4.2
(882)

احتمالا برای خیلی از ما پیش آمده که قصد خرید یک ماشین دست دوم و کارکرده و یا فروش خودرو خود را داریم و با مراحل و نکات کلیدی برای معامله خودرو آشنا نیستیم. اینکه چه مراحلی را باید طی کنیم یا چطور از هر گونه شک و شبهه در معامله پیش رو جلوگیری کنیم؟ در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه و اصول کلیدی معامله خودرو آشنا کنیم.

شما برای اینکه معامله خوبی داشته باشید باید راه و چاه و قوانین معامله را بدانید. از قیمت گذاری روی خودرویی که قصد خرید یا فروش آن را دارید تا مراحل و قوانین معامله خودرو و انتقال، چیزهاییست که باید برای معامله خودرو بدانید.

خرید خودرو دست دوم و کارکرده نیازمند دقت و توجه بسیاری است و با توجه به اینکه این روزها افزایش چشم‌گیر قیمت خودرو مواجه هستیم، باید به نکات زیادی در انتخاب خودروی موردنظر خود دقت کنیم. در این مقاله، اطلاعات و نکاتی را در اختیار شما می‌گذاریم تا با کمک آن بتوانید بهترین خرید را با بودجه خود انجام دهید.

 مراحل خرید ماشین دست دوم

  1. بازدید و کارشناسی خودرو
  2. عقد قولنامه
  3. مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو
  4. مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی خودرو
  5. انتقال بیمه خودرو
بررسی خودرو 300x201 برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟
1- چک لیست کارشناسی خرید ماشین دست دوم

 فوت و فن خرید ماشین دست دوم

خرید خودرو فوت و فن هایی دارد که دانستن آنها لازمه یک خرید خوب و درست است. با توجه به نکاتی مهم و البته اصلی در خرید یک ماشین می توانید با اطمینان عمل کرده و یک خرید موفق داشته باشید.

خرید خودروی دست دوم

یکی از نیازهایی که خانواده ها با آن روبرو هستند داشتن یک خودرو ایمن و مطمئن است که هزینه زیادی در پی نداشته باشد. خرید خودرو نو به دلیل نداشتن تمکن مالی برای همه خانواده ها امکان پذیر نیست بنابراین بسیاری از خانواده ها به سمت انتخاب خودرو دست دوم روی می آورند.

خرید ماشین دست دوم علاوه بر اینکه می تواند باعث کاهش هزینه ها شود، خطراتی را نیز به همراه دارد. در ادامه این بخش به برخی از نکاتی که متخصصان خودرو هنگام خرید به آن توصیه می کنند اشاره می کنند، می پردازیم.

خرید خودرو2 300x116 برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟
چگونه خودرو دست دوم بخریم؟

1- خرید خودرو کارکرده با بازدید در روشنایی روز

این موضوع یکی از نکات کلیدی خرید خودروی کارکرده است. بسیاری از فاکتورهایی که می بایست مورد بررسی قرار بگیرند، تنها در نور روز و بهتر بگوییم هنگام ظهر نمایان می گردند.

در زیر تابش مستقیم نور خورشید و با تغییر زاویه­ ی دید، شما می توانید کوچکترین فرورفتگی ها و آثار تصادفات جزئی را نیز مشاهده کنید. ضمنا بسیاری از رنگ پریدگی ها که در نتیجه­ ی صافکاری و نقاشی مجدد به وجود آمده اند نیز در زیر نور خورشید نمایان تر هستند.

2- همراه داشتن چک لیست خرید خودرو دست دوم

داشتن یک چک لیست به ویژه برای افراد تازه کار در بازار خودرو الزامی است. شما می توانید از سرفصل های همین راهنمای خرید خودرو دست دوم به عنوان یک چک لیست کامل جهت بررسی تمامی فاکتورهای ضروری استفاده کنید.

3- بررسی و تست خودروی دست دوم قبل از خرید

بررسی فنی خودرو 300x150 برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟
قبل از خرید خودروی کارکرده آن را تست بررسی کنید!

اگر می خواهید خودرو دست دومی را بخرید که ظاهری نو دارد باید بدانید که ممکن است این خودرو ایرادات فنی بسیاری داشته باشد اما از چشم شما پنهان بماند. پس حتما هنگام خرید خودرو دست دوم یک تعمیرکار ماهر و متخصص خودرو را همراه خود ببرید تا قبل از خرید از ایرادات فنی واحتمالی خودرو باخبر شده و انتخاب درستی داشته باشید.

خرید خودروی دست دوم بدون مشورت با یک فرد متخصص می تواند ضررهای مالی زیادی برای شما داشته باشد. در بیشتر موارد دیده شده است که 30 الی 40 درصد خریداران خودرو قبل از خرید خودرو را تست نمی کنند. پس حتما اگر قصد خرید خودرو را دارید آن را شخصا آزمایش کنید.

4- خودروی دست دوم تصادفی نخرید!

بررسی خودرو2 300x131 برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟
ماشین کارکرده تصادفی نخرید!

خودروی تصادفی و زنگزده بعدها میتواند مشکلات جدی برای شما فراهم کند. تصادفهای مربوط به جلوی خودرو ممکن است موجب وارد کردن آسیب به محفظهی موتورشود و دیاق و دستهموتور را از حالت استاندارد خارج کند پس هنگام خرید خودرو دقت کنید که تصادفی نباشد.

برای اینکه بفهمیم خودرویی تصادفی است یا خیر باید از یک متخصص کمک بگیریم زیرا از کلاهبرداران حرفهای بخشهایی از بدنه را کاملا با یک مدل اسقاطی دیگر تعویض و جوشکاری میکنند به طوری که شما نمی توانید با نگاه به خودرو و رنگ آن متوجه تصادفی بودن آن شوید.

خودروی تصادفی که پیش از این یک بار تصادف شدید کرده باشد، نمی تواند در تصادف بعدی از شما و سرنشینان حفاظت کند.

5- مقدار کارکرد کیلومتر خودرو دست دوم

در کنار این موضوع که خودرویی با کارکرد کمتر را در اولویت قرار می‌دهید، بدانید که همیشه کیلومتر کارکرد، رابطه مستقیمی با سلامت خودرو ندارد. یعنی ممکن است موردی با ۳۰۰ هزار‌کیلومتر کارکرد، ولی بسیار مرتب‌تر از مدل‌های مشابه کم‌کارکردش باشد.

راستی دست‌کاری کیلومتر یکی از شگردهای محبوب سودجویان است. در خودروهای انژکتوری و دارای ECU، مقدار واقعی کیلومتر را با مراجعه به تعمیرگاه تخصصی و با استفاده از دستگاه دیاگ جویا شوید.

علاوه بر این با کمی دقت در وضعیت کابین و بدنه‌ی یک خودرو دست دوم، می‌توان به کیلومتر حقیقی آن پی برد. فرم صندلی‌ها و فرورفتگی در ابر و اسفنج، وضعیت کف‌پوش، خوردگی لاستیک روی‌پدال‌ها، دسته‌دنده و فرمان، میزان خوردگی تایرها باید با کیلومتر خودرو هم‌خوانی داشته باشد.

6-بررسی سلامت موتور ماشین دست دوم

بررسی موتور خودرو 300x200 برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟
توجهات لازم برای خرید خودروی دست دوم

کاپوت را بالا بزنید به موتور نگاه کنید. موتور نباید بیش از حد کثیف باشد چون در این‌صورت نشان‌دهنده این ‌است که احتمالا خوب به آن رسیدگی نشده است. به دنبال هر گونه پارگی یا ترک‌خوردگی در شلنگ‌ها و به‌طور کلی اجزا موتور باشید. به سیم کشی و مسیر شلنگ‌ها و لوله‌ها دقت کنید شکستگی یا پارگی وجو نداشته باشد و سیم‌ها چسب خورده نباشند.

7- نشتی مایعات را چک کنید!

در این مورد موتور باید کاملا سرد باشد. روغن موتور، ترمز و هیدرولیک اگر کم باشد می‌تواند نشانه‌ای اینکه ماشین به خوبی نگهداری نشده است باشد. به دنبال نشانه‌هایی از نشتی باشید.

مقاله پیشنهادی: علت نشت مایعات و روغن ریزی خودرو

8- حتما لاستیک ها را چک کنید!

بررسی تایرر 300x199 برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟
چیزهایی که قبل خرید ماشین دست دوم باید بدانید

اهمیت سلامت تایرها، کمتر از موتور نیست. لاستیکهای صافشده میتواند موجب ترکیدن ناگهانی تایرها شود وخطراتی را برای افراد ایجاد کند. از دلایل لاستیک سایی به وجود آمدن مشکل برای جلوبندی خودرو و یا انحراف اکسلها به دلایلی از محور مرکزی خودرو است.

بحث دیگر مربوط به لاستیک سایی هزینه های تعویض مدام آن است. بنابراین برای انتخاب خودرو با لاستیک سالم، آج لاستیکها را مخصوصا گوشههای بیرونی و داخلی آن را دست بزنید. لاستیکهای سالم آنقدر آج دارند که بخشی از انگشت شما بین آنها گیر کند.

9-بررسی وضعیت داخل خودروی دست دوم

فضای داخل خودرو 300x201 برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟
نکات خرید ماشین دست دوم و کارکرده

درها را باز و بسته کنید و به لاستیک‌های دور در نگاه کنید که پارگی نداشته باشد. به وضعیت صندلی‌ها دقت کنید که حالت خود را از دست نداده باشند، فرمان و پدال‌ها بیش از حد ساییده نباشد و ارتباط معناداری با کارکرد ماشین داشته باشند. داشبورد، دستگیره‌ها و تمام اجزا را بررسی کنید تا ترک‌خورده و شکسته یا شل نباشند. ماشین بوی نم ندهد و کف خیس نباشد.

10- قبل خرید ماشین دست دوم یک دور با ماشین بزنید!

پشت فرمان خودرو بنشینید و با آن یک دور بزنید. هنگام این کار از کیفیت صندلیها اطمینان حاصل کنید، ترمزهای خودرو را چک کنید، سرو صدای کمک فنرها در پستی و بلندیها را در نظر بگیرید، همهی دندهها حتی دنده عقب را چک کنید، دقت کنید ترمز دستی نباید زیادی خلاصی داشته باشد. پس از چک کردن این موارد می توانید ماشین دلخواهتان را انتخاب کنید.

11- بررسی سیستم برقی خودرو

وضعیت چراغ‌های عقب و جلو و راهنما و مه‌شکن را بررسی کنید. برف پاک‌کن، بالابر شیشه‌ها، سیستم صوتی، چراغ آمپر و پنل و تمام آپشن‌ها را بررسی کنید تا بعد برای تعمیر آن‌ها به دردسر نیافتید. باتری ماشین را بررسی کنید یعنی ابتدا چند دقیقه روشن کنید و ببینید که بعد از آن موتور به راحتی روشن میشود.

12- سیستم تهویه را بررسی کنید!

موتور را روشن کنید و اجازه بدهید چند دقیقه کار کند تا گرم شود بخاری را روشن کنید هوای خروجی نباید بد بو و مرطوب باشد یا بوی ضد یخ بدهد زیرا این نشان‌دهنده نشتی در سیستم بخاری است. نوبت به کولر می‌رسد، دکمه کولر را روشن کنید هوای خروجی باید خنک و مطبوع باشد.

13- بررسی سیستم ترمز

در هنگام ترمز گیری مراقب صداهای غیر عادی باشید، سوت کشیدن گاهی به دلیل جنس لنت ترمز می‌باشد و معمولا دلیل بر ایراد نیست ولی صدای درگیر شدن دو فلز با یکدیگر و خِرخِر کردن در زمان ترمزگیری دلیل بر اتمام لنت‌های ترمز است. در این مقاله راجع به علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت نوشته‌ام.

اگر در هنگام ترمزگیری لرزشی در فرمان احساس می‌شود، معمولا ایراد از دیسک ترمز است و نیاز به تعویض دارند.

در خودروهایی که از این سیستم ABS بهره می‌برند، مراقب روشن بودن چراغ زرد رنگ ABS باشید، در چنین حالتی سیستم ABS از مدار خارج شده و ممکن است برای راه‌اندازی مجدد آن، اسکناس‌های زیادی از جیب شما خارج شود!

مقاله پیشنهادی:دلایل و نشانه های خرابی ترمز ABS

14- تست فرمان را فراموش نکنید.

این موضوع بیشتر در رابطه با خودروهای چینی و داخلی کم کیفیت صادق است. فرمان بسیاری از این خودروها پس از مدتی کارکرد، دچار خلاصی یا انحراف می گردد. پس در کنار بررسی جلوبندی خودرو، حتما صحت عملکرد فرمان را نیز بسنجید.

15- نسبت به رنگ وسواسی نباشید!

رنگ خودرو 300x200 برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟
نکات خرید ماشین کارکرده و دست دوم

روی رنگ خودرو زیاد حساس نباشید چون اگر قسمت کوچکی از بدنه مانند درب یا گلگیر رنگ داشت، شما می توانید خودروی موردنظرتان را ارزان تر از چیزی که هست بخرید و با فروشنده چانه بزنید. اما دقت کنید بخش زیادی از خودرو بدون رنگ باشد، چون رنگ خوردگی خودرو نشان از تصادف آن دارد.

16- به خودروی تمیز با قیمت پایین تر از بازار شک کنید!

خودروهای تمیز با قیمت پایین تر از قیمت معمول بازار همواره شک برانگیز هستند. یکی از روش های نوین کلاهبرداری این است که کلاهبرداران با آگهی کردن خودروی تمیز دیگران زیر قیمت بازار میلیون ها تومان پیش پرداخت دریافت میکنند و غیب می شوند.

17- به خوش‌معامله‌بودن خودرو خیلی توجه کنید!

%name برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟
ماشین دست دوم چی بخریم؟

حقیقت این است که برخی از خودورها علی رغم کیفیتی که دارند، انتظار فروش بالاتری دارند، به این معنی که خیلی دیرتر از سایر خودروها به فروش می‌رسند. اما برعکس، خودروهایی هم وجود دارند که اتفاقا بازار بسیار خوبی دارند و سریع فروش می‌روند.

به طور خلاصه میتوان گفت در بین خودروهای داخلی پژو 206 و 207، رنو تندر 90، رنو ساندرو و مزدا 3 نیو و در بین خودروهای خارجی کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و آزرا و تویوتا کمری سردمدار خوش معامله بودن هستند. در بین شاسی بلندها هم کیا اسپورتیج، هیوندای سانتافه، ‌هایما S7، جک S5 جزو خوش فروش‌های بازار محسوب می‌شوند.

اما در زمینه بدفروش ترین خودروهای داخلی می‌توان به لیفان x50 و x60 و ام وی ام 315 اشاره نمود. میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ، انواع مدلهای جیلی و دی اس نیز از بدفروش‌های وارداتی محسوب می‌شوند.

در حالت کلی خودروهای کره ای از گروه خودروهای وارداتی، بازار دست دوم داغ تری نسبت به سایر خودروها دارند و پس از آن‌ها، خودروهای ژاپنی قرار می‌گیرند. البته این را هم باید مد نظر قرار داد که خودروهای خارجی در بازار دست دوم، با افت قیمت زیاد همراه هستند.

UsedCarBanner 300x126 برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟
مراحل خرید خودروی کارکرده

18- بررسی صحت مدارک

در خرید و فروش خودرو دست دوم حتما باید اصالت خودرو بررسی شود. باید تمام مدارک از قبیل کارت ماشین، سند ماشین، بیمه، برگه معاینه فنی و … را از فروشنده بخواهید و تمام موارد به خصوص شماره شاسی و شماره موتور و رنگ روی بدنه خودرو را با مدارک مقایسه کنید. و مطمئن شوید مدارک به نام خود فروشنده است. برگه عدم خلافی هم حتما باید به روز گرفته شود.

سندهای قبلی خودرو را که باید توسط فروشنده به شما تحویل گردد به دقت مشاهده و از اصالت آن اطمینان حاصل نمایید. بیمه نامه خودرو نیز از موارد مهم در خرید خودرو است. اگر بیمه نامه خودرو رو به اتمام است یا زمان کمی از آن باقی مانده، می‌توانید از فروشنده تخفیف بگیرید.

نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم

معامله خودرو 300x185 برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟
نحوه معامله خودرو دست دوم

2- قولنامه معامله خودرو دست دوم

در نقل و انتقال خودرو میان فروشنده و خریدار باید قراردادی به امضا برسد که ضمن آن اصول انجام معامله با توافق طرفین مشخص گردد. مبایعه‌نامه مانند سایر قراردادها که تعهدی را برای طرفین ایجاد می‌کند، در مراجع قضایی معتبر است و طرفین ملزم به ارای مفاد آن هستند.

در هنگام تنظیم قولنامه تمام مبلغ را یکجا پرداخت نکنید. پرداخت باقی مبلغ خودرو را به بعد از دریافت برگه عدم خلافی و حضور فروشنده در دفتر اسناد رسمی برای انتقال سند، موکول کنید.

3- مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو

پس از تنظیم قرارداد میان فروشنده و خریدار، برای رسمی کردن معامله هر دو طرف به همراه خودرو به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و با ارائه‌ مدارک لازم، نسبت به فک پلاک قبلی خودرو اقدام و با دریافت پلاک جدید برای خریدار، آن را روی خودرو نصب کنند.

در صورتی که به دلیل معطلی زیاد یا هردلیلی فروشنده یا خریدار نتوانند به همراه یک‌دیگر، جهت تعویض ‌پلاک مراجعه کنند، می‌توانند با مراجعه به دفترخانه، اقدام به تنظیم وکالت‌نامه‌ جهت تعویض‌ پلاک کنند.

4- مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی

معامله خودرو 2 300x169 برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟
راهنمای خرید خودرو دست دوم

بر طبق قوانین کشور، تنظیم سند نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی است. پس از تعویض پلاک خودرو، فروشنده و خریدار موظف هستند ‌جهت تنظیم سند قطعی خودرو به دقتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

اگر فروشنده وکالت کل امور یعنی تعویض پلاک و فروش را به خریدار داده باشد، دیگر نیازی به حضور وی در مرحله انتقال نهایی سند نیست و حساب و کتاب‌ها در دفتر ثبت و هنگام واگذاری وکالت صورت می‌گیرد.

اما اگر فروشنده تنها وکالت تعویض پلاک را به خریدار داده باشد، واجب است در دفتر ثبت حضور یابد. در محضر، سند قطعی تنظیم می‌شود و باقیمانده پول خودرو (منهای بیعانه) به فروشنده پرداخت می‌شود.

5- انتقال بیمه خودرو

بیمه‌ شخص ثالث مربوط به خودرو است و خرید و فروش خودرو اثری در آن ندارد. اما بیمه‌ بدنه باید با تغییر صاحب خودرو تغییر یابد. بنابراین لازم است به یکی از شعبه‌های بیمه‌ مورد نظر مراجعه و با پرداخت مابه‌التفاوت تخفیف بیمه، یک الحاقیه ثبت شود.

پول بدهید 300x133 برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟
راهنمای خرید خودرو دست دوم

سخن پایانی

چک لیست خرید خودرو دست دوم در کنار یک کارشناس خبره، رمز اصلی یک انتخاب عالی است. حتما با توجه به نوع خودرو مورد نظرتان، از یک تعمیرکار خبره به عنوان مشاور کمک بگیرید. با پرداخت هزینه ای معقول، شما می توانید با اطمینان خاطر خودرو مورد نظرتان را خریداری کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
15 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مسیب شقاقی
مسیب شقاقی
3 سال پیش

سلام کاملا کارشناسی شده مطالبتون عنوان شده خیلی ممنونم

Siamak ITA
Siamak ITA
2 سال پیش

بسیار مفید واقع شد ، ممنون از راهنمایی ما

Siamak ITA
Siamak ITA
2 سال پیش

بسیار ممنون از راهنمایی شما

cafes-container
2 سال پیش

عالی سپاس گزارم

ساختوساز کانتر

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  cafes-container
2 سال پیش

با سلام
تشکر از همراهی شما

هونیاموتور
2 سال پیش

مطلب مفیدی بود ممنون میشم به سایت ما هم سر بزنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  هونیاموتور
2 سال پیش

با سلام
تشکر از همراهی شما

موتور برقی 1200a
2 سال پیش

مطلب مفیدی بود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  موتور برقی 1200a
2 سال پیش

باسلام
تشکر از همراهی شما

مرشد
مرشد
2 سال پیش

دعمت گرم دوداش

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مرشد
2 سال پیش

تشکر از همراهی شما

masoudghob
1 سال پیش

عالی ممنون از راهنمایی شما

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  masoudghob
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

فرهاد
فرهاد
1 سال پیش

شناسه خودرو (نصب روی سینی کاپوت)در اثر تصادف معدوم شده آیا زمان فروش شماره گذاری توسط راهنمایی و رانندگی انجام می شود؟

Morteza abdoli
Morteza abdoli
7 ماه پیش

خیلی عالی ،کامل و دقیق بود

مشاوره رایگان و ثبت سفارش