رقابت هوندا با تویوتا در ساخت باتری های حالت جامد Solid-State

4.7
(121)

باتری های حالت جامد می توانند آینده نحوه ساخت خودروهای برقی باشند، و در این مقوله به تلاش هوندا برای سبقت از خودروسازی تویوتا در مسابقه رانندگی بدون کربن می پردازیم.

خودروی الکتریکی هوندا

چکیده :

  • هوندا بر این باور است که فناوری باتری لیتیوم یون فعلی راه حل بلندمدت پایداری نیست و برای غلبه بر چالش های خود بر روی باتری های حالت جامد سرمایه گذاری می کند.

  • هوندا ایده های منحصر به فردی مانند استفاده از پارچه پلیمری برای مبارزه با تشکیل دندریت در باتری های حالت جامد ایجاد کرده است که نوآوری و تعهد خود را به بهبود فناوری EV را نشان می دهد.

  • هدف هوندا تولید انبوه باتری های حالت جامد و عرضه خودروهای برقی با استفاده از این فناوری تا نیمه دوم دهه و رقابت با طرح های تویوتا در بازار باتری های حالت جامد است.

رقابت برای رسیدن به باتری های حالت جامد کامل، در چشم انداز تحول خودروهای الکتریکی (EVs) در مرکز توجه قرار گرفته است. هوندا و تویوتا، دو غول خودروسازی که به دلیل نوآوری و اعتماد به قابلیت آنها شناخته شده اند، با رویکردهای متمایز خود در این فناوری تغییر دهنده بازی، پیشتاز هستند.

هوندا اخیراً وارد قلمرو باتری های حالت جامد شده است و با جرأت اعلام کرده است که فناوری فعلی باتری های لیتیوم یون یک راه حل طولانی مدت پایدار نیست.
ایرادات باتری های لیتیوم-یون شامل وزن، وابستگی به مواد معدنی خاکی کمیاب، تخریب سریع و اثرات زیست محیطی است. هوندا برای غلبه بر این چالش ها از باتری های حالت جامد استفاده می کند. در مصاحبه اخیر با TheDrive، دیو گاردنر، معاون بازرگانی و فروش هوندا، بر اعتقاد خود مبنی بر اینکه فناوری لیتیوم یون نمی تواند نیازهای آینده را برآورده کند تاکید کرد.

هدف هوندا از باتری های حالت جامد، ، نوید کاهش اندازه، وزن و استفاده از مواد را همراه با افزایش تراکم انرژی، قابلیت های شارژ سریع و طول عمر بیشتر می باشد. برای پیشبرد این تلاش، هوندا مبلغ قابل توجه 310 میلیون دلار را در یک خط تولید باتری های حالت جامد پیشرفته سرمایه گذاری کرد که به آزمایش این فناوری و فرآیند تولید آن اختصاص داشت.

با این حال، تویوتا از پیشرفت جدیدی رونمایی کرد که می تواند منجر به تولید باتری های حالت جامدی شود که قادر به مسافت حیرت انگیز 745 مایلی (1200 کیلومتر) با یک بار شارژ هستند و با آرزوی رساندن این رقم به 900 مایل که این پیشرفت به توسعه باتری های حالت جامد بستگی دارد. یعنی شما می توانید با خودروی الکتریکی تویوتا تجهیز شده به این باتری جدید مسافت رفت و برگشت 1200 کیلومتری تهران به اردبیل را تنها با یک شارژ طی بکنید. مسافتی که خودروهای کنونی در ایران آن را با دو باک بنزین طی می کنند.

چگونه هوندا قصد دارد تویوتا را در بازی خودش شکست دهد

البته جای تعجب نیست که هر خودروسازی به دنبال جدیدترین و قدرتمندترین فناوری EV است.
با این حال، در سالهای اخیر، گزارش های گسترده ای مبنی بر اینکه تویوتا به شدت بر باتری های حالت جامد کار می کند و برای عرضه های آینده و همچنین افزایش مناطق عرضه تمرکز کرده است. هوندا، یکی دیگر از نیروهای قدرتمند در صنعت، متوجه شده است که تویوتا به طور کامل به باتری های حالت جامد حرکت می کند و برای شکست دادن آنها در بازی خود گامهایی برداشته است.

به طور خاص، هوندا از سرمایه گذاری 310 میلیون دلاری در خط تولید باتری های حالت جامد پیشرفته خبر داد که به آزمایش این فناوری و فرآیند تولید آن اختصاص دارد. این سایت آزمایشی جدید برای فناوری حالت جامد، آغاز به کار آن دسته از بسته های باتری است که به خودروهای الکتریکی آینده هوندا اضافه می شوند.

همچنین شایان ذکر است که برخلاف تویوتا (عموما)، هوندا راهی برای مبارزه با یکی از بزرگترین ایرادهای باتری های حالت جامد پیدا کرد: دندریتها.

دندریت ها اساساً پس از استفاده و شارژ مداوم روی باتری های حالت جامد تشکیل می شوند که منجر به تخریب سریعتر آنها از آنچه ما می خواهیم می شود.
از آنجایی که باتری های حالت جامد به اجزای داخلی جامد و نه مایع متکی هستند، دندریت ها می توانند برای طول عمر و ایمنی آنها فاجعه بار باشند. با این حال، از طریق تغییر طراحی، هوندا ایده ای برای استفاده از پارچه پلیمری بین الکترولیت و الکترودهای مثبت/منفی ابداع کرد که در نهایت تشکیل دندریت را متوقف کرد.

این تنها یکی از ایده های منحصربه فردی است که این برند به این فناوری نسبتاً جدید EV اضافه کرده است، بنابراین ما در حال حاضر تحت تأثیر خودروساز ژاپنی هستیم.

خودروی هوندا در کنار خودروی تویوتا
خودروی هوندا در کنار خودروی تویوتا

هوندا، اگرچه دیر به مهمانی رفت، اما ممکن است بازی را تغییر دهد

اگرچه هوندا به دلیل توسعه و بازاریابی ضعیف خودروهای برقی خود با انتقاداتی روبرو شده است، اما به هر حال، هوندا با سرمایه گذاری های اخیر خود در باتری های حالت جامد و ایجاد کارخانه ها برای ساخت خودروهای برقی جدید با قدرت فوق العاده می تواند در آستانه رکوردشکنی باشد. البته،از سویی دیگر تویوتا برای سال های متمادی یک نیروی مسلط در فضای هیبریدی بوده و با پریوس نمادین خود نمایی از «رانندگی دوستدار محیط زیست» و مقرون به صرفه را ارائه کرده است.

چشم انداز تویوتا برای دستیابی به مسافتی نزدیک به 900 مایل و شارژ ده دقیقه ای می تواند انتظارات مصرف کنندگان را تغییر دهد که هوندا باید از آنها جلوتر باشد. ما شاهد تغییر از سوخت به برق به تعداد زیاد هستیم که باعث رقابت شدید از همه طرف می باشد. هوندا به عنوان یک نیروی مسلط در بخش الکتریکی دیده نمی شود، در حالی که تویوتا در طول پنج سال گذشته پیشرفت های قابل توجهی در فناوری و فروش خود داشته است.

کاری که هوندا با تکمیل باتری های حالت جامد انجام می دهد، می تواند نظر عموم را تغییر دهد و حتی همکاران بالقوه را از داخل صنعت خودرو جذب کند. نکته بسیار جالب این است که تویوتا با ارائه دهندگان مختلف باتری در تحقیقات حالت جامد خود همکاری کرده است، در حالی که هوندا مستقل باقی مانده است. طبق بیانیه مطبوعاتی این شرکت، هوندا ادعا می کند که تحقیقاتش با بودجه شخصی انجام شده است: چیزی که می تواند یک مزیت باشد.

هوندا می تواند غول خفته در بازار خودروهای الکتریکی حالت جامد باشد

  • هوندا بی سر و صدا به توسعه باتری های خود ادامه می دهد و امیدوار است تا سال 2025-2030 آنها را به تولید انبوه برساند.

  • حتی برندهایی مانند تسلا در استقبال از این نوع تولید خودروهای برقی کند بوده اند.

با خواندن بیانیه های مطبوعاتی مختلف هوندا و نکات مهم در مورد باتری های حالت جامد، بلافاصله متوجه هدف ظاهری برندها از تولید این بسته های باتری در مقیاس انبوه می شویم.

از آنجایی که این کار قبلا هرگز انجام نشده بود، هوندا به چیزی بسیار بزرگتر از یک ناوگان الکتریکی جدید توجه دارد: در عوض، یک تغییر سیستماتیک در نحوه ایجاد آنها. شما فکر می کنید این فناوری باتری های حالت جامد پیشگام تسلا باشد، اما هوندا تصمیم گرفته است وارد عمل شود و مسئولیت آن را بر عهده بگیرد.

اگرچه تویوتا همین کار را انجام می دهد، اما در برنامه های خود برای عرضه این باتری ها به بازار در مقیاس انبوه و جهانی، آنقدر ناگهانی عمل نکرده است. با این حال، این بدان معنا نیست که آنها نمی توانند یا نمی توانند آن را امتحان کنند. به هر حال، ما مطمئن هستیم که نمایندگان هوندا و تویوتا آنچه را که طرف مقابل در بیانیه های مطبوعاتی یا بیانیه های عمومی/خصوصی می گوید، به دقت دنبال می کنند. با توجه به اینکه تویوتا به دنبال عرضه باتری حالت جامد 2027 است، به نظر می رسد هوندا به دنبال چیزی مشابه زمان بندی شده است. با توجه به این موضوع، وسایل نقلیه زیادی وجود ندارد. با این وجود، کل برندها، مانند تویوتا و هوندا، ممکن است بخواهند به این حرکت بپیوندند تا سر و صدا ایجاد کنند.

تویوتا با شرکت باتری پاناسونیک همکاری کرده است که می تواند ضربه ای به تلاش های هوندا در تولید این باتری ها در مقیاس بزرگ قبل از پایان دهه باشد. علاوه بر این، تویوتا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرده است که این شرکت از سال 2012 روی فناوری حالت جامد کار می کند و 1000 پتنت باتری های حالت جامد را به ثبت رسانده است.

هوندا می تواند تا سال 2030 باتری های حالت جامد را به خودروهای خود اضافه کند.

تویوتا و هوندا قصد دارند تا نیمه پایانی این دهه خودروهای برقی را با استفاده از باتری های حالت جامد عرضه کنند.
یکی از مواردی که باید از آن آگاه بود این است که هوندا به طور فعال در حال برنامه ریزی یک ناوگان حالت جامد از خودروهای الکتریکی فوق العاده است.


طبق گزارش ها، این شرکت هدف دارد تا قبل از پایان دهه 2020 این وسایل نقلیه را به مشتریان برساند و چشم انداز خودروهای الکتریکی و تولید را به طور چشمگیری تغییر دهد. هوندا به دلیل ایجاد دست اندازها در جاده هنگام ایجاد و تکمیل این فناوری باتری، چشم انداز خود را ادامه داده و به سرعت خود را با ناملایمات وفق داده است.

در نیمه دوم این دهه (2025-2030)، هوندا *در حالت ایده آل* می خواهد این خودروها در جاده ها حضور داشته باشند. احتمالا خودروها ابتدا در آمریکای شمالی و آسیا راه اندازی می شوند، سپس آنها را به هر جای دیگری که بازار مناسب برای فروش این خودروها هستند ارسال می کنند. از این گذشته، وقتی یک برند همه کاره می شود: آنها ترجیح می دهند سرمایه گذاری زیادی داشته باشند. این برای هوندا، تویوتا یا هرکس دیگری که با فناوری حالت جامد سازگار است تفاوتی ندارد، بنابراین مطمئناً دیدن گزارشهای تولید و درآمد فصلی در سال 2025 جالب خواهد بود.

این موضوع همچنین می تواند به نفع هوندا باشد که روشی اختصاصی برای ساخت بسته های باتری حالت جامد خود برای رقابت با لیست بی پایان پتنت های تویوتا پیدا کند. این شرکت تا کنون دارای حق ثبت اختراع زیادی نبوده است، اما چه کسی می داند: همه اینها می تواند استراتژی باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش