روش بازیافت انواع باتری های فرسوده

4.6
(370)

شاید ابتدا برای شما سؤال پیش آید که سرنوشت این باتری هایی که تعویض می کنید چه می شود؟ آنها به کجا برده می شوند؟ در مطلب زیر توضیحات کاملی درباره نحوه بازیافت انواع باتری ها و ماده های شیمیایی اصلی باتری هرکدام  در یک مرکز بازیافت ارائه شده است. در این بخش یاد می گیرید بعد از خلاص شدن از باطری فرسوده چه بر سر آنها می آید.

منظور از بازیافت باتری ها چیست؟

روش بازیافت 300x188 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
طرح توجیهی بازیافت باطری های فرسوده

استفاده مجدد و پردازش مجدد باتری ها با هدف کاهش تعداد باتری های به عنوان ضایعات مواد است. باتری ها حاوی چندین ماده شیمیایی سمی و فلزات سنگین هستند و رها کردن در طبیعت  به دلیل آلودگی آب و خاک نگرانی های زیست محیطی را به خود جلب کرده است. به همین دلیل، باتری ها برای رعایت مزایای محیطی و بهداشتی نیاز به بازیافت دارند.

بازیافت باتری های قدیمی ضایعات را کاهش داده و طبق تحقیقات تا 99 درصد باتری های اسید سرب قابل بازیافت هستند. همچنین نیاز به استفاده از مواد اولیه و قطعات جدید را تا حد زیادی کاهش می دهند. به جای نگه داشتن باتری قدیمی خود، مطمئن شوید که هنگام خرید یا تعویض،   با تحویل دادن آن به باتری فروش ها، آن را بازیافت می کنید.

همچنین فروشندگان خودرو با توجه به نوع شغل باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشند، بازیافت باتری مورد استفاده خود را در اولویت قرار دهند. هنگام استفاده و یا تعویض باتری کهنه خود، تمام موارد ایمنی را رعایت کنید.

ضرورت و اهمیت بازیافت باتری فرسوده

ضرورت بازیافت 300x155 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
چرا باید باطری ها بازیافت شوند؟

با وجود تمامی کاربردها و مزایایی که باتری ها در صنایع دارند، میزان مسمومیت و خطراتشان برای سلامتی انسانها و محیط زیست بسیار بالا است. بنابراین بدلیل وجود مواد مضر و سمی از جمله فلزات سنگین متنوع در ساخت باتری ها رعایت الزامات بهداشتی و زیست محیطی و استفاده از تکنولوژی های به روز در جمع آوری و مراحل بازیافت آنها امری بسیار ضروری است.

جنس صفحات باتری ها از اکسید سرب است که به مرور زمان و استفاده و شارژ مکرر موجب تبدیل به سولفات سرب که بسیار آلوده است میشوند. البته در این هنگام علاوه بر سولفات سرب، اکسید سرب در کف باتری انباشته میشوند که در این زمان باتری دیگر قابلیت شارژ شدن خود را از دست داده و بیشترین حد آلودگی را داراست و باید برای مرحله بازیافت فرستاده شود.

جهت درک بیشتر این موضوع می توانید مقاله ی ”  تاثیرات و خطرات باتری برای محیط زیست ” را مطالعه نمایید

تاثیرات و خطرات باتری برای محیط زیست

با توجه به اهمیت استفاده از سرب در صنعت و آماری که نشان میدهند حدود 40 درصد کل تولید سرب از بازیافت قراضه‌ها و سرباره‌های باتری‌های فرسوده حاصل می‌شود، باتری های کهنه باید به شیوه مناسب وارد چرخه بازیافت شوند.

تولید سرب از بازیافت باطری های فرسوده

هم‌اکنون بازیافت باتری‌های سربی فرسوده به ۲ شیوه سنتی و اصولی در کشور صورت می‌گیرد و کارشناسان معتقدند روش‌های اصولی نیز باید با به‌کارگیری فناوری‌های نوین و اصول زیست محیطی ارتقا یابند.
مطالعات انجام شده نشان می‌دهد امروزه حدود ۶۰ درصد کل تولید سرب تصفیه شده از معادن سرب تامین و ۴۰ درصد باقیمانده از بازیافت قراضه‌‌ها و سرباره‌های باتری‌های فرسوده حاصل می‌شود که این مساله در سراسر دنیا یکی از منابع مهم دستیابی به سرب خالص است.

روش بازیافت باتری فرسوده

recycle battery 300x150 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
روش بازیافت باطری فرسوده

بر اساس دستورالعمل های فنی کنوانسیون بازل، فرآیند بازیافت باتری ها باید در سه مرحله انجام گیرد؛ شکستن باتری‌ها، احیای سرب و تصفیه سرب. در این روش ها انسان در هر مرحله کمترین تماس را با مواد سمی داخل باتری ها دارد و باتری ها توسط صفحات خودکار به سمت دستگاه های خرد کننده و سایر مراحل منتقل میشوند.

قطعات باتری ها بر اساس چگالی درسه طبقه قرار میگیرند؛ قطعات سبک شامل پلاستیک ها، پس از آن اکسید سرب و سولفات ها و در لایه سوم صفحات سنگین سربی و اتصال دهنده ها. در مرحله بعدی احیای سرب و در مرحله سوم تصفیه سرب انجام میشود.

در صورتیکه که کارگاه ذوب به منظور احیای سرب باشد، آنچه تولید میشود سرب سخت و یا آنتیموان است اما اگر هدف کارگاه تولید سرب خالص باشد، همه فلزات دیگر از جمله مس، آنتیموان، آرسنیک و قلع از سرب جداسازی میشوند.

چگونه انواع باتری ها بازیافت می شوند؟

battery recycle 300x188 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
چگونگی بازیافت باطری فرسوده

شاید پرسیده باشید که آیا ما قادر به بازیافت تمامی انواع باتری ها هستیم؟ جواب بلی است! اما باید گفت که بازیافت هر نوع باتری با روشی مخصوص به خود امکان پذیر است که در این مقاله به طور مختصر روش بازیافت باتری ها را بازگو میکنیم. با ما همراه باشید تا از نحوه انتقال صحیح باتری های مختلف به فرایند بازیافت، به جای فرستادن به زباله دانی آگاه شوید.

ابتدا باتری ها از نقاط مختلف جمع آوری شده و به محل بازیافت منتقل می شوند. ویدئوی زیر چگونگی بازیافت باطری فرسوده را به سادگی نمایش میدهد آنرا از دست ندهید!!

بازیافت باتری سرب اسید

باتری سرب اسید 300x188 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
بازیافت باتری سرب اسید

بعد از جمع آوری باتریها در آسیاب چکش شکسته و خرد می شوند، دستگاهی که باتری را به قطعات کوچکتر تبدیل می کند. قطعات باتری شکسته شده سپس در یک مخزن قرار می گیرند، جایی که سرب و مواد سنگین پایین می روند و پلاستیک ها به دلیل سبکتر بودن شناور می شوند. در این مرحله قطعات پلی پروپیلن از بین می روند و مایعات خارج می شوند و سرب و فلزات سنگین باقی می مانند. هر کدام از این موادها در یک مدار بازیافت متفاوت قرار می گیرند.

پلاستیک باتری اسقاطی

قطعات پلی پروپیلن شسته می شوند، سپس خشک می شوند و به یک دستگاه بازیافت پلاستیک فرستاده می شوند که در آن قطعات به هم تقریباً مایع ذوب می شوند. پلاستیک مذاب در اکسترودر قرار داده می شود که گلوله های پلاستیکی کوچکی با اندازه یکنواخت تولید می کند. گلوله ها دوباره در ساخت باتری قرار می گیرند و چرخه کار دوباره آغاز می شود.

استخراج سرب از بایافت باتری

شبکه های سرب، اکسید سرب و سایر قطعات سرب درون کوره های ذوب تمیز و گرم می شوند. سپس سرب ذوب شده را درون قالب های شمش ریخته می شود. بعد از گذشت چند دقیقه ناخالصی ها سرب مذاب در قالب های شمش شناور، بالا می آیند.

این ناخالصی ها دور ریخته می شوند و شمش ها برای خنک شدن باقی می مانند. وقتی شمش ها خنک شدند، آنها را از قالب جدا کرده و به تولید کنندگان باتری ارسال می کنند، جایی که دوباره ذوب شده و در تولید باتری های جدید استفاده می شوند.

اسید سولفوریک باطری اسقاطی

اسید باتری فرسوده را به دو روش زیر کنترل می شود :

1- اسید فرآوری می شود و به سولفات سدیم تبدیل می شود، پودر سفید بی بو که در مواد شوینده، شیشه و نساجی مورد استفاده قرار می گیرد.

2- اسید با یک ماده صنعتی مانند جوش شیرین خانگی خنثی می شود. خنثی سازی اسید را به آب تبدیل می کند. سپس آب در تصفیه خانه فاضلاب تصفیه، تمیز و آزمایش می شود تا مطمئن شود که مطابق با استانداردهای آب تمیز است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه بازیافت باتری خودرو، مقاله ” بازیافت باتری ماشین ” را مطالعه نمایید.

بازیافت باتری ماشین

روش های هیدرو متالورژی و پیوتر متالورژی در بازیافت ضایعات باطری

فرآیندهایی که برای استخراج فلزات و مواد معدنی با ارزش از سنگ معدن آنها استفاده می شود. این فرآیند نهایی است که در بازیافت باتری برای استخراج سرب و سایر فلزات سنگین از باتری استفاده می شود.

هیدرومتالورژی یک فرآیند استخراج است که با استفاده از شیمی آب در فرآیندی که با استفاده از پیرومتالورژی انجام می شود، تحولات شیمیایی و فیزیکی را برای بازیافت سرب و سایر فلزات با ارزش تسهیل می کند. این فرایند شامل محاسبات، حرارت دهی، ذوب و پالایش برای بازیابی محصول نهایی سرب است.

در کنار انواع روش هاي بازگرداني، روش هيدرومتالورژي فرآيند تثبيت شده اي براي جداسازي و بازگرداني فلزات بوده و روند بازگرداني با اين روش داراي سه مرحله پيش عمليات، ليچينگ و بازيابي نهايي مي باشد.

باتریهای اسید سرب حلقه ای بسته بازیافت می شوند، به این معنی که هر قسمت باتری های قدیمی در یک باطری جدید بازیافت می شوند. تخمین زده می شود که 98٪ از کل باتری های سرب اسید بازیافت می شوند. باتری ها و فلزات سنگین از طریق یک فرایند دمای کنترل شده بازیابی می شوند.

بازیافت باتریهای خانگی

بازیافت باتری قلمی 300x200 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
بازیافت باتری قلمی

انواع باتری‌های خانگی حاوی فلزات سنگین همچون جیوه، سرب، کادمیوم، روی و نیکل هستند. حدود ۹۰ درصد جیوه‌ی موجود در زباله‌های خشک شهری مربوط به باتری‌های قلمی است. مصرف روز افزون باتری های به خصوص باتری های قلمی که مصرف خانگی بالایی دارند، در صورت عدم بازیافت و یا دفع بهداشتی خطر بالقوه‌ای برای سلامت انسان‌ها محسوب میشوند.

چنانکه باتری ها به همراه زباله های خانگی دفع شوند و جزء پسماندهای ویژه قرار نگیرند، در لندفیل ها فلزات سنگین موجود در آنها در محیط تخلیه و در نهایت به زنجیره های غذایی وارد میشوند و یا با سوزاندن بخارات سمی حاصل از آنها در هوا آزاد میشود، که همگی تهدیدات جدی برای سلامتی محیط زیست هستند.

 بازیافت باتری های لیتیومی

باتری لیتیومی 300x188 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
بازیافت باتری های لیتیومی

جهت بازیافت محتویات باتری ها بسته به اندازه باطری با استفاده از خرد کننده یا چکش پر سرعت آماده مرحله بعد می شود. این محتویات در مایع سوزاننده و اسیدی قرار نمی گیرند.

این محتویات در محلول سوز آوری قرار می گیرند که الکترولیتها را خنثی می کند و فلزات آهنی و غیر آهنی بازیابی می شوند. فلز قراضه تمیز سپس به جبران کننده های فلز فروخته می شود تا هزینه بازیافت این باتری ها را جبران کند. سپس محلول فیلتر می شود.

کربن بازیافت می شود و به ورق های مرطوب کیک کربن فشار می آورد. مقداری از کربن با کبالت بازیافت می شود. لیتیوم موجود در محلول (لیتیوم هیدروکسید) به کربنات لیتیوم، یک پودر سفید خوب تبدیل می شود. کربنات لیتیوم برای ساخت فلز شمش لیتیوم و فویل برای باتری ها استفاده می شود. همچنین فلز لیتیوم را برای فروش مجدد و ساخت فوم فراهم می کند.

بازیافت باتری های لیتیوم یونی

بازیافت لیتیوم یونی روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
استخراج لیتیوم از بازیافت باتری لیتیوم یونی

این باتری ها در یک فرایند مکانیکی “دمای خاص، عاری از اکسیژن”، که طی آن اجزای باتری به سه محصول نهایی از هم جدا می شوند، بازیافت می شوند. این موارد شامل؛

الف) کنسانتره نمک کبالت و لیتیوم

ب) فولاد ضدزنگ

ج) مس، آلومینیوم و پلاستیک

سپس همه این محصولات به بازار عرضه می شود تا در محصولات جدید دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

بازیافت باتری فرسوده آلکالاین

باتری آلکالاین 300x188 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
بازیافت باتری فرسوده آلکالاین

این باتری ها که با نام باتری های قلیایی هم خوانده میشوند، انرژی خود را از واکنش بین روی و دی‌اکسید منگنز (Zn/MnO2) بدست می آورند. این باتری ها حدود چهار برابر ظرفیت بیشتری نسبت به باتری های معمولی دارند و همچنین جریان دهی بالایی دارند.

باتری های آلکالاین (AAA, AA, C, D, 9V,…) نیز بازیافت میشوند که برای بازیافتشان از یک روش ور یک اتاق دمای خاص استفاده می شود که ترکیبات باتری آلکالاین به سه محصول نهایی تبدیل میشوند. این موارد یک کنسانتره روی، منگنز، فولاد و کاغذ، پلاستیک و برنج هستند. تمام این محصولات برای جبران هزینه های فرآیند بازیافت مجددا به بازار وارد میشوند و در محصولات جدید استفاده میشوند.

بازیافت باتری های فرسوده نیکل-کادمیوم (NiCd)

باتری نیکل کادمیوم 300x188 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
بازیافت باطری نیکل کادمیوم

قبل از فرآیند بازیافت، پلاستیک ها از اجزای فلزی جدا می شوند. سپس فلزات از طریق فرآیند احیا فلزات با درجه حرارت بالا بازیافت می شوند. که طی آن تمام فلزات درجه حرارت بالا موجود در مواد اولیه باطری (مثل نیکل، آهن، منگنز و کروم) به حمام مذاب فلز داخل کوره گزارش می شوند.

آمالگامات، سپس در طول عملیات ریخته گری جامد شود. فلزات کم ذوب (یعنی روی و کادمیوم) در هنگام ذوب از هم جدا می شوند. سپس فلزات و پلاستیک ها برای استفاده مجدد در محصولات جدید بازگردانده می شوند.

بازیافت باتری های جیوه ای

باتری جیوه 300x188 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
بازیافت باتری های جیوه ای

باتری ها و فلزات سنگین برای بازیابی تحت یک فرآیند با دمای کنترل شده قرار میگیرند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که درصد تولید و استفاده از باتری های اکسید جیوه از زمان تصویب قانون مدیریت باتری قابل شارژ جیوه (قانون باتری) از سال ۱۹۹۶ در حال کاهش است.

این قانون فروش برخی از باتری های حاوی جیوه (به عنوان مثال، منگنز قلیایی، کربن روی، سلول های دکمه مرکوریک-اکسید و سایر باتری های اکسید جیوه) در ایالات متحده را منع کرده است.

بازیافت باتری های نیکل فلزی هیدرید (NiMH)

باتری نیکل هیبرید 300x188 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
بازیافت باتری های نیکل فلزی هیدرید

قبل از عمل بازیافت، پلاستیک ها از قسمت سلول جدا می شوند. سلول ها برای از بین بردن رطوبت (هیدروکسید پتاسیم (KOH) الکترولیت و H2O) از سلول ها فرآیند خشک شدن را طی می کنند. فرآیند خشک کردن سلول ها را به صورت کنترل زمان و دما از طریق یک فرمول اختصاصی و اثبات شده گرم می کند.

پس از خشک شدن این سلول ها، آنها به عنوان مواد اولیه ارزشمندی برای صنایع فولاد ضدزنگ و یا آلیاژ تبدیل می شوند. سپس فلزات و پلاستیک ها برای استفاده مجدد در محصولات جدید بازگردانده می شوند.

روش بازیافت باتری های اقساطی عطاردی

باتری عطاردی روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
بازیافت باتری عطاردی

توجه به این نکته حائز اهمیت است:

طبق قانون مدیریت باطری در سال 1996 میلادی باتری های قابل شارژ جیوه، درصد باتریهای اکسید جیوه باید کاهش یابد. این قانون فروش انواع خاصی از جیوه را ممنوع یا در غیر این صورت شرط می کند.

باطری (به طور مثال، منگنز قلیایی، کربن روی، دکوراسیون اکسید جیوه سلول و سایر باتری های اکسید جیوه) در ایالات متحده است.

نحوه بازیافت باتری های کربن روی

باتری روی کربن 300x188 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
بازیافت باتری فرسوده روی کربن

باتری های کربن روی (AAA، AA، C، D، 9V و غیره) و باطری های روی به همان روش باتری های قلیایی یا با استفاده از روش احیا فلزات با درجه حرارت بالا برای بازیافت استفاده می شوند.

این فلزات سپس در محصولات جدید مورد استفاده مجدد قرار می گیرند.

باتری های روی-هوا

باتری روی 300x188 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
نحوه بازبافت باطری روی هوا

باتری های هوا نیز (AAA، AA، C، D، 9V و…) با همان روش باطری های قلیایی یا با استفاده از روش احیا فلزات با درجه حرارت بالا برای بازیافت آماده می شوند.

این فلزات سپس در محصولات جدید مورد استفاده مجدد قرار می گیرند.

بازیافت باطری در ایران

بازیافت باتری 2 300x199 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
کارخانه های بازیافت باتری در ایران

طی تحقیقات انجام شده بازیافت باتری ها در ایران به صورت سنتی انجام میشود که فاقد ماهیت صنعتی و روش های اصولی است. در این روش که کاملا وابسته به نیروی انسانی و کارگرها است با استفاده از چکش باتری ها را خرد کرده و بدون هیچگونه آموزش قبلی و حتی تجریه ای به اجزای مختلف تفکیک میکنند.

در این روش محتویات درونی باتری ها خارج میشود و بدنه باتری به همراه مواد فلزی رسوب کرده در ته آن به زباله های عادی منتقل میشوند. در این روش کمترین ایمنی و تجهیزات استفاده میگردد که حتی با کاهش سرمایه بازیافت کنندگان از لوازم و تجهیزات کمتری هم استفاده میشود.

مراکز بازیافت باتری

مراکز بازیافت 300x170 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
کارخانه های بازیافت باتری در ایران

اما در کارخانجات بازیافت باتری ها با استفاده از روش های اصولی تر و با رعایت موارد بهداشتی و زیست محیطی سربی با درصد خلوص بالا بدست می آورند. استفاده از لباس های ایمنی برای کارگرها و همچنین سیستم های تهویه مناسب و فیلترهای صنعتی جهت تصفیه غبار ناشی از شکستن باتری ها موجب کاهش هرچه بیشتر آلودگی محیط زیست و جلوگیری از خطرات آن برای سلامتی انسان میگردد.

شرایط خرید باتری فرسوده

خرید باتری فرسوده 300x208 روش بازیافت انواع باتری های فرسوده
خریداران باطری ضایعاتی

با تحویل اسقاط باتری به شرکت کیان باتری نه تنها به محیط زیست خود کمک می کنید بلکه بابت باتری های کهنه و از کار افتاده خود مبلغی هم دریافت می کنید. پرداخت مبلغ اسقاط باتری با دو روش: پرداخت برمبنای آمپر و دیگری پرداخت کیلویی محاسبه میشود.

قیمت باطری فرسوده

شرکت کیان باتری اسقاط باتری های شما را به صورت نقدی از شما خریداری کرده و آنها را وارد چرخه بازیافت باتری اسقاط می کند. و همچنین در ازای تحویل اسقاط امکان تعویض آن با باتری نو را خواهید داشت.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تحویل باتری فرسوده(باتری اسقاط) و یا مشاوره می توانید به سایت کیان باتری مراجعه نمایید و یا با شماره ی 02188882222 جهت دریافت مشاوره تخصصی تماس بگیرید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
7 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره شبانه روزی و ثبت سفارش