مشکلات استفاده از باتری آمپر بالا

4.3
(816)

مشکلات استفاده از باتری آمپر بالا، چرا نباید از باتری آمپر بالا استفاده کنیم، دلایل استفاده نکردن از باتری آمپر بالا

باور غلطی در بین برخی رایج است که فکر میکنند باتری خوب و مناسب برای ماشین یعنی باتری آمپر بالا. در این مقاله سعی میکنیم دلایل اشتباه بودن این باور را بگوییم.

در ادامه برای شما توضیح می دهیم که چرا انتخاب باتری با آمپر بالاتر نه تنها تأثیر چندان مثبتی در کارکرد خودروی تان ندارد بلکه ممکن است باعث افت عملکرد آن نیز شود.

76d16379 ea2d 44bb bc04 a7d57848f063 مشکلات استفاده از باتری آمپر بالا
آیا می توان از باتری آمپر بالا استفاده کرد؟

کار باتری در خودرو چیست؟

باتری به صورت معمول برای زمان استارت زدن استفاده می شود. باتری ماشین وظیقه دارد نیروی لازم برای جرقه زنی خودرو و بعد از نیروی لازم برای حرکت کردن موتور را تامین کند. همچنین در زمان خاموش بودن خودرو همچنین باتری وظیفه تامین برق بخش هایی مانند سیستم صوتی، سیستم برق رسانی، دزدگیر و این دست از قطعات را بر عهده دارد.

این بخش ها در حالت معمول انرژی مصرفی بالایی نیاز ندارند و همانطور که قبلا هم اشاره کردیم پس تا اینجا مهمترین وظیفه باتری همان تامین نیروی موتور و به حرکت درآوردن آن است.

بعد از به کار افتادن موتور دینام با دریافت نیرو از موتور برق لازم برای باقی قطعات را تامین می کند و عملا دیگر نیازی به باتری نیست تا جایی که بسیاری از دارندگان خودرو قدمی بعد از روشن شدن موتور باتری را از مدار خارج می کردند.

Turn on car battery lights مشکلات استفاده از باتری آمپر بالا
باتری آمپر بالاتر

مشکلات استفاده از باتری آمپر بالا

همانطور که میدانیم توان باتری از ضرب دو مشخصه ولتاژ باتری و جریان باتری محاسبه می شود. ولتاژ قطعات مختلف خودرو میزان مشخصی است و غیر قایل تغییر پس برای افزایش توان یک باتری باید جریان یا آمپر آن را افزایش داد. در حالت عادی این توان بیشتر عملا کاربردی ندارد و تنها هزینه اضافی پرداخت خواهید کرد.

در طول کارکرد خودرو باتری برقی تولید نمیکند پس استفاده از باتری با آمپر بالاتر برای خروجی بیشتر در حین روشن بودن خودرو مانند افزایش قدرت کولر (سردتر شدن کولر)بی معنی است. در مواردی حتی دیده شده که استفاده از باتری آمپر بالا نه تنها عمر باتری را طولانی نمیکند بلکه به دلیل عدم شارژ و دشارژ کامل عمر آن به شدت کاهش می یابد.

یکی از اشتباهاتی که برخی افراد مرتکب می شوند آن است که می گویند آمپر بالاتر بگذارید کولر خودرو باد خنک تری تولید می کند! در مقابل این عده باید گفت تنها پول خود را دور ریخته اید چون وقتی خودرو به آن میزان ذخیره برق نیاز نداشته باشد نه تنها عمر باتری طولانی تر نمی شود بلکه در مواردی مشاهده شده عمر باتری به شدت کاهش یافته علت هم عدم شارژ و دشارژ کامل باتری می باشد.

 

جای باتری مشکلات استفاده از باتری آمپر بالا
معایب استفاده از باتری آمپر بالاتر

رابطه آمپر باتری با جای باتری ماشین

  • مثلا ماشین پراید حداکثر فضا برای باتری ۵۵ تا ۶۰ آمپر در نظر گرفته شده است. و باتری بیشتر از ۶۰ آمپر کاملا در جای باتری ماشین قرار نمی‌گیرد. و این مسئله می تواند بسیار برای شما خطر ساز شود.
  • مورد دیگری که باید درباره باتری آمپر بالا ذکر کنیم این است که حتما باید به آمپر مورد نیاز مصرف کننده های برقی توجه کنید و آمپر بیش از حد میتواند به ادوات برقی ماشین آسیب بزند.
  • البته افزایش آمپر باتری ماشین ۵ تا ۱۵ آمپر هیچ مشکای ایجاد نخواهد کرد. موضوع صحبت ما استفاده از باتری های آمپر بالا تا بیش از ۲۰ آمپر بیشتر از آمپر باتری فابریک ماشین مثلا ماشین ۲۰۶ تا ۶۰ آمپر هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. و اگر قصد نصب باتری بیش از ۶۰ آمپر را داشتید باید به سیستم برقی و دینام ماشین و سایر مسائل مرتبط با آمپر باتری توجه کنید تا دچار مشکل نشوید.

در چه صورت باتری آمپر بالاتر ایرادی ندارد؟

اگر وسایل جانبی خودرو را ارتقاء داده‌اید، تعداد سرنشینان اصولا زیاد هستند، به طور مداوم از کولر یا بخاری در هر فصل استفاده می‌کنید و … باتری شما می‌تواند بالاتر از آمپر ساعت مجاز باشد. البته توجه داشته باشید که توان و ماندگاری باتری‌های آمپر بالا هرچه بیشتر باشد از قیمت بالاتری نیز برخوردارند.

در بسیاری از خودروها استفاده از باتری‌ هایی با آمپر ساعت بالاتر توصیه می‌شود تا در زمان نیاز و در جایی که دینام نمی‌تواند به‌طور لحظه‌ای برق سیستم را تامین کند، باتری بتواند به کمک سیستم برق خودرو بیاید. در این غیر این صورت باتری فابریک خودرو با آمپر ساعت مجاز بهترین گزینه برای خودرو هستند و نصب باتری بالاتر یک اشتباه آسیب زننده خواهد بود.

باتری با آمپر بالا معمولا در خودروهایی با موتوهای بزرگ و پرحجم استفاده می شود زیرا این موتورها برای حرکت اولیه و روشن شدن موتور خود به توان بیشتری نیاز دارند.

همچنین اگر در خودرو از سیستم صوتی پرقدرتی استفاده میکنید توصیه می شود که از باتری آمپر بالا استفاده کنید تا مواقعی که دینام نمیتواند برق کافی لحظه ای را تامین کند باتری به کمک آن بیاید.

1620458586 تعمیربرق خودرو مشکلات استفاده از باتری آمپر بالا
مزایای باتری آمپر بالاتر

و اما نکته آخر

توجه داشته باشید که منظور ما از نصب باتری با آمپر بالاتر از حد استاندارد و مشکلات متعاقب آن، معطوف به تفاوت ۵ یا ۱۰ آمپری نیست؛ کار غیراصولی وقتی صورت می گیرد که فردی برای مثلا خودروی پراید خود به جای باتری مناسب ۵۰ یا ۶۰ آمپری، باتری ۷۰ آمپری نصب کند.

پس با توجه به آنچه که گفته شد، یکی از پارامترهای انتخاب باتری مناسب خودرو، میزان برقی است که در مجموع قسمت های مختلف خودرو مصرف می کنند. با اضافه شدن باند به سیستم صوتی قطعاً مصرف برق خودرو افزایش می یابد و باتری با آمپر پایین تر جوابگوی آن نیست.

نکته پایانی این که در انتخاب باتری ماشین مناسب همواره باید سه ویژگی را در نظر داشته باشید:

آمپر باتری: آمپر باتری میزان برقی است که باتری ذخیره می کند و در خودروها بین ۳۵ تا ۲۲۰ آمپر متفاوت است.

ولت باتری: ولت باتری، قدرت برقی است که باتری تولید می کند. آمپر اکثر باتری ها ۱۲ ولت است.

خروجی برق باتری: این پارامتر تأثیر گرفته از دو پارامتر قبلی است و نشان می دهد که باتری در دمایی مشخص، توانایی تولید چه میزان نیروی ۱۲ ولتی را دارد.

باتری مناسب خودروها

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
85 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره شبانه روزی و ثبت سفارش