپا از یک پیشرانه 2 لیتری با توان خروجی 156 اسب‌بخار و گشتاور 195 نیوتن‌متر بهره می‌برد و یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

موتور کیا سراتو از نوع DOHC MPI است. موتورهای MPI یا موتورهای مجهز به سیستم تزریق چند نقطه‌ای همان موتور‌های انژکتوری رایج و موجود هستند که تزریق سوخت در این مدل به این صورت است که انژکتور، سوخت را در منیفولد هوا بین فشار 30psi تا 60psi، تزریق کرده، سپس مخلوط سوخت و هوا از سوپاپ مخصوص خود وارد محفظه سیلندر می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقایسه فنی کیا سراتو آپشنال و چری آریزو 6 جدول زیر را مطالعه کنید.

مقایسه مشخصات فنی آریزو 6 و کیا سراتو
نوع خودروآریزو 6 توربوسایپا سراتو آپشنال 2 لیتری
پیشرانه4 سیلندر توربوشارژ4 سیلندر
حجم موتور1498 CC1998 CC
قدرت موتور147 اسب بخار در 5500 دور156 اسب بخار در 6200 دور
حداکثر گشتاور210 نیوتن‌متر195 نیوتن‌متر
جعبه‌دنده9 سرعته CVT6 سرعته اتوماتیک
شتاب 0 تا 1009.2 ثانیه10.5 ثانیه
حداکثر سرعت210 کیلومتر بر ساعت190 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت (ترکیبی)6.9 لیتر7.1 لیتر

 

باتری چری آریزو 6 و باتری کیا سراتو در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های Chery آریزو 6 با Kia سراتو سایپا

مقایسه امکانات و آپشن های آریزو 6 و کیا سراتو
مقایسه امکانات و آپشن های آریزو 6 و کیا سراتو

خودروهای چینی همیشه به داشتن لیست کامل و طولانی آپشن ها و امکانات معروف هستند. در این میان چری آریزو 6 توربو نیز از این قاعده مستثنی نبوده اما کیا سراتو سایپا از نظر امکانات رفاهی در مقایسه با چری آریزو 6 توربو زیاد کامل نیست.

البته نسل دوم کیا سراتو وارداتی از امکانات بسیار کامل تری نسبت به مدل های مونتاژی برخوردار هستند اما نسخه ارائه شده توسط سایپا در مقایسه با چری آریزو 6 توربو حرفی برای گفتن ندارد.

مقایسه امکانات و آپشن های کیا سراتو و آریزو 6
مقایسه امکانات و آپشن های کیا سراتو و آریزو 6

در ادامه لیست کامل جزئیات آپشن‌های این دو خودرو ارائه گردیده است:

جدول مقایسه امکانات و آپشن های کیا سراتو و آریزو 6
تجهیزاتچری آریزو 6سایپا سراتو آپشنال 2 لیتری
چراغتنظیم الکتریکی ارتفاع چراغ‌های جلو، دیلایت، اتولایت، مه‌شکن عقب، چراغ‌های جلو هالوژنچراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم نور، چراغ جلو هالوژن، مجهز به مه‌شکن جلو و عقب، اتولایت
سیستم‌های مولتی‌مدیا6 اسپیکر به همراه ساب ووفر، هندزفری، قابلیت پشتیبانی، MP3 و MP4، iPod، Bluetooth، AUX، Mirror Linkمجهز به 6 اسپیکر- قابلیت پشتیبانی USB، MP3، iPod، Bluetooth – مجهز به GPS
صفحه‌نمایش9 اینچی لمسی7 اینچی لمسی
رینگ­هارینگ آلومینیومی / 205/50R17رینگ آلومینیومی/ 205/55R16
آینهتنظیم و تاشوندگی برقی آینه‌های جانبی، گرمکن آینه‌های جانبیآینه‌های جانبی با تنظیم برقی و مجهز به گرمکن
تهویه مطبوعدیجیتال، دریچه تهویه عقباتوماتیک
صندلیتنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو، گرمکن صندلی جلو، روکش چرم، صندلی‌های عقب تاشوروکش چرم، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو
شیشهبالابرهای برقی خودکار، گرمکن شیشه عقببالابر برقی شیشه عقب و جلو، گرمکن شیشه عقب
سیستم‌های هشداردهندهسنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایرسنسور پارک عقب
سایر امکاناتکروز کنترل، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، کنترل ایستایی در سربالایی HAC، فرمان برقی، دکمه‌های کنترل روی فرمان، نمایشگر 7 اینچی صفحه کیلومتر، نمایشگر خطوط کمکی پارک به کمک فرمان، استارت دکمه‌ای، ریموت استارتر، سانروف، دوربین 360 درجهکروز کنترل، مجهز به پدال شیفتر فرمان، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سانروف، صفحه کیلومتر سوپرویژن، دوربین عقب، استارت دکمه‌ای

 

بیشتر بخوانید: باتری مناسب خودروهای چری

مقایسه طراحی ظاهری کیا Cerato و چری Arizo 6

مقایسه طراحی ظاهری کیا سراتو و آریزو 6
مقایسه طراحی ظاهری کیا سراتو و آریزو 6

خودروی چری آریزو 6 پرو از نظر طراحی بسیار بهتر از رقیب کره ای خود است، استفاده از چندین نوار کرومی بزرگ در طراحی جلو پنجره این خودرو را بسیار زیبا کرده است.

همچنین استفاده از کروم در کنار مه شکن و استفاده از لبه زیر سپر به زیبایی خودرو می افزاید و چیزی که بسیار برجسته است دوربین مربع بزرگ نصب شده بر روی سپر جلو و همچنین چراغ ها از چراغ های روز مدرن و جدید استفاده شده است که قطعا برای مشتریان جذاب خواهد بود.

خطوط کناری درب ها نمای جانبی زیبایی به این خودرو بخشیده اند و استفاده از رینگ های اسپرت این خودروی شیک را اسپرت تر جلوه داده است.

دیفیوزرهای کرومی دایره ای شکل آریزو 6 پرو توجه زیادی را به خود جلب می کند، اما سایپا برای سراتو هیچ گونه دیفیوزری در نظر نگرفته است.

چراغ های عقب آریزو 6 پرو طراحی بسیار مدرن و جذابی دارند، همچنین قسمت مشکی چراغ ها و ​​استفاده از چراغ های آبی روی پلاک خودرو، آن را مدرن و جذاب تر کرده و استفاده یک خط مشکی که دو چراغ را در کنار سوئیچ مه شکن درون خطی بالای سنسورها وصل می کند و استفاده از آنتن کوسه یکی از نکات جذاب طراحی این خودرو است.

مقایسه طراحی ظاهری آریزو 6 و کیا سراتو
مقایسه طراحی ظاهری آریزو 6 و کیا سراتو

نمای جلوی کیا سراتو نسبتاً ساده است، طراحی چراغ ها خیلی متمرکز نیست، اما یکی از نکات مثبت در طراحی آن استفاده از کروم دور جلو پنجره و آینه های بغل نسبتاً بزرگ است، اما طراحی آن قدیمی بوده و زیاد مدرن نیست.

نمای عقب سراتو مجهز به دیفیوزر نیست اما در اطراف اگزوز تک سراتو از نوار کرومی استفاده شده است که باعث جذابیت بیشتر خودرو می شود و رینگ های آلیاژی سراتو نیز طراحی مناسبی برای خودروهای سدان دارند و سایز چرخ ها نیز مناسب برای یک سدان متوسط و کوتاه هستند و جذابیت خاصی ندارند.

جدول مقایسه امکانات بدنه خودروهای کیا سراتو و چری آریزو 6
امکانات بدنه کیا سراتو سایپا آریزو 6
نوع بدنهسدانسدان
ابعاد بدنه4530 * 1775 * 1460 میلی‌متر4710 * 1825 * 1490 میلی‌متر
فاصله بین دو محور2560 میلی‌متر2650 میلی‌متر
تعداد سرنشین45
وزن1290 کیلوگرم1367 کیلوگرم
چراغ روشنایی در روزندارددارد
فعال شدن خودکار چراغ‌هاداردندارد
تنظیم خودکار چراغ جلوداردندارد
سنسور پارک جلوندارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
قطر رینگ جلو16 اینچ17 اینچ
قطر رینگ عقب16 اینچ17 اینچ
عرض تایر جلو205 میلی‌متر205 میلی‌متر
عرض تایر عقب205 میلی‌متر205 میلی‌متر

 

از لحاظ طراحی داخلی:

مقایسه طراحی داخلی آریزو 6 و کیا سراتو
مقایسه طراحی داخلی آریزو 6 و کیا سراتو

طراحی کیا سراتو مربوط به زمانی است که داشتن نمایشگر داشبورد اهمیت زیادی برای خریداران خودرو نداشت و البته لزومی نداشت. اما امروزه وجود این آپشن در خودروهای موجود در کلاس متوسط یک امر ضروری و مورد توجه خریداران خودرو می باشد. نسخه آپشنال سراتو نیز دارای یک نمایشگر لمسی رنگی 7 اینچی است.

متریال به کار رفته در نسخه وارداتی سراتو کاملاً متفاوت از نسخه مونتاژ شده توسط سایپا است. پلاستیک به کار رفته در نسخه مونتاژ داخل کیفیت بسیار پایینی دارد.

نسخه داخلی تریم آن کاملاً سیاه و تا حدودی شبیه به خودرو های چینی موجود در بازار کشور است. در درون کابین سراتو تقریبا همه چیز سیاه رنگ است و فقط در سراتو آپشنال می توانیم نوارهای روشن را در قسمت پایین داشبورد و  پوشش داخل درب ها ببینیم.

فرمان و پنل مربوط به دو موتور و کیلومتر سرعت در سراتو به صورت سیلندری است که از حیث تا حدودی شبیه به مزدا ۳ است. فرمان سراتو دارای طراحی خاصی نیست و حتی با توجه به چرمی بودن فرمان در نسخه آپشنال این خودرو باز هم ساده و قدیمی به نظر می رسد.

اما فرمان نرم بوده و حس رانندگی لذت بخشی را ارائه می دهد و در تاریکی به دلیل قرمز بودن نور پس زمینه کیلومتر خودرو حس اسپورت بودن را به راحتی به راننده القا می کند. همچنین بر روی فرمان کلید های کروز کنترل و سیستم مالی مدیا و برقراری تماس صوتی تعبیه شده اند.

به دلیل جو داشتن داشبوردی ساده و تخت و مستطیل شکل حس نشستن در یک خودرو ساده و قدیمی به سرنشینانی که درون این خودرو بشنید دست می دهد و این مسئله حتی با وجود صفحه نمایشگر ۷ اینچی در نسخه آپشنال سراتو نیز برطرف می شود .

همچنین وقتی به قسمت داشبورد نگاه می کنیم طراحی و گروه بندی خاصی برای چیدمان دکمه ها در نظر گرفته نشده است. کانال تهویه هوا مطبوع در این خودرو به حالت پرانتزی است و نمایشگر مربوط به ساعت در بالاترین قسمت داشبورد قرار دارد.

با توجه به اینکه طراحی داشبورد سراتو به صورت یک دست مشکی در نظر گرفته شده است و در نسخه های غیر آپشنال وجود پنل مانیتور تک رنگ TFT که نوشته های روی آن به رنگ قرمز است هارمونی مناسبی را به وجود می آورد.

این نکته قابل ذکر است که سراتو برخلاف طراحی خارجی خود که اصلا بزرگ نیست در بحث طراحی داخلی کاملا جادار و بزرگ بوده و کابین جا داری را ارائه می کند. این خودرو به گونه ای طراحی شده که در بحث فضای بالای سر بسیار مناسب بوده و برای افرادی قد بلند نیز راحت و ایده ال است.

اما متاسفانه این مورد در بحث فضای آزاد جلوی زانو در سراتو رعایت نشده است و در بخش صندلی عقب پاهای سرنشینانی که قد بلندی دارند معمولا به صورت چسبیده به صندلی جلو می باشند.

حال بطور کلی، تشک صندلی ها و همچنین متریال به کار رفته در آنها راضی کننده می باشد و این موضوع در نسخه آپشنال این خودرو که از چرم مصنوعی استفاده شده راحتی را بیشتر در معرض استفاده کننده این خودرو قرار می دهد.

فضای در نظر گرفته شده برای صندوق عقب این خودرو 415 لیتر است که برای یک خودرو سدان در کلاس خودرو های متوسط بسیار مناسب به نظر می رسد.

همچنین در این خودرو صندلی های عقب قابل تا شدن هستند که با این کار میتوان فضای بیشتری برای قرار دادن بار و وسایل اضافی در اختیار استفاده کنندگان قرار داد.

مقایسه طراحی داخلی کیا سراتو و آریزو 6
مقایسه طراحی داخلی کیا سراتو و آریزو 6 پرو

با ورود به داخل کابین این خودرو با فضایی مشابه آریزو 6 قدیمی مواجه می شویم. در واقع خطوط طراحی و دیزاین کلی اتاق شباهت بسیار زیادی به نسخه قبلی دارد اما اگر با دقت بیشتر به قطعات نگاه کنید متوجه تفاوت‌های نسبتاً زیادی در جزئیات خواهید شد.

نخستین و مهم‌ترین مورد نشانگر پشت‌ آمپر است که از صفحه ترکیبی به یک پنل تمام دیجیتال بزرگ تغییر ماهیت داده است. غربیلک فرمان نیز عوض شده و فرم D-CUT فعلی اسپرت‌تر از قبل به نظر می رسد.

برای کنسول مرکزی از نمایشگر بزرگ‌تری استفاده نموده‌اند و تنظیمات بخش تهویه مورد بازنگری قرار گرفته تا از نظر ارگونومی شرایط بهتری داشته باشد.

کمی پایین‌تر شاهد تغییرات اساسی در چیدمان و طراحی اهرم دنده، جالیوانی‌ها و کلیدهای تنظیمات کلی نیز هستیم. همچنین به نظر می‌رسد که کیفیت برخی از قسمت‌های کابین اندکی بهبود یافته‌اند.

در خصوص فضای کلی کابین و صندوق هم اوضاع مثل گذشته است و می‌توان از شرایط کلی این خودرو ابراز رضایت نمود. به خصوص که اضافه شدن چند آپشن به نسخه پرو، رفاه و آسایش بیشتری برای راننده و سرنشینان به ارمغان آورده است.

فضای داخلی آریزو 6 پرو بسیار مدرن تر و زیباتر از کیا سراتو است، صندلی چرمی راحت مجهز به کولر، گرمکن و ماساژور است و پشت آمپلی فایر دیجیتال حس بسیار بهتری نسبت به جلوی آمپلی فایر سراتو می دهد.

روی داشبورد آریزو 6 پرو پلاستیکی وجود ندارد و داشبورد، صندلی ها و تودوزی آن از چرم است و داشبورد ترکیبی از کربن و چرم و کروم کاری روی فرمان و کولر است. در ادامه به مقایسه امکانات داخلی این دو خودرو پرداخته ایم:

جدول مقایسه امکانات و تجهیزات داخلی آریزو 6 و کیا سراتو
امکانات داخلیکیا سراتو سایپاآریزو 6
استارت بدون کلیددارددارد
سنسور باراننداردندارد
ترمز دستی برقیندارددارد
کامپیوتر سفریدارددارد
قطب‌نمانداردندارد
دماسنجندارددارد
آینه الکتروکروماتیکنداردندارد
گرم‌کن آینهنداردندارد
دوربین دنده عقبدارددارد
سانروفدارددارد
قفل صندلی کودکدارددارد
گرم‌کن صندلی جلوندارددارد
گرم‌کن صندلی عقبنداردندارد
ماساژور صندلینداردندارد
سیستم تهویه‌ی خودکاردارددارد
گرم‌کن فرمانندارددارد
صندلی چرمدارددارد
استراحتگاه مرکزی دستدارددارد
شارژر بی‌سیمنداردندارد
تعداد اسپیکر66
نمایشگر مرکزیدارددارد
مسیریابیدارددارد
ساب‌ووفرندارددارد
بلوتوثدارددارد
برقراری تماس صوتیدارددارد
سایر مشخصات فنی– سوپر ويژن – غربيلک فرمان قابل تنظيم ارتفاع با كليدهای كنترل – غربيلک فرمان و دسته دنده چرمیدوربین 360 درجه

 

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

تجربه رانندگی در کیا سراتو مونتاژ بهتر است یا آریزو 6؟

مقایسه تجربه رانندگی کیا سراتو و آریزو 6
مقایسه تجربه رانندگی کیا سراتو و آریزو 6

کیا سراتو سایپا شتاب ضعیف تری نسبت به چری آریزو 6 توربو دارد و چابکی آن در حد خودروهایی مانند هیوندای النترا است.

موتور توربو چری آریزو 6 این امکان را به خودرو می دهد که در هر لحظه چابکی قابل قبولی را در اختیار راننده قرار دهد. البته به دلیل استفاده از گیربکس CVT ممکن است در ابتدای حرکت با تاخیری در عملکرد پدال گاز مواجه شوید.

فضای کابین کیا سراتو نسبت به چری آریزو 6 کمی محدودتر به نظر می رسد و این مشکل در کنار سیستم تعلیق خشک آن، سراتو سایپا را بیشتر برای جوانان مناسب کرده تا خانواده های پرجمعیت!

مقایسه تجربه رانندگی آریزو 6 و کیا سراتو
مقایسه تجربه رانندگی آریزو 6 و کیا سراتو

اگرچه سیستم تعلیق عقب آریزو 6 نرم و راحت به نظر نمی رسد، اما ضربه های کمتری را به کابین منتقل می کند. ترمزهای عقب سراتو سایپا از نوع کاسه ای است و این خودرو از سیستم هایی مانند کنترل کشش و کنترل پایداری بی بهره است.

بنابراین توصیه می شود هنگام رانندگی در جاده های خیس و لغزنده نکات احتیاطی را کاملاً رعایت کنید.

مقایسه ایمنی در آریزو 6 و کیا سراتو

مقایسه ایمنی آریزو 6 و کیا سراتو
مقایسه ایمنی آریزو 6 و کیا سراتو

از نظر ایمنی، باید بگوییم که سراتو رتبه برتر ایمنی را از موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) کسب کرده است. همچنین از دیگر نتایج بررسی ایمنی کیا سراتو TD می توان به دریافت 4 ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا اشاره کرد. گفته شده که دلیل اصلی از دست دادن ستاره پنجم کمبود سیستم AEB و LSS است.

از سوی دیگر، چری آریزو 6 توربو توسط هیچ یک از معتبرترین مؤسسات ایمنی دنیا مورد آزمایش تصادف قرار نگرفته و سطح امنیتی این خودرو در هاله ای از ابهام قرار دارد.

بنابراین با وجود اینکه چری آریزو 6 توربو از تجهیزات امنیتی کامل تری نسبت به کیا سراتو سایپا برخوردار است، در این قسمت از مقایسه آریزو 6 توربو و سراتو سایپا نمی توان آن را برنده رقابت دانست.

مقایسه ایمنی آریزو 6 و کیا سراتو
مقایسه ایمنی آریزو 6 و کیا سراتو

البته ناگفته نماند که مدل های وارداتی کیا سراتو نسل دوم به دلیل استفاده از ترمزهای دیسکی عقب، سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری، ایربگ جانبی جلو و ایربگ پرده ای، از نظر تجهیزات ایمنی رقیب شایسته تری برای آریزو 6 توربو خواهند بود.

در واقع شرکت سایپا بخش قابل توجهی از تجهیزات این خودرو را از نمونه مونتاژ حذف کرده است. در جدول زیر اطلاعات کاملی از تجهیزات ایمنی این دو خودرو را برای شما ارائه نموده ایم:

جدول مقایسه تجهیزات ایمنی کیا سراتو و آریزو 6
تجهیزاتچری آریزو 6 توربوکیا سراتو سایپا آپشنال 2 لیتری
تجهیزات ایمنی و حفاظتیقفل مرکزی، ایموبلایزر، ریمووت کنترل، ورود بدون کلید، کمربند پیش‌کشنده، کمربند ایمنی محدود‌کنندهقفل مرکزی، ایموبلایزر، ریمووت کنترل، ورود بدون کلید، کمربند پیش‌کشنده، پشت‌سری فعال، باز شدن اتوماتیک درها به‌هنگام تصادف
کیسه هوامجهز به 6 کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای، جانبی)مجهز به 2 کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)
سیستم ترمزترمز چرخ‌های عقب و جلو دیسکی خنک شونده، ABS+ EBD، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی یا EBA، اتوهلدترمز دیسکی چرخ‌های جلو و کاسه‌ای چرخ‌های عقب، ABS+ EBD

 

بیشتر بخوانید: باتری مناسب خودروهای کیا

چری بخریم یا کیا کدام بهتر است؟

مقایسه خرید آریزو 6 و کیا سراتو
مقایسه خرید آریزو 6 و کیا سراتو

از گذشته، کیا سراتو در چندین نسل مختلف وارد بازار داخلی شده است. بنابراین خریداران ایرانی به خوبی با نام این خودرو آشنا هستند. چنین مشکلی در کنار ارائه خدمات پس از فروش گسترده و دسترسی آسان به قطعات یدکی این خودرو، این سدان کره ای را در بازار کشورمان بسیار محبوب کرده است.

از طرفی چری آریزو 6 توربو با وجود همه مزیت هایش همچنان یک سدان جدید به حساب می آید که به دلیل قیمت بالا و طراحی نه چندان پرطرفدار نتوانسته سهم قابل توجهی از سدان های کامپکت بازار کشور را به خود اختصاص دهد.

مقایسه خرید کیا سراتو و آریزو 6
مقایسه خرید کیا سراتو و آریزو 6

در بحث بازار خرید و فروش، کیا سراتو آپشنال عملکرد بهتری داشته و خرید و فروش راحت تری به ثبت رسانده است. متاسفانه یکی از معایب چری آریزو 6 نبود بازار مناسب برای خرید و فروش است و نمی تواند مانند برادر خود آریزو 5 فروش خوب و بزرگی را تجربه کند.

لازم به ذکر است که همین نسل سراتو در نسخه های وارداتی که قدیمی تر هستند و از کیفیت ساخت بالاتری بهره می برند بسیار بهتر است و متاسفانه نمونه های مونتاژ شده سایپا خودروهای بی کیفیتی هستند.

به طور کلی باید گفت که خرید آریزو 6 توربو به دلیل مزایایی مانند موتور قدرتمند، تجهیزات به روزتر، کابین جادارتر، مشخصات فنی بهتر و رانندگی نرم تر، ارزش بالاتری نسبت به سراتو سایپا دارد.

در حال حاضر به دلیل قیمت بالای سراتو سایپا علاوه بر عرضه محدود، اکثر خریداران را به خرید محصولات معروف تری مانند مزدا 3 نیو و هیوندای النترا در این بازه قیمتی به جای خرید یک سدان چینی لوکس و گران قیمت سوق داده است. که کیفیت بالاتری دارند و در بازار داخلی امتحان خود را به خوبی پس داده اند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش