دلایل روشن نشدن خودرو

4.5
(123)

دلایل زیادی برای روشن نشدن خودرو وجود دارد، اما معمولاً رفع مشکل و شناسایی علت اصلی آن بسیار آسان است. در این مقاله، مشکلات احتمالی را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چه دلایلی برای روشن نشدن خودرو وجود دارند و نحوه برطرف کردن آنها را هم بررسی می کنیم.

از کار افتادن باتری

اگر چراغ های داخل خودرو را روشن گذاشته‌اید یا چراغ‌های جلو را خاموش نکرده‌اید، ممکن است باتری شما تمام شده باشد. بنابراین وقتی سوئیچ را می‌چرخانید، وسیله نقلیه شما برق مورد نیاز برای روشن کردن موتور را نخواهد داشت. همچنین ممکن است باتری ها به مرور زمان از بین بروند. معمولاً باید هر 3 تا 5 سال یک بار باتری خود را تعویض کنید.

باتری از کار افتاده است
باتری از کار افتاده است

آیا ماشین من روشن می شود؟

خیر. ممکن است 1 تا 2 بار هم استارت بزنید اما ماشین روشن نخواهد شد.

سایر علائم:

چراغ هشدار باتری روشن می‌شود، موتور استارت نمی خورد، چراغ‌های جلو سوسو می‌زنند یا باتری بلافاصله پس از روشن کردن موتور خاموش می‌شود.

راه حل:

اگر چراغ های ماشین را روشن گذاشته اید و باتری خالی شده است، از روش باتری به باتری استفاده کنید. اگر کار نکرد، باتری خود را تعویض کنید.

خراب بودن اتصالات باتری

کابل ها و ترمینال ها مسئول اتصال باتری به سایر اجزای وسیله نقلیه شما هستند، بنابراین اگر کابل یا ترمینال خراب باشد، ممکن است ماشین شما روشن نشود. تشخیص این مسئله معمولاً بسیار آسان است، زیرا اغلب یک یا چند عدد از کابل ها خوردگی دارند.

اتصالات باتری خراب است
اتصالات باتری خراب است

آیا ماشین من روشن می شود؟

اغلب، بله، اگرچه ممکن است بسیار بیشتر از حد معمول نیاز به تلاش باشد.

سایر علائم:

هنگامی که موتور را استارت می زنید، ماشین شما بلافاصله روشن نمی‌شود، کابل منفی باتری داغ است، ولتاژ باتری پایین است، چراغ‌های جلو سوسو می‌زنند و قدرت برق پایین است.

راه حل:

سعی کنید هر گونه خوردگی باتری را برطرف کنید تا ببینید آیا مشکل حل می شود یا خیر. اگر حل نشد، به تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص داده و خودرو را تعمیر کند.

خالی بودن باک بنزین

اگر فراموش کرده اید بنزین بزنید ممکن است علت روشن نشدن ماشین خالی بودن باک باشد. اگر در اطراف وسیله نقلیه خود بوی بنزین حس کردید، ممکن است به دلیل وجود نشتی در مخزن بنزین باشد.

باک بنزین خالی است
باک بنزین خالی است

آیا ماشین من روشن می شود؟

خیر

سایر علائم:

هنگامی که استارت می زنید صدای اسپاترینگ sputtering را می‌شنوید، ماشین به سختی استارت می‌خورد و بلافاصله خاموش می شود، یا اینکه بوی بنزین در اطراف خودرو احساس می‌شود.

راه حل:

به پمپ بنزین بروید و گالن بنزین را پر کنید تا مقداری بنزین در باک بریزید. اگر به نشتی بنزین خودروی خود مشکوک هستید، وسیله نقلیه خود را برای تعمیر به یک تعمیرگاه ببرید.

ماشین در حالت N یا دنده خلاص نیست

این مسئله یکی از کم‌احتمال‌ترین پیش آمدها است، اما هر از گاهی اتفاق می‌افتد. اگر برق خودرو را در دنده قطع کنید، دفعه بعد که سوئیچ را می چرخانید ماشین روشن نمی‌شود. این کار به دلایل امنیتی انجام می شود. اگر ماشین را با دنده روشن کنید، به گیربکس آسیب جدی وارد می شود.

ماشین در حالت دنده خلاص نیست
ماشین در حالت دنده خلاص نیست

آیا ماشین من روشن می شود؟

خیر

سایر علائم:

ماشین روشن نمی‌شود یا استارت نمی خورد.

راه‌حل:

اگر ماشین دنده ای دارید، می‌توانید در حالی که وسیله نقلیه خاموش است دنده را در حالت خلاص قرار دهید. اگر گیربکس اتوماتیک دارید، برای رفع این مشکل نیاز به یک مکانیک متخصص دارید.

خراب بودن دینام

دینام بخشی از موتور شما است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند تا اجزای الکتریکی هنگام رانندگی از بین نرود. اما اگر دینام خودرو خراب باشد، در روشن ماندن وسیله نقلیه شما اختلال ایجاد می کند. این علامت کلیدی دینام خراب است – ماشین روشن می شود اما برای مدت طولانی روشن نمی ماند.

دینام خراب است
دینام خراب است

آیا ماشین من روشن می شود؟

در ابتدا بله. اگر به استارت زدن ماشین ادامه دهید روشن خواهد شد، اما در نهایت روشن نمی ماند.

سایر علائم:

خودروی شما بلافاصله پس از استارت زدن متوقف می‌شود، چراغ‌های جلوی خودروی شما خیلی روشن یا کم‌نور هستند، اجزای الکتریکی شما خراب می‌شوند، یا صدای ناهنجار از موتور شنیده می شود.

راه حل:

اگر شما از کار تعمیرات خودرو سر در می آورید، می توانید از یک ولت متر برای بررسی دینام استفاده کنید. اگرچه احتمالاً برای تعویض دینام باید به یک مکانیک مراجعه کنید.

خراب بودن فیوز

جعبه فیوز وسیله نقلیه شما معمولاً در پشت فرمان در داخل محفظه موتور قرار دارد که در داخل آن، فیوزهایی وجود دارد که به سیستم های الکتریکی ماشین شما متصل هستند. فیوزها برای جلوگیری از اتصال کوتاه طراحی شده اند، بنابراین اگر فیوز استارتر خراب باشد، ممکن است استارتر به طور خودکار قطع شود.

فیوز خراب است
فیوز خراب است

آیا ماشین من روشن می شود؟

نه هنگامی که فیوز خراب شده است ماشین روشن نمی شود.

سایر علائم:

خودرو استارت می خورد و روشن می شود، سپس به سرعت خاموش می شود. پس از آن، هنگامی که دوباره استارت می زنید، استارت شما یک صدای کلیک ایجاد می کند.

راه حل:

از یک مولتی متر برای تست فیوز خودروی خود که مسئول احتراق است استفاده کنید (برای یافتن فیوز به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید). اگر فیوز از کار افتاده است، بهتر است اقدام به تعویض آن کنید.

رله پمپ بنزین آسیب دیده

رله پمپ بنزین قطعه ای است که با کامپیوتر خودروی شما کار می کند تا اطمینان حاصل شود که مقدار مناسب سوخت از پمپ بنزین به موتور شما ارسال می شود. اگر رله به درستی کار نکند، سوخت را به طور خودکار تامین نمی کند (زیرا مقدار ناکافی سوخت می تواند منجر به آتش سوزی شده و یا سوخت شما تمام شود). این مسئله باعث می شود وسیله نقلیه شما روشن نشود.

رله پمپ بنزین آسیب دیده است
رله پمپ بنزین آسیب دیده است

آیا ماشین من روشن می شود؟

بستگی دارد. اگر رله پمپ بنزین کاملاً از کار افتاده باشد، روشن نمی شود. اما اگر فقط آسیب دیده باشد، باید روشن شود.

سایر علائم:

چراغ چک موتور روشن می شود، وقتی ماشین روشن می شود شتاب شدیدی دارد و وقتی ماشین روشن است صدایی از پمپ بنزین خود نمی شنوید.

راه حل:

برای رفع مشکل سیستم سوخت نیاز به یک متخصص است، بنابراین برای تعمیر یا تعویض رله به یک مکانیک مراجعه کنید.

مشکلات سوئیچ احتراق

هنگامی که سوئیچ را در احتراق می‌چرخانید، سوئیچ احتراق برق را از باتری به بقیه خودرو می‌فرستد. همچنین به وسیله نقلیه شما اعلام می کند که نیروی خود را به کجا می فرستد. در لوازم جانبی، اجزای موتور را نادیده می گیرد و هنگام اجرا، موتور استارتر را نادیده می گیرد. اگر سوئیچ از کار افتاده باشد، به هیچ وجه نمی توانید موتور را استارت بزنید.

سوئیچ احتراق مشکل دارد
سوئیچ احتراق مشکل دارد

آیا ماشین من روشن می شود؟

به طور معمول، نه. با این حال، اگر روشن شود، خاموش کردن وسیله نقلیه دشوار خواهد بود.

سایر علائم:

بزرگترین علامت این است که برداشتن سوئیچ از روی احتراق دشوار است. فراتر از آن، شما همچنین متوجه مشکلات گاه به گاه نور و لوازم جانبی یا مشکل روشن نگه داشتن موتور خواهید شد.

راه حل: اگر با تعمیرات ماشین آشنایی دارید، می توانید سوئیچ را تعویض کنید. در غیر این صورت برای تعویض سوئیچ به مکانیک مراجعه کنید.

از کار افتادن ریموت خودرو (کلید فوب key fob)

هنگامی که ریموت خودرو را می فشارید، وسیله نقلیه شما تشخیص می دهد که ماشین توسط مالک خودرو هدایت می شود نه شخصی که به وسله نقلیه نفوذ کرده است. اگر ریموت از کار افتاده باشد، شما نمی‌توانید ماشین را روشن کنید.

ریموت خودرو از کار افتاده است
ریموت خودرو از کار افتاده است

آیا ماشین من روشن می شود؟

خیر، اگرچه به احتمال زیاد با یک پیغام خطا روی صفحه کامپیوتر مواجه خواهید شد.

سایر علائم:

علامت دیگری ندارد. اکثر وسایل نقلیه مدرن هنگام خراب بودن ریموت وقتی می خواهید ماشین را روشن کنید ریموت را شناسایی نمی کنند.

راه حل:

به نمایندگی خودروی خود مراجعه کنید و یک ریموت جدید تهیه کنید. معمولا نمایندگی ریموت را بصورت رایگان یا با هزینه کمتر ارائه می کنند.

اگر با تسلا رانندگی می کنید، کارت کلید را پشت جا لیوانی قرار دهید. این جا مکانی است که فرستنده قرار دارد و ممکن است بتوانید وسیله نقلیه خود را از آنجا روشن کنید.

خراب بودن موتور استارتر

موتور استارتر یک موتور کوچک است که به موتور خودروی شما متصل است. هنگامی که سوئیچ را می چرخانید، موتور استارتر درگیر می شود و چرخ فلایویل موتور را روشن می کند. اگر موتور استارتر به درستی کار نکند، انرژی مورد نیاز موتور شما را برای روشن شدن فراهم نمی کند.

موتور استارتر خراب است
موتور استارتر خراب است

آیا ماشین من روشن می شود؟ خیر

سایر علائم:

وقتی سوئیچ را می چرخانید صدای کلیک و ساییدن را می شنوید یا وقتی می خواهید ماشین را روشن کنید در زیر کاپوت دود می بینید. هر چند صدای کلیک علامتی قدیمی است.

راه حل:

تمام کابل های منتهی به موتور استارتر را بررسی کنید تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید. اگر سالم هستند ولی مشکل همچنان ادامه دارد، برای نصب موتور استارتر جدید به یک مکانیک مراجعه کنید.

از کار افتادن شمع ها

موتور شما با ترکیبی از سوخت، هوا و جرقه کار می‌کند (شلیک اولیه جرقه که سوخت و هوا را مشتعل می‌کند). این جرقه از شمع های خودرو می آید و در هر یک از سیلندرهای موتور یک شمع وجود دارد. اگر یکی از آن شمع ها خراب شود، موتور شما دچار نقص فنی می شود و برای شتاب دادن یا حفظ سرعت مشکل خواهید داشت. اگر چندین شمع از کار بیفتند، ممکن است نتوانید ماشین را روشن کنید.

شمع ها از کار افتاده اند
شمع ها از کار افتاده اند

آیا ماشین من روشن می شود؟

شاید. بستگی به این دارد که چه تعداد از شمع ها خراب شده باشند.

سایر علائم: چراغ چک موتور روشن می شود، بوی بنزین در داخل وسیله نقلیه به مشام می رسد، موتور روشن می شود اما ماشین قدرتی برای شتاب گیری ندارد.

راه حل: شما یا مکانیک خودرو باید ریل سوخت را بردارید و از یک آچار سوکت برای جدا کردن شمع ها از موتور خود استفاده کنید. سپس، آنها را با یک مجموعه جدید از شمع ها تعویض کنید.

همه شمع های ماشین را همزمان عوض کنید. اگر 1 تا 3 تا از آنها از کار افتاده باشند، نشانه آن است که شمع های باقی مانده نیز عمر طولانی نخواهند داشت.

پاره شدن تسمه تایم

کاپوت خودروی خود را باز کنید تا ببینید آیا نوار لاستیکی بزرگی که دور موتور شما می‌پیچد شکسته است یا خیر. اگر اینطور است، تسمه تایم پاره شده است. تسمه تایم وظیفه دارد سوپاپ‌ها و پیستون‌ها را پشت سر هم شلیک کند، بنابراین اگر پاره شده باشد نمی‌توانید از موتور خود به درستی استفاده کنید.

تسمه تایم پاره شده است
تسمه تایم پاره شده است

آیا ماشین من روشن می شود؟

اگر روشن بشود، این تمام کاری است که انجام خواهد داد. ولی روشن نخواهد ماند.

سایر علائم: موتور روشن می شود اما نمی توانید شتاب بگیرید یا حرکت کنید. اگر حرکت امکان پذیر باشد، افزایش سرعت بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

گرفتگی فیلتر سوخت

فیلتر بنزین بین موتور و خط سوخت قرار می گیرد و مسئول نگه داشتن هرگونه ناخالصی یا زباله در سوخت است تا از ورود آن به موتور و ایجاد آسیب جلوگیری کند. اگر فیلتر بیش از حد مسدود شود، می تواند از ورود سوخت به موتور جلوگیری کند و احتمالاً ماشین شما روشن می‌شود، اما اگر فیلتر به شدت مسدود شده باشد، ممکن است ماشین روشن نشود.

فیلتر سوخت دچار گرفتگی شده است
فیلتر سوخت دچار گرفتگی شده است

آیا ماشین من روشن می شود؟

اکثر اوقات، بله.

سایر علائم: اسپاترینگ sputtering، شتاب ضعیف و راندمان سوخت وحشتناکی خواهید داشت. اگر موتور را روشن نگه دارید، ممکن است هشدار داغ شدن بیش از حد را روی داشبورد مشاهده کنید.

راه حل: برای تعویض فیلتر بنزین به یک مکانیک مراجعه کنید. با اینکه تعمیر فیلتر بنزین کاری ارزان و آسان است، اما بهتر است یک مکانیک حرفه ای این کار را انجام دهد تا از نشت سوخت در سراسر محفظه موتور جلوگیری کند.

خراب بودن درپوش توزیع کننده

درپوش توزیع کننده در بالای توزیع کننده قرار می گیرد، این قطعه گرد است که در آن همه کابل های کویل احتراق به هم می رسند. وظیفه توزیع کننده این است که به طور مساوی ولتاژ را به شمع ها صادر کند، بنابراین اگر درپوش بالای آن خراب شده باشد، می تواند باعث شود سیگنال های الکتریکی ناهموار به شمع ها وارد شود. این یک دلیل بسیار نادر برای روشن نشدن خودرو در این روزها است، اما به هر حال ممکن است اتفاق بیفتد.

درپوش توزیع کننده خراب است
درپوش توزیع کننده خراب است

سایر علائم:

موتور شما دچار نقص فنی می شود، چراغ چک موتور روشن می شود و وسیله نقلیه شما بد کار می کند.

راه حل:

شما به یک کلاه توزیع کننده جدید نیاز دارید. از آنجایی که درپوش برخی از اجزا را با ولتاژ بسیار بالا کنترل می کند، بهتر است یک متخصص این کار را انجام دهد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش