راهنمای جعبه فیوز رانا LX

4.3
(271)

آشنایی با جعبه فیوز رانا یکی از واجبات دارندگان این خودرو است. چرا که گاهی یکی از سیستم های الکتریکی خودرو کار نمی کند مانند بوق، برف پاکن، چراغ های ماشین، برق پشت صفحه آمپر، ضبط ماشین و گاهی هم برق کلی ماشین قطع می شود؛ به عنوان یک راننده حرفه ای بد نیست که بدانید دلیل این اتفاقات چیست و چگونه می توانید آن را بدون صرف هزینه های زیاد درست کنید.

برای همین در این مقاله کیان باتری قصد داریم درباره این جعبه فیوز، به وظیفه هر فیوز و نحوه عملکرد آن بپردازیم تا بتوانید با تمامی مشخصات این بخش آشنا شوید و مشکل پیش آمده را خودتان به خوبی حل کنید. اگر مالک رانا هستید یا تصمیم به خرید رانا را دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و اگر در این زمینه سوالی دارید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

فیوز چیست؟

راهنمای جعبه فیوز رانا LX
راهنمای جعبه فیوز رانا LX

در ابتدا باید بدانیم فیوز چیست؟ فیوز قطعه‌ای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ به‌ کار می‌رود. زمانی‌که مدار تحت جریان بار بالا و غیرطبیعی (اضافه‌جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار بگیرد، فیوز با قطع جریان برق، مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند، می‌شود.

در خودرو نیز بسته به مدل و سازنده آن، سیستم‌های الکتریکی زیادی وجود دارد و باید در مقابل‎‌ جریان‌های بیشتر از مقادیر نام‌برده محافظت شوند که این حفاظت نیز برعهده فیوز است. برای پیدا کردن فیوز مورد نظرتان می‌توانید از نقشه فیوز که در دفترچه راهنما وجود دارد، استفاده کنید.

درصورتی که هر کدام از تجهیزات برقی خودرو از کار افتاده باشد، این امکان وجود دارد که فیوز مربوطه سوخته باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعداد فیوزها در خودروها متفاوت هستند و در هر خودرو 10 تا 100 فیوز وجود دارد؛ این تعداد در خودروهای سبک بین 10 تا 30 عدد و در خودروهای سنگین بیشتر است. در ادامه مقاله جعبه فیوز رانا به علت سوختن فیوزها خواهیم پرداخت.

جعبه فیوز چیست؟

راهنمای کامل نقشه جعبه فیوز پژو پارس
جعبه فیوز خودرو رانا

هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده می‌شوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شده‌اند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند.

چنانچه خطایی در یکی از مدارهای خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل کرده و همانطور که در بندهای فوق ذکر شد، خودرو رانا دارای تجهیزات الکتریکی متنوعی بوده و هر کدام از آن‌ها نیز دارای جریان مخصوص خود هستند. تصویر زیر نمایی از جعبه فیوز رانا را نشان می‌دهد.

همه فیوزهای رانا در فرآیند شکستن مدار، به‌اصطلاح خود را نابود می‌کنند. این کار، از طریق یک قطعه فلز انجام می‌شود که در یک نقطه خاص در دمای مشخص ذوب می‌شود. نوع فیوزها در داخل‌جعبه، بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ (شدت جریان عبوری) که روی‌ آن‌ها نوشته شده ‌است، تعیین می‌شوند.

این فیوزها هم‌چنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی (تیغه) برای قرارگرفتن در داخل سوکت موردنظر هستند. جعبه فیوز رانا در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد و برای بازکردن آن، باید در جعبه را به سمت خود بکشید.

جعبه فیوز رانا کجاست؟

 جعبه فیوز پژو پارس در کجا قرار دارد
جعبه فیوز رانا در کجا قرار دارد

خودرو رانا از از آن جمله خودروهایی است که از دو جعبه فیوز بهره‌می‌برد. محل قراگیری جعبه اول همچون مورد اشاره‌شده در قسمت‌های قبل، در سمت چپ داشبورد و دقیقا زیر فرمان است. نحوه بازکردن آن نیز به این صورت است که باید درب جعبه فیوز داشبورد را به سمت خود بکشید. محل قرارگیری جعبه فیوز دوم اما در دل خودرو بوده و در سمت راست محفظه خودرو قراردارد.

جعبه دوم اما از گیره بهره می‌برد که باید برای بازکردن آن، گیره‌ها را باز کنید. همچنین در حین بستن آن نیز باید این اطمینان را حاصل کرد که گیره‌ها دقیقا جا افتاده و محکم سرجای خود چفت شده‌اند.

هر خودرو نفشه سیم کشی و فیوز مربوط به خود را دارد که باید برای تعویض فیوزها، از آن نقشه آگاه بود. جعبه فیوز رانا شامل 36 فیوز مختلف است که این فیوز ها هر کدام وظیفه کنترل نوسانات برق یک یا چند دستگاه را در مسیر خود به عهده دارند.

همه این فیوز ها در باکسی در سمت چپ جلو داشبورد و زیر فرمان جمع شده اند که با استفاده از گیره مخصوص تعبه شده در باکس، قابل جداسازی و نصب مجدد می باشند. شرح وظایف جعبه فیوز رانا در انواع مختلف سورن، ال ایکس و ساده در جدول زیر آورده شده است.

 نقشه سیم کشی جعبه فیوز سمند
نقشه سیم کشی جعبه فیوز رانا

باتری رانا

راهنمای رنگ فیوزهای رانا

علاوه بر اینکه عدد ثبت شده روی فیوزها مقدار جریان قابل تحمل فیوزها را نشان میدهد رنگ فیوزها طبق جدولی که در ادامه خواهد آمد نشان دهنده نرخ جریان و قابل تحمل فیوزها نیز است.

همینطور که در جدول رنگ بندی با آمپرهای فوق مشاهده میکنید رنگ فیوزها نشان دهنده جریان قابل تحمل این فیوزها می باشد.

 نقشه جعبه فیوز پژو پارس tu5
راهنمای رنگ فیوز های رانا

جعبه فیوز زیر فرمان رانا

فیوز ها و رله های محفظه موتور رانا پلاس

مشخصات فیوزهایی که در جعبه فیوز محفظه موتور (در سمت راست موتور) قرار دارند به‌صورت زیر است:

انواع فیوز در رانا

پس از آشنایی کلی با وظیفه ذاتی فیوز و انواع آن نوبت به بررسی انواع فیوز در رانا می‌رسد. در خودرو رانا که به عنوان اولین خودرو ملی شناخته می‌شود، ۴ نوع فیوز به کاررفته است.

این فیوزها بر اساس رنگ و ظرفیت به کاررفته در جعبه فیوز رانا تقسیم‌بندی می‌شوند. مهم‌ترین فیوزهای به کاررفته در خودرو رانا عبارتنداز:

  • فیوز MAXI

همانطور که از نام این فیوز می‌توان حدس‌زد، این فیوزها از نظر اندازه حجیم‌ترین محسوب‌شده و تحت شرایط با آمپراژ بالا استفاده می‌شوند. تعداد آن در خودروهای مختلف متفاوت است و ممکن است در یک خودرو از دو فیوز MAXI نیز استفاده‌شود.

  • فیوز ATC / ATO

برای اولین بار و در دهه ۷۰ میلادی بود که دنیای خودروسازی شاهد به ثبت رسیدن اختراع فیوز مذکور توسط شرکت آمریکایی Littelfuse بود. با این وجود اما حدودا یک دهه بعد یعنی از ۱۹۸۰ میلادی بود که استفاده از این فیوزها در خودروها رایج گشت.

  • فیوز MINI

این فیوزها از نظر اندازه پس از دو فیوز قبل قرارمی‌گیرند. زمانی که جعبه فیوز خودرو با محدودیت روبرو می‌شود، باید روی به استفاده از فیوز Mini آورد. از نظر عمکلرد اما قضیه فرق می‌کند و این فیوز برای کنترل و پوشش آمپراژ مشابه فیوز ATC به کارمی‌رود.

  • فیوز MICRO

این نوع فیوزها از نظر اندازه رده آخر را به خود اختصاص‌داده و همچنین برای پوشش کمترین آمپراژ استفاده می‌شود.

آموزش تعویض فیوز رانا

در این بخش از مقاله جعبه فیوز رانا، به نحوه تعویض فیوز سوخته می‌پردازیم. لازم نیست یک فیوز را از جای خود بیرون بکشید تا ببینید وضعیت آن به چه صورت است. خاموش‌شدن بخش‌های مختلف خودرو، می‌تواند نشان‌دهنده خرابی فیوز باشد، اما برای داشتن اطمینان بیشتر، می‌توان از مولتی‌متر یا چراغ آزمایش استفاده کرد.

فیوزها که در جعبه فیوز رانا تعبیه شده‌اند، در اثر اضافه‌ جریان عمل کرده و در اصطلاح می‌سوزند؛ لذا باید تعویض شوند. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد، این موضوع با چشم قابل رویت است؛ در غیر این‌ صورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

برای این کار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده کنید. جهت تست، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل کنید. اگر چراغ تست روشن شد یا صدای بوق شنیدید، یعنی اتصال برقرار و فیوز سالم است؛ در غیر این صورت فیوز دچار مشکل شده‌است و باید تعویض شود. اما باید احتیاط کنید. ابتدا مطمئن شوید که خودرو را خاموش کرده‌اید؛ سپس با دست، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.

نکته: ممکن است در برخی از مدل‌های رانا، بعضی از فیوزها استفاده‌ای نداشته باشند. این به‌معنای وجود نقص در سیستم الکتریکی جعبه فیوز نیست.

نکته: در زمان جایگزین‌کردن فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتربودن آمپر، ممکن است باعث داغ شدن مدار الکتریکی و درنتیجه، آتش‌سوزی شود.

بیشتر بدانید: تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟

نکات مهم در تعویض فیوز ها

ویدئوی زیر نحوه چک کردن فیوز رانا را نشان می دهد! آن را تماشا کنید

به هنگام تعویض فیوزهای معیوب به نکات زیر توجه نمایید:

  • خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش نمایید.
  • جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده نمایید.
  • فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
  • جریان نامی فیوزها بر روی آن نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده ننمایید.
  • همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
  • پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
  • از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل نمایید.

آیا می‌توان به جای فیوز از سیم استفاده نمود؟

 وظیفه جعبه فیوز اصلی پراید

در این بخش از مقاله راهنمای جعبه فیوز رانا، به یکی از پرتکرارترین سوالات شما عزیزان پرداخته‌ایم. استفاده از سیم به جای فیوز که گاهی توسط برخی مکانیک‌ها یا خود رانندگان انجام می‌گیرد، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ چراکه شما عملاً عنصر حفاظتی مدار را حذف کرده‌اید و با بروز هرگونه ایراد در مدار مربوطه، احتمال آسیب‌دیدگی تجهیز اصلی وجود دارد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید فیوز مربوط به سیستم صوتی سوخته است و شما آن را با سیم جایگزین کرده‌اید. اگر اتصالی در مدار رخ دهد و سیستم صوتی خراب شود، هزینه تعویض یا تعمیر سیستم صوتی قابل قیاس با هزینه تعویض فیوز نخواهد بود.

آشنایی با تجهیزات الکتریکی در رانا

تا این قسمت جعبه فیوز رانا مورد بررسی کامل قرار گرفت. تجهیزات الکتریکی این خودرو شامل موارد ذیل است:

  • برف‌ پاک‌کن‌ها
  • فن رادیاتور
  • پمپ بنزین
  • کیلومترشمار
  • فندک
  • قفل مرکزی
  • واحد کنترل خودرو(ECU)
  • فلاشر
  • ترمز
  • چراغ‌ها
  • سیستم صوتی
  • بالابر شیشه
  • و…

چنانچه به هر دلیلی خطایی در مدارات الکتریکی این قطعات رخ دهد و باعث عبور جریان از مقدار اسمی شود، فیوزهای مربوطه عمل می‌کنند و سلامت مدار تضمین می‌شود.

حرف آخر

در کل شما می‌توانید با استفاده از راهنمای جعبه فیوز رانا، به راحتی این فیوزها را شناسایی کرده و نسبت به تعویض آن‌ها در مواقع لزوم اقدام نمایید. توجه داشته باشید که عدم رسیدگی به موقع به فیوزهای آسیب دیده خودرو، می‌تواند آسیب‌های جدی به سیستم سیم کشی خودرو شما وارد کند، چرا که با توجه به آنچه که گفته شد، این فیوزها هستند که از رسیدن بار اضافی جریان الکتریکی به مقصد جلوگیری می‌کنند.

در صورتی که پایه‌های فلزی فیوز رانا یا در کل هر فیوزی از خودرو سوخته باشند، منبع برق از بقیه مدار جدا می‌شود. پس اگر می‌خواهید مدار به درستی کار کند، لازم است تا نسبت به تعویض فیوزها اقدام نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
18 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مهدی23
مهدی23
8 ماه پیش

سلام
رانا مدل 94 شیشه بالابر عقب کار نمیکنه، فیوز مربوطه کدوم هست؟
تو جعبه فیوز اصلا f28 یا 29 نوشته نشده، نمیدونم کدوم فیوز مالا شیشه بالابر عقبه؟

علی
علی
9 ماه پیش

تشکر از راهنمایی خوبتون فیوز ۴۰آمپر مال دور تند فن هرچند روز یکبار میسوزه فن رو کامل عوض کردم ولی باز میسوزه علتش چیه

علی
علی
در جواب  علی
2 ماه پیش

ماشین من هم به همین صورت میشه هر جا هم بردمش فایده نداشته نمیدونم دیگه چکارش کنم

Parham Mirsiafi
Parham Mirsiafi
10 ماه پیش

خدایی دمتون گرم اینجوری اطلاعات گذاشتید 👍🏻

Amir_206_nistam
Amir_206_nistam
10 ماه پیش

فیوز صندوق عقب کجاس و کدام است؟؟

اسماعیل شکیبایی
اسماعیل شکیبایی
10 ماه پیش

با دروود و سپاس میخاستم بدونم جای فیوز فن رانا مدل ۹۱ کجاست و اینکه اصلا فن باد نمیزنه ولی کولر زیر بار میره چی هست؟ ممنونم

محمدرضا
محمدرضا
11 ماه پیش

ممنون از سایت خوبتون

حسین
حسین
1 سال پیش

سلام، وقتی کاپوت جلو باز میشه روی نشانگر علامت بازبودن کاپوت نشان داده نمیشه فقط چراغ سقفی ماشین روشن میشه. دوم اینکه کمربند و چه ببندیم و چه نبندیم پشت آمپر چراغ کمبربند نشان داده نمیشه و فقط در زمان بازکزدن ابتدایی سویچ لحظه ای روشن میشه و بعد کامل خاموش میشه، این ایراد از چی میتونه باشه؟
ممنون از راهنمایی شما

عوضعلی دلیر جارچلو
عوضعلی دلیر جارچلو
1 سال پیش

سلام ترتیب شماره آمپر فیوز رعایت نشده درچیدمان داخلی زیر فرمان رانا

سعید
سعید
1 سال پیش

فیوز فندک کدومه؟

ایمان
ایمان
1 سال پیش

سلام.آیا ممکن است روشن شدن چراغ ایربگدبه خاطر سوختن و یا نیم سوز شدن فیوز ایربگ باشد؟

عباس
عباس
1 سال پیش

سلام، پنل بخاری نور نداره، البته ادوات تعبیه شده در این قسمت کار میکنند مثل گرمکن شیشه عقب ولی پنل برق نداره

امید
امید
1 سال پیش

سلام قفل مرکزی نصفه کار میکنه یعنی درهای سمت شاگرد عمل نمیکند ایرادش چیه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  امید
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید احتمالا به دو دلیل عمده از جمله خرابی و قطعی اتصالات سیم کشی خودرو و یا خرابی قطعات پمپ داخلی آن است.
برای بررسی و عیب یابی این مشکل توصیه می شود حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید تا پس از چکاپ کامل مشکل آن را مرتغع نماید.

ملا
ملا
1 سال پیش

سلام،وقت بخیر،صندوق عقب هم فیوز داره؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ملا
1 سال پیش

با سلام
خیر، داخل صندوق عقب خودروی شما هیچ گونه جعبه فیوزی جانمایی نشده است.
کلیه لوازم برقی داخل صندوق و عقب خودرو از دو عدد جعبه فیوز داخل خودرو و داخل کاپوت استفاده می کنند.

نادر
نادر
1 سال پیش

سلام عالی بود. سپاسگزاریم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  نادر
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش