روشن شدن چراغ روغن خودرو

4.3
(122)

اگر هنگام رانندگی چراغ روغن خودروی شما روشن شود، به این معنی است که فشار روغن در موتور شما کاهش یافته است. موتور شما به یک منبع ثابت روغن نیاز دارد تا تمام قطعات متحرک آن روغن کاری شده و خنک بماند، بنابراین مهم است که اجازه ندهید خودرو برای مدت طولانی با فشار روغن ناکافی کار کند. رانندگی بدون سطح لازم روغن با فشار مناسب می تواند به موتور شما آسیب زیادی وارد کند. هنگامی که چراغ روغن خودروی شما روشن می شود، با یک اقدام سریع می توانید از هزینه تعمیرات بعدی جلوگیری کنید.

روش اول

جلوگیری از آسیب های مکانیکی

1. به کنار جاده بکشید و موتور را خاموش کنید.

هنگامی که چراغ روغن موتور شما روشن می شود، باید در اولین فرصت خودروی خود را کنار بزنید. ادامه کار موتور با روغن ناکافی برای روغن کاری قطعات متحرک می تواند منجر به آسیب فاجعه بار به اجزای داخلی موتور خودروی شما شود، اما ایمنی شما و اطرافیانتان باید اولین نگرانی شما باشد. به محض اینکه بصورت ایمن در کنار جاده قرار گرفتید، خودرو را خاموش کنید.

به کنار جاده بکشید و موتور را خاموش کنید.
به کنار جاده بکشید و موتور را خاموش کنید.
  • هر چه موتور با فشار کم روغن بیشتر کار کند، احتمال آسیب دیدن داخل موتور بیشتر می شود.

2. سطح روغن را با میله اندازه گیری چک کنید.

هنگامی که با خیال راحت در کنار جاده قرار گرفتید، کاپوت را باز کنید و سطح روغن موتور وسیله نقلیه خود را با استفاده از میله اندازه گیری بررسی کنید. میله اندازه گیری را در محفظه موتور قرار دهید و آن را بردارید، روغنی را که روی نشانگر انتهای میله اندازه گیری قرار دارد با پارچه یا دستمال پاک کنید، سپس میله را به داخل لوله ای که از آن بیرون آمده است قرار دهید. حالا دوباره میله را بردارید و به مقدار روغن روی نشانگر نگاه کنید.

سطح روغن را با میله اندازه گیری چک کنید.
سطح روغن را با میله اندازه گیری چک کنید.
  • نگاه کنید که نشانگر خط روغن خیس چقدر به بالا می رسد.
  • هر خط زیر خط “پر” نشان می دهد که یک لیتر روغن موتور کم است.
  • اگر خط روغن به خط دوم زیر خط “پر” برسد، به این معنی است که دو لیتر روغن موتور کم است.

3. به دنبال نشانه های نشت باشید.

اگر قبلاً مقدار مناسب روغن در موتور شما وجود داشت، اما سطح آن اکنون بسیار پایین است، به این معنی است که روغن یا از خودرو نشت کرده است یا به دلیل نشت داخلی توسط موتور سوخته است. برای هر نشانه ای از نشتی روغن به زیر خودرو نگاه کنید. اگر می بینید که روغن از موتور زیر ماشین می چکد، احتمالاً به این معنی است که یک واشر پاره شده یا فیلتر روغن به طور ایمن به وسیله نقلیه بسته نشده است.

به دنبال نشانه های نشت باشید.
به دنبال نشانه های نشت باشید.
  • مراقب باشید، روغنی که از موتور نشت می کند به احتمال زیاد بسیار داغ است.
  • اگر هیچ نشانه ای از نشتی مشاهده نکردید و سطح روغن خیلی پایین نبود، ممکن است مشکل کمبود روغن نباشد، بلکه کمبود فشار روغن باشد.

4. اگر روغن کم بود اضافه کنید و دوباره چراغ روغن را چک کنید.

چراغ روغن شما ممکن است به این دلیل روشن شده باشد که روغن کافی در سیستم برای حفظ فشار روغن کافی وجود ندارد. با توجه به وزن روغن (5w30، 10w30، و غیره) همان نوع روغنی را که قبلاً در خودرو وجود دارد، خریداری کنید و به اندازه کافی به آن اضافه کنید تا نشانگر روغن دیپ استیک (dip stick) دوباره پر شود. موتور را روشن کنید و ببینید چراغ روغن هنوز روشن است یا خیر.

اگر روغن کم بود اضافه کنید و دوباره چراغ روغن را چک کنید.
اگر روغن کم بود اضافه کنید و دوباره چراغ روغن را چک کنید.
  • اگر چراغ روغن خاموش بود به این معنی است که روغن موتور شما کم بوده است. بنابراین باید ارزیابی کنید که روغن کجا رفته است، اما تا زمانی که روغن خیلی سریع از موتور نشت نکند، می‌توانید با خیال راحت به مسیر خود ادامه دهید.
  • اگر چراغ روغن دوباره روشن شد، موتور را دوباره خاموش کنید.

5. اگر چراغ روغن دوباره روشن شد، خودرو را متوقف کنید.

اگر روغن اضافه کردید و چراغ دوباره روشن شد، به این معنی است که مشکل فشار روغن است نه مقدار روغن. فشار روغن توسط پمپ روغن که روغن را به موتور وارد می کند ایجاد می شود. اگر پمپ کار نکند، موتور به درستی روغن کاری نمی شود و کارکردن آن باعث ایجاد آسیب می شود.

اگر چراغ روغن دوباره روشن شد، خودرو را متوقف کنید.
اگر چراغ روغن دوباره روشن شد، خودرو را متوقف کنید.
  • اگر چراغ روغن روشن بماند، باید وسیله نقلیه را به خانه یا تعمیرگاه ببرید.
  • در صورت امکان خودرو را با چراغ روغن روشن نرانید.

روش دوم

برطرف کردن نشتی روغن

1. تجهیزات ایمنی مناسب بپوشید.

قبل از انجام هر نوع کار یا تعمیر و نگهداری خودرو، مهم است که ابتدا تجهیزات ایمنی لازم را بپوشید. بررسی نشتی روغن به معنی بررسی زیر ماشین است که احتمالاً در آن قسمت روغن از بالای سر شما چکه می کند، بنابراین محافظت از چشم کاملاً ضروری است. همچنین می‌توانید برای محافظت از دست‌هایتان در برابر خراشیدگی یا گرمای تابشی محفظه موتور، دستکش نیز بپوشید.

تجهیزات ایمنی مناسب بپوشید.
تجهیزات ایمنی مناسب بپوشید.
  • محافظت از چشم بوسیله عینک از الزامات این کار است.
  • دستکش اجباری نیست اما بهتر است از دستکش نیز استفاده کنید.

2. باتری را جدا کنید.

قبل از جک زدن خودرو، کاپوت را باز کنید و باتری را جدا کنید تا مطمئن شوید که موتور به هر دلیلی در زیر خودرو روشن نمی شود. با استفاده از یک آچار دستی یا سوکتی پیچ و مهره ای که کابل منفی مشکی را به ترمینال منفی باتری متصل می کند باز کنید. ترمینال منفی را می توان با حروف “NEG” یا نماد منفی (-) بالای ترمینال شناسایی کرد.

باتری را جدا کنید.
باتری را جدا کنید.
  • کابل منفی را از ترمینال منفی جدا کرده و آن را در کنار باتری قرار دهید.
  • نیازی به جدا کردن کابل از ترمینال مثبت نخواهید داشت.

3. از جک برای بالا بردن وسیله نقلیه خود استفاده کنید، سپس از پایه های جک برای پشتیبانی از آن استفاده کنید.

مطمئن شوید که ماشین روی محلی محکم یا آسفالت قرار دارد و از جک برای بالا بردن وسیله نقلیه خود تا ارتفاعی استفاده کنید که به شما امکان می دهد به زیر خودرو بروید. سپس پایه های جک را در ارتفاع مناسب، در زیر ماشین در نقاط جک تعیین شده قرار دهید تا جایی که بتواند وزن وسیله نقلیه را تحمل کند.

از جک برای بالا بردن وسیله نقلیه خود استفاده کنید، سپس از پایه های جک برای پشتیبانی از آن استفاده کنید.
از جک برای بالا بردن وسیله نقلیه خود استفاده کنید، سپس از پایه های جک برای پشتیبانی از آن استفاده کنید.
  • هرگز فقط از جک برای تحمل وزن وسیله نقلیه ای که قرار است زیر آن قرار بگیرید استفاده نکنید.
  • اگر مطمئن نیستید که جک یا پایه جک را کجا قرار دهید، دفترچه راهنمای خودرو را برای نقاط جک تعیین شده بررسی کنید.

4. به دنبال نشانه های نشت روغن باشید.

از بالا و پایین به اطراف موتور نگاه کنید تا علائم نشت روغن را بیابید. ممکن است یک نشتی کوچک و یا نشتی مهم تری وجود داشته باشد. از آنجایی که سیستم روغن تحت فشار است، نشت زیاد باعث پاشش روغن در سراسر منطقه نشتی می شود.

به دنبال نشانه های نشت روغن باشید.
به دنبال نشانه های نشت روغن باشید.
  • اگر جریان کوچکی از روغن روی سطحی در محفظه موتور مشاهده کردید، آن را تا بالاترین نقطه آن دنبال کنید تا نقطه نشتی را پیدا کنید.
  • اگر همه جا روغن زیادی وجود داشته باشد، احتمالا نشتی قابل توجهی وجود دارد.

5. مطمئن شوید مایعاتی که پیدا می کنید روغنی هستند.

مایعات مختلفی در موتور خودروهای مدرن یافت می‌شود و تشخیص اینکه با کدام مایع در هنگام جستجوی نشتی مواجه شده‌اید، دشوار است. روغن معمولا قهوه ای یا سیاه است، در حالی که مایع خنک کننده به رنگ نارنجی یا سبز و مایع شیشه شوی معمولا آبی است. با این حال، هنگامی که با کثیفی محفظه موتور شما مخلوط شود، ممکن است ارزیابی رنگ مایع دشوار باشد. مقداری از مایع را روی یک صفحه سفید پخش کنید تا رنگ آن را بهتر بشناسید.

مطمئن شوید مایعاتی که پیدا می کنید روغنی هستند.
مطمئن شوید مایعاتی که پیدا می کنید روغنی هستند.
  • قبل از شروع این فرآیند از خنک بودن موتور مطمئن شوید تا در اثر چکیدن مایعات نسوزید.
  • هنگام جستجوی نشت روغن به دنبال مایعات قهوه ای یا سیاه باشید.

6. مکان های رایج را برای نشتی بررسی کنید.

هنگامی که به دنبال نشتی روغن هستید، بهتر است ابتدا از نقاط رایج خرابی مثل واشر شروع کنید. موتورها از اجزای فلزی که به هم متصل هستند ساخته شده‌اند، اما با پیچ کردن دو تکه فلز به یکدیگر مهر و مومی ایجاد نمی‌شود که بتواند فشار روغن موتور شما را تحمل کند. به همین دلیل، خودروسازان برای ایجاد مهر و موم در این مکان ها واشر اضافه می کنند. اگر یک واشر آسیب ببیند، فشار روغن باعث خروج روغن از آن نقطه و ایجاد نشتی می شود. در حالی که این مکان‌های رایج می‌توانند مکان خوبی برای شروع باشند، اما این لیست کاملی از مکان‌هایی که ممکن است نشت روغن را پیدا کنید نیست.

مکان های رایج را برای نشتی بررسی کنید.
مکان های رایج را برای نشتی بررسی کنید.
  • به جایی که سینی روغن به پایین بخش موتور متصل شده است نگاه کنید. سینی پایین ترین نقطه موتور است و توسط تعدادی پیچ در جای خود ثابت می شود. انگشت خود را در امتداد ظرف روغن بکشید تا تشخیص دهید که نشتی از کجا شروع شده است.
  • پلاگین تخلیه روغن روی ظرف روغن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که محکم است و روغنی از آن نشت نمی کند.
  • در جایی که سر سیلندر به بلوک (سر واشر) و جایی که پیچ و مهره های پوشش به بالای سر سیلندر (پوشش سوپاپ) می رسد، به دنبال نشانه های نشتی روغن باشید.
  • همچنین ممکن است در جایی که میل لنگ به قرقره میل لنگ در پایین بلوک موتور متصل می شود، نشتی ایجاد شده باشد.

7. واشرهای خراب که باعث نشتی می شوند را تعویض کنید.

هنگامی که محل نشت روغن را شناسایی کردید، باید اقدامات اصلاحی برای جلوگیری از ادامه نشتی را انجام دهید. محل نشتی را پیدا کنید، سپس قطعه را در جای خود از روی واشر خراب جدا کنید. قبل از تعویض واشر قدیمی با واشر جدید باقیمانده واشر قدیمی را تمیز کنید و سپس قطعه را در جای خود قرار دهید. برخی از واشرها راحت تعویض می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به برداشتن موتور از روی خودرو داشته باشند. بررسی کنید که آیا قادر به تعمیر آن هستید یا خیر، زیرا ممکن است نیاز به یک مکانیک حرفه ای داشته باشید که بتواند نشتی را تعمیر کند.

 واشرهای خراب که باعث نشتی می شوند را تعویض کنید.
واشرهای خراب که باعث نشتی می شوند را تعویض کنید.
  • اگر می‌توانید نشتی را شناسایی کنید، اما ابزار یا تخصص لازم برای تعمیر آن را ندارید، ماشین خود را پیش یک مکانیک ببرید و آنچه شناسایی کرده اید را به او بگویید تا کارتان سریعتر انجام شود.
  • می توانید واشرهای جدید را از فروشگاه قطعات خودرو خریداری کنید.

روش سوم

ارزیابی سایر مسائل مربوط به فشار روغن

1. فیلتر روغن را تعویض کنید.

اگر از آخرین تعویض روغن خودرو زمان زیادی گذشته است، ممکن است فیلتر روغن خودروی شما بیش از حد مسدود شده باشد برای همین اجازه عبور روغن از آن را به خوبی نمی دهد. با تخلیه روغن از موتور، تعویض فیلتر روغن و پر کردن مجدد موتور با روغن جدید این مشکل را برطرف کنید. اگر فیلتر روغن قدیمی اجازه حرکت روغن را نمی دهد، هنگامی که موتور را با فیلتر جدید روشن می کنید، چراغ خاموش می شود و فشار روغن باید به حالت عادی بازگردد.

 فیلتر روغن را تعویض کنید.
فیلتر روغن را تعویض کنید.
  • اگر چراغ روغن دوباره روشن نشد و درجه فشار روغن به درستی خوانده شد، مشکل حل می شود.
  • اگر چراغ دوباره روشن شد، بلافاصله موتور را خاموش کنید.

2. تست تراکم روی موتور انجام دهید.

اگر روغن موتور شما کم بود اما نشانه ای از نشتی وجود نداشت، احتمالاً به این معنی است که موتور در حال سوزاندن روغن است. روغن موتور نباید بتواند وارد سیلندر شود تا با مخلوط هوا و سوخت مشتعل شود، بنابراین سوختن روغن به این معنی است که یک پیچ و مهره در موتور شما آسیب دیده است که اجازه می دهد روغن از آن عبور کند. دو محل متداول افزایش فاصله برای نشتی روغن، راهنماهای سوپاپ و رینگ های پیستون هستند. اگر اینها به اندازه کافی فرسوده شده اند که روغن می تواند از آنها عبور کند، میزان فشرده سازی سیلندر نشت کننده را نیز محدود می کند.

تست تراکم روی موتور انجام دهید.
تست تراکم روی موتور انجام دهید.
  • یک درجه تست تراکم روغن بخرید و آن را در اولین سوراخ شمع سیلندر قرار دهید تا آزمایش تراکم انجام شود. این فرآیند را با هر سیلندر تکرار کنید.
  • از یکی از دوستانتان بخواهید هنگام ارزیابی حداکثر میزان خوانش روی درجه، موتور را استارت بزند.
  • اگر یک سیلندر پایین تر از بقیه باشد، آن سیلندر دارای حلقه ها یا آب بند سوپاپ ها است. بنابراین موتور به تعمیرات قابل توجهی نیاز دارد.

3. واحد ارسال فشار روغن را بررسی کنید.

واحد ارسال فشار روغن را پیدا کنید و سیم کشی برق را جدا کنید. ببینید آیا تاثیری بر فشارسنج روغن در خودروی شما دارد یا خیر. اگر اینطور نباشد، احتمالاً مشکل مربوط به فشار روغن واقعی نیست، بلکه مشکل سنسوری است که آن فشار را می‌خواند.

واحد ارسال فشار روغن را بررسی کنید.
واحد ارسال فشار روغن را بررسی کنید.

دفترچه راهنمای سرویس خودروی خود را بررسی کنید تا واحد ارسال فشار روغن را پیدا کنید، زیرا ممکن است بسته به نوع و مدل وسیله نقلیه شما در مکان‌های مختلفی قرار داشته باشد.

اگر درجه هنگام قطع شدن واحد فرستنده حرکت نکند، بنابراین ممکن است فشار روغن موتور خوب باشد.

4. پمپ روغن را تعویض کنید.

پمپ های روغن از نظر فنی فشار روغن تولید نمی کنند، بلکه جریان تولید می کنند و این مقاومتی است که روغن در طول مسیر خود به آن وارد می شود که باعث ایجاد فشار می شود. با در نظر گرفتن این موضوع، پمپ روغن معیوب می تواند توانایی موتور را برای ایجاد فشار روغن کاهش دهد. اگر خودتان تصمیم به تعویض پمپ روغن دارید، مطمئن شوید که از واشر صحیح استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است نشت روغن قابل توجهی ایجاد کنید. نصب یک پمپ روغن جدید می تواند کار سختی باشد، بنابراین اگر ابزار و تخصص لازم را ندارید، بهتر است این کار را به متخصصان بسپارید.

 پمپ روغن را تعویض کنید.
پمپ روغن را تعویض کنید.
  • هنگام قرار دادن لوله پیکاپ روغن در پمپ از ابزار نصب صحیح وسیله نقلیه خود استفاده کنید. زیرا فشار بر روی آن می تواند باعث آسیب زدن به آن شود.
  • قبل از نصب، روغن را به پمپ اضافه کنید تا مطمئن شوید که قبل از روشن شدن موتور پس از استارت زدن، به درستی پر شده است.

این مطلب را نیز بخوانید:

تشخیص علل و رفع انواع روغن ریزی مایعات خودرو

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش