شرایط گارانتی خودرو چیست؟

3.9
(54)

در این سری از مقالات کیان باتری قصد داریم تا درباره گارنتی خودرو صحبت کنیم، اگر به دنبال این هستتید که بدانید گارانتی ماشین چیست و مدت زمان و دیگر شرایط آن به چه صورت است تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

تعریف گارانتی

بیایید در ابتدا با تعریف واژه گارانتی آشنا شویم، به صورت کلی گارانتی به مجموعه تعهداتی گفته می شود که شرکت یا شخص سازنده در مقابل رخ دادن هر نوع ایرادی به دلیل کیفیت نا مناسب قطعات، تجهیزات و … تحت شرایط و زمان مشخص شده از قبل برای تعمیر و یا تعویض قطعه بر عهده دارد.

امرزوه اکثر وسایل های تولید شده دارای گارنتی می باشند که بنا بر محصول مدت زمان گارانتی مشخص می شود، در این صورت خریدار اطمینان پیدا می کند که محصول خریداریش دارای ارزش است و از قطعات با کیفیت برای ساخت آن استفاده شده است.

جهت خرید باتری ماشین با تاریخ تولید روز و بیشترین گارانتی کلیک کنید!

اما گارنتی چگونه بین دو طرف ایجاد می شود؟

در ایتدا گارانتی به صورت یک تعهد کتبی می باشد که تمامی موارد لازم از جمله: مشخصات محصول، مدت زمان گارانتی و دیگر خصوصیات در آن ذکر شده است. زمانی که شخص خریدار به گارانتی احیتاج پیدا می کند با تعهد کتبی به مرکز گارانتی مراجعه می کند و روال های لازم طی می شود.

گارانتی خودرو چیست؟

گارانتی خودرو چیست
گارانتی خودرو چیست؟

گارانتی خودرو به مجموعه خدماتی گفته می شود که شرکت خودرو ساز طبق قانون های وضع شده از حقوق مصرف کننده خودرو به خریدار محصول ارائه می دهد و این خدمات تضمین می کند که شرکت تولید کننده نسبت ب کیفیت محصول و مشتری مداری مسئول است.

در ایران نیز شرکت های خودرو سازی و وارد کنندگان خودرو، گارانتی هایی با حداقل 18 ماهه و حداکثر 5 ساله ارائه می دهند.

زمانی که یک شرکت خودرو ساز طی قرار داد های بسته شده برای مشتری خود گارانتی 5 ساله تعیین می کند، به این معنا است که تمامی قطعات موجود در خودرو (به جز قطعات مصرفی) در طی مدت تعیین شده شامل گارانتی می شود و از خریدار هیچ هزینه ای بابت تعمیر یا تعویض آن ها گرفته نمی شود.

به طور مثال اگر موتور یا گیبرکس خودرو آسیب ببیند با توجه به این که از قطعات مصرفی به حساب نمی آیند، شرکت سازنده موظف است به صورت رایگان آن ها را تعویض نماید.

حتی در برخی مواقع و شرایط خاص، قطعات مصرفی خودرو تا مدت زمان مشخصی دارای گارانتی هستند، در این میان برخی از شرکت ها هستند که برای جذب مشتری تمامی قطعات خودرو را گارانتی می کنند و به این نحو مشتریان بیشتری پیدا می کنند.

فعالسازی و استعلام گارانتی سپاهان باتری

آیا خودرو های صفر احتیاجی به گارانتی دارند؟

گارانتی خودرو های صفر کیلومتر
گارانتی خودرو های صفر کیلومتر

حتی اگر شما خودرو صفر کیلومتر را خریداری می کنید خودروساز موظف است که در زمان خرید تمامی توضیحات لازم در مورد گارانتی را شما ارائه دهد.

علاوه بر آن باید چک اولیه زمان تحویل به صورت کامل ارائه شود، یعنی زمانی که خودرو به شما تحویل داده می شود باید مطابق چک لیست موجود تمامی آیتم های خودرو در حضور شما آزمایش شود تا مطمئن شوید هیچ گونه عیبی در خودرو وجود ندارد.

یکی از مشکلات خریداران که بسیار از آن گله دارند این است که خدمات ارائه شده در تمامی نمایندگی های خودرو مطابق با یکدیگر نیست و حتی در برخی مواقع به سختی خودرو ها را پذیرش می کنند و قطعات مورد نیاز در آن ها پیدا نمی شود.

در این شرایط شما باید برگه گارانتی اتومبیل خود را چک کنید، در آن به صورت کامل توضیح داده شده است که چه قطعاتی شامل گارانتی می شوند؛ اگر باز هم مرکز ارائه دهنده خدمات از این مسئولیت شانه خالی کرد می توانید به مرکز اصلی مراجعه کنید و نسبت به این موضوع شکایت کنید.

همچنین بخوانید: آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر

چرا نباید گارانتی اتومبیل را تمدید کرد؟

برای آشنایی با این موضوع ویدیو زیر را تماشا کنید.

شرایط باطل شدن گارانتی ماشین ها

ابطال گارانتی خودرو
ابطال گارانتی خودرو

در خصوص این موضوع در ماده 26 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان آمده است که: قطعات تضمین شده در خودرو شامل تمامی اجزای و بخش های خودرو می شود به جز مواردی که به صورت مصرفی و استهلاکی هستند.

اما طبق این قانون چه قطعاتی در خودرو شامل گارانتی نمی شود؟

طبق این قانون این موارد عبارت است از: روغن های خودرو مثل روغن موتور و گیربکس، مایعات درون خودرو مثل مایع ضد یخ و مایع شیشه شوی، فیلتر بنزین، فیلتر هوا

همچنین اگر بخواهیم به شرایط باطل شدن گارانتی اشاره کنیم باید بگوییم که برخی از قطعات دارای مدت زمان کمتری از قطعات اصلی می باشند.

به طور مثال برای صفحه کلاچ و باتری خودرو نصف مدت گارانتی اصلی گارانتی تعیین می شود؛ یعنی اگر خودرو شما 5 سال گارانتی دارد این قطعات تنها 2.5 سال دارای گارانتی هستند.

علاوه بر آن تسمه ها، شمع موتور و تیغه برف پاک کن تنها برای 10 هزار کیلومتر اولیه گارانتی دارند و پس از طی کردن این مسافت گارانتی آن ها باطل می شود.

همچنین اگر شما خودرو دارای گارانتی خود را در تعمیر گاه هایی به غیر از موارد ذکر شده تعمیر نمایید باعث خروج محصول از شرایط گارانتی می شود.

زیرا شرکت های خودرویی اعلام کرده اند که هر گونه عیب و نقصی که در خودرو ایجاد شود، خریدار تنها باید به مراکز خدمات پس از فروش مراجعه کند.

آیا تغییرات در خودرو شرایط  گارانتی را باطل می کند؟

از جمله مواردی که باعث می شود گارانتی اتومبیل لغو شود، نصب رینگ یا لاستیک های غیر استاندارد (پهن)، تغییر دادن سطح ارتفاع خودرو، نصب کردن روکش صندلی در خودرو های خاص (خودرو هایی که دارای صندلی برقی یا ایربگ هستند)، نصب دزدگیر بر روی خودرو، نصب کف پوش یکپارچه بر روی خودرو، نصب کردن کروزکنترل، دست کاری کردن برق خودرو (باتری، دینام و استارت) و دست کاری کردن کیلومتر شمار.

این موارد باید توسط مرکز گارانتی بررسی شود، اگر به صورت غیر اصولی و خلاف ضوابط انجام شده باشد فاقد گارانتی می باشند و باطل می شوند.

هزینه تعمیرات خودرو در زمان گارانتی بر عهده چه کسی است؟

تعمیرات خودرو
تعمیرات خودرو

طبق قوانین موجود تنها نمایندگی های رسمی خودروسازان باید به خودرو های دارای گارانتی رسیدگی کنند و در زمان رسیدگی به خودرو نباید هزینه ای از شخص خریدار گرفته شود.

امروزه تمامی عرضه کنندگان و وارد کنندگان رسمی موظف هستند که کالای خود را همراه با خدمات پس از فروش به دست خریدار برسانند.

تا کنون تنها نمایندگی های رسمی موظف به پیروی از قانون بودند اما از این پس و بنابر آیین نامه جدید، وارد کنندگان غیر رسمی نیز باید از این ماده قانون پیروی نمایند.

نکته مثبتی که در مورد گارانتی های ماشین وجود دارد این است، رقابت در صنعت خودرو در سراسر جهان به صورت نزدیکی در جریان است، در نتیجه خودرو سازانی که در گذشته تنها به کیفیت و ویژگی های رفاهی خودرو توجه داشتند، در حال حاضر به دنبال این هستند که خدمات پس از فروش بهتری ارائه دهند تا در این صورت مشتریان بیشتری برای خود جذب کنند.

گارانتی خودرو سازان برای هر خودرو چه قدر است؟

کارت گارانتی خودرو
کارت گارانتی خودرو

در حقیقت زمانی که خودرو دارای گارانتی طولانی مدت است نشان از این دارد که دوام و کیفیت محصول آن شرکت بالا است. بسیاری از مردم بر این باور هستند که اگر با یک خودرو با گارانتی طولانی مواجه باشیم نشان از این است که خودرو کم استهلاک می باشد.

البته این موضوع همیشه شامل تمامی خودرو سازان نمی باشد؛ به صورت مثال خودرو ساز کیا موتورز در آمریکا برای جلب توجه گارانتی 7 ساله به محصولاتش ارائه می دهد.

با توجه به این که شرایط خودرو ها همواره در حال تغییر است برای این که اطلاعات صحیحی از این موضوع پیدا کنید بهترین کار این است که به سایت خودروسازان مراجعه کنید و شرایط گارانتی را از آن جا مشاهده کنید.

به طور مثال ایران خودرو محصولات گروه پژو را 24 ماهه گارانتی می کند و محصولاتی که درگروه سمند هستند 36 ماهه.

حتی برخی از خودروسازان خصوصی شرایط دیگری را برای ارائه گارانتی انتخاب می کنند که تمامی این موارد در سایت خودرو سازان موجود است.

شرایط پذیرش خودرو برای گارانتی چه می باشد؟

زمانی که می خواهید برای دریافت گارانتی به نمایندگی ها مراجعه کنید باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • همراه داشتن دفترچه گارانتی
  • در قسمت سرویس اولیه باید مهر انجام سرویس زده شده باشد.
  • وجود شرایط گارانتی مطابق با محدودیت زمانی و کارکرد
  • مطابقت دفترچه گارانتی با مشخصات ماشین

گارانتی شامل چه قطعاتی می شود و در چه صورت گارانتی تعلق نمی گیرد؟

  1. قطعاتی که به دلیل مشکل کیفیتی ایراد پیدا کنند (به جز قطعات مصرفی)
  2. طبق آیین نامه حقوق مصرف کننده: تمامی خسارات ناشی از بلاهای طبیع، نصب کردن قطعات غیر اصلی و غیر استاندارد بر روی خودرو، تصادفات، استفاده نامناسب از خودرو برای مسابقات رالی، تعمیرات خارج از نمایندگی های مجاز، عیوب ایجاد شده به دلیل انجام ندادن سرویس های دوره ای، نصب قطعات غیر استاندارد بر روی خودرو؛ در این شرایط خودرو شما شامل گارانتی نمی باشد و اگر در این وضعیت آسیبی به سایر قطعات وارد شود هزینه رفع ایراد مشمول گارانتی نخواهد بود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با گارانتی خودرو آشنا نماییم. در صورتی که تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات برای ما بیان کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
7 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مانی
مانی
1 سال پیش

با سلام من ماشینم پارس مدل 1400 هستش انقضا کارتش تموم شده ولی هنوز به 40 تا کارکرد نرسیده ببرمش قبول میکنن؟

m.r.a
m.r.a
1 سال پیش

سلام آیا نحوه گارانتی و مدت زمان گارانتی باتری خودرو می تواند در کیفیت باتری تاثیر داشته باشد؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  m.r.a
1 سال پیش

با سلام
به طور کلی تولیدکنندگان با توجه به طول عمر و کیفیت محصولات خود، گارانتی آن را تعیین می‌کنند.
اما مهم‌تر از این نکته، نحوه خدمت‌رسانی به مشتریان است و تبعاً برندهای با کیفیت بهتر گارانتی معتبرتری هم ارائه می‌دهند.
زمان و نحوه ارائه گارانتی همواره چالشی بزرگ برای تولیدکننده و مصرف کنندگان باتری بوده و البته عدم شفافیت در قوانین ارائه گارانتی از یک سو و سوء استفاده‌های احتمالی مصرف کنندگان از سوی دیگر، در این مورد نیز مزید بر علت شده است.

توحید
توحید
1 سال پیش

سلام بنده خودروسایناصفرخریدم ماشین صدای رینگ موتورش زیاده بازکردن دیدن کلاجاشوخراب کرده.به نظرتون موتورمیادبجاش یا تعمیرمیکنن.

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  توحید
1 سال پیش

با سلام
برای بررسی و چکاپ این موضوع توصیه می شود فقط به نمایندگی های رسمی خدمات پس از فروش خودروی خود در سراسر کشور مراجعه نمائید.

Danesh
Danesh
در جواب  توحید
11 ماه پیش

سلام منم ساینا اس صفر خریدم ۱۶۰ کیلومتر کارکرده موتور زده ایا عوض میکنن یا نه

حامد
حامد
1 سال پیش

خوب بود

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش