دیاگ زدن ماشین سنگین 

4.6
(144)

نگهداری و سرویس ماشین سنگین یکی از موضوعاتی است که برای تمامی رانندگان حائز اهمیت می باشد، یکی از موضوعاتی که در زمینه تعمیرات ماشین سنگین بسیار مورد استفاده قرار می گیرد دیاگ میباشد. در این مقاله از کیان باتری ما قصد داریم تا درباره دیاگ ماشین سنگین صحبت کنیم؛ پیشنهاد می‌کنیم حتماً تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تعمیر ماشین با دیاگ 

سرویس و نگهداری خودرو ها از جمله مسائلی است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی به راحتی می توان با کمک برخی از کارها انجام داد. فرقی ندارد که شما مالک یک خودرو سواری ساده باشید و یا یک سدان لوکس یا حتی یک کمپرسی سنگین. مسئله مهم این است که شما باید به صورت مرتب وضعیت تعمیر و نگهداری ماشین خود را دنبال کنید.

زمانی که شما برای تعمیر اتومبیل خود به مرکز مربوطه مراجعه می کنید متوجه می شوید در کنار انواع روش هایی که برای تعمیرات و سرویس خودرو استفاده می شود گزینه دیگری به اسم دیاگ یا به اصطلاح همگانی دیاگ زدن هم در پروسه کار توسط متخصصین انجام می شود.

البته این مورد همیشه مورد استفاده واقع نمی‌شود و بیشتر در مواقعی استفاده میشود که متخصص به دنبال این باشد که متوجه شود ایراد در کدام قسمت خودرو قرار دارد.

دیاگ ماشین سنگین نیز به صورت ویژه‌ای برای خودروهای سنگین طراحی و ساخته شده است که ما در این مقاله قصد داریم کمی بیشتر با دیاگ زدن خودرو سنگین آشنا شویم و توضیحات مخصوص آن را به شما ارائه دهیم.

دستگاه دیاگ چیست؟ 

دستگاه دیاگ
دستگاه دیاگ

 

به صورت کلی دستگاه دیاگ وسیله ای می باشد که به کمک آن می‌توان ایراد موتور را پیدا کرد، البته توجه داشته باشید که زمانی این دستگاه کار می‌کند که حالت سوئیچ خودرو باز باشد.

منظور از ایرادهایی که در موتور قرار دارد مواردی مانند انژکتور، سنسور ها و عملکردهای موتور می باشد.

این موارد زمانی نشان داده می‌شوند که شما دستگاه دیاگ را به کامپیوتر خود را متصل می کنید و از طریق کدهای شناخته شده بر روی صفحه دیاگ نمایش داده می شود.

البته این همه چیز نیست شما به کمک دستگاه دیاگ می‌تواند ایرادات مونتاژی را که ممکن است در خودرو وجود داشته باشد تشخیص دهید.

به طور مثال: ممکن است در زمان پرسه مونتاژ خودرو یکی از سنسورهایی که در بخش‌های مختلف قرار دارد به درستی در جای خود محکم نشده باشد و شل باشد، به کمک دستگاه دیاگ میتوان ان را تشخیص دهند و پس از آن اقدام تعمیر آن نمود.

البته در نظر داشته باشید که هر برند خودروساز باید دستگاه های دیاگ را متناسب با خودروهای تولیدی خود و کلاس خودرویی به بازار ارائه دهد، این دستگاه‌ها باید به گونه ای باشند که از کامل ترین و پیشرفته ترین سیستم ها برخوردار باشند که بتوانند تمامی عیوبی که ممکن است در خودرو وجود داشته باشد را تشخیص دهند.

به طور مثال شما نمی توانید دستگاه دیاگ ماشین سنگین را با یک نمونه که برای خودروهای سبک طراحی شده است مقایسه کنید و باید دقت داشته باشید که دستگاه هر یک از آنها با یکدیگر متفاوت می باشد. همچنین شما نمی توانید دستگاه دیاگ یک برند را برای برند دیگر استفاده کنید؛ بنابراین یکی از مهمترین نکات در زمان دیاگ زدن ماشین سنگین این است که به برند خودرو توجه شود.

بیشتر بدانید: دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین

چه مواردی در دیاگ قابل رویت است؟

اسکنرهای دیاگ با پایگاه‌ داده عظیمی از کدها و خطاها در ارتباط می باشند. بنابراین می‌توانند به مکانیک شما کمک کند که هرگونه خطایی که در خود را قرار دارد را عیب یابی کند. 

این اسکنرها این ویژگی را دارند که هم به صورت دستی توسط مکانیک دستکاری شوند و هم به صورت اتوماتیک به تشخیص خطا بپردازد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که دیاگ می‌تواند آن را تشخیص دهد دستکاری کیلومتر خودرو می باشد که بسیار هم رایج است.

در خودرو سنسورهای مختلف استفاده شده است که هر یک از آنها دارای وظیفه خاصی می باشند یکی دیگر از مهمترین وظایف دیاگ این میباشد که میتواند وجود هر گونه خطا در هر یک از این سنسور ها را تشخیص دهد.

مهم ترین سنسور های خودرو به شرح زیر می باشند:

انواع دیاگ

انواع دیاگ ماشین سنگین
انواع دیاگ ماشین سنگین

همانطور که تمامی محصولات و کالاها دارای تفاوت هایی با یکدیگر می باشند، در مورد دستگاه‌های دیاگ نیز به همین شکل است. به طور مثال دستگاه دیاگ شرکتی با انواعی که برای دیگر برندها و مولتی برند ها طراحی شده است دارای تفاوت‌های قابل توجهی می باشد.

دستگاه‌های دیاگی که توسط خود شرکت و برند برای محصول مورد نظرشان طراحی شده است دارای بهترین قابلیت ها می باشند.

این دیاگ ها به صورتی هستند که یک اینترفیس یا به اصطلاح vci دارند که یک سر آن به کامپیوتر خودرو و بخش دیگر آن به لپتاپ متصل می شود؛ البته دقت داشته باشید که برای استفاده از این دیاگ باید یک برنامه و نرم افزار مخصوص در لپ تاپ نصب شود.

و اما در مورد دستگاه های مولتی برند ها باید بگوییم که آن ها توسط یک کارخانه خاص و یک کمپانی مخصوص تولید نمی‌شود. 

بنابراین نباید انتظار داشته باشید که همانند دیاگ های شرکتی از امکانات و قابلیت های پیشرفته برخوردار باشند البته این دیاگ ها می‌توانند چندین برند خودروهای پشتیبانی دهند و برای تمامی آنها کار کند اما به اندازه دیاگ های شرکتی دقیق نمی باشند.

دیاگ ماشین سنگین

اما در مورد دیاگ ماشین های سنگین در مورد این دیاگ ها باید بگوییم که دارای حالت پرتابلی نمی باشند و عموماً تمامی آنها از مدل های مختلف لپ تاپ ها هستند‌. دیاگ های ماشین سنگین دارای انواع مختلف هستند که شما با توجه به نسل خود را باید به سراغ یکی از آنها بروید. 

برای انواع کامیون ها، تریلر ها، کشنده ها و اتوبوس‌ها دیاگ های مخصوص ماشین سنگین در بازار وجود دارد و به راحتی می توانید آنها را تهیه کنید.

بنابراین متوجه شدیم که هر برند خودرویی ام سنگین و سبک و دارای دستگاه دیاگ مخصوص به خود می باشد. اما در مورد ماشین های سنگین این گونه است که تمانی برندهایی مانند اسکانیا، ولوو، مرسدس بنز، ایسوزو و… دارای دیاگ ویژه‌ای برای هر سری محصول هستند.

بررسی ویژگی های دیاگ ماشین سنگین 

ویژگی های دیاگ خودرو
ویژگی های دیاگ خودرو

زمانی که شما از دیاگ ماشین سنگین استفاده می کنید این امکان را دارید که عیب یابی و حذف خطاها را انجام دهید و پارامترها و عملگرهای متغیر را نیز مشاهده کنید. مزیت مهمی که در مورد دیاگ ماشین سنگین وجود دارد این است که حالت سیمی در آنها وجود ندارد و ارتباط به صورت بی‌سیم انجام می‌شود.

همچنین برخی از مدل‌های دیاگ خودرو سنگین دارای صفحه نمایش های لمسی با قابلیت لمسی می باشد که اکثر آنها از نرم افزارهای اندروید پشتیبانی می کند، بنابراین شما می توانید به خوبی منو فارسی را در آن را انتخاب نمایید و از امکانات موجود استفاده کنید.

در صورتی که دیاگ ماشین سنگین از مدل‌های کارخانه نباشد و از مدل مولتی برند باشد می‌تواند از اکثر برندهای چینی و تولید داخل و برخی از برندهای مطرح اروپایی پشتیبانی داشته باشد.

برخی از مهم ترین ویژگی هایی که در دیاگ های خودرو سنگین قرار دارد به شرح زیر است: 

  • آزمایش پدال گاز
  • پارامترها و برنامه‌ریزی 
  • اطلاعات موتور 
  • سنسور فشار 
  • سرویس و نگهداری 
  • ارزیابی انژکتورها 
  • اطلاعات مصرف سوخت 
  • بررسی باطری 
  • کد های خطا

خرید باتری ماشین سنگین از کیان باتری با ارسال و تست و نصب رایگان باتری توسط امداد گران متخصص انجام می شود!

کارایی و نوع عملکرد دیاگ ماشین

کارایی انواع دیاگ ها
کارایی انواع دیاگ ها

همانطور که می‌دانید ماشین های سنگین در قسمت های الکترونیکی و فنی خود دارای پیچیدگی های بسیاری می باشند و به همین دلیل همواره باید سرویس‌های ویژه بر روی آنها انجام شود.

به همین دلیل دیاگ های ماشین سنگین به صورت ویژه و کامل ساخته می‌شود که علاوه بر پیدا کردن ایراد این توانایی را دارد که سرویس‌ها و کنترل های بیشتری را بر روی ماشین سنگین انجام دهد، در ادامه با مهمترین آپشن ها و کارهایی که راه‌هایی که ماشین سنگین انجام می دهند صحبت می‌کنیم.

  • برای اینکه شما برنامه دیاگ ماشین سنگین را روی لپ تاپ خود نصب کنید به تجهیزات چندان خاصی احتیاج ندارید، تنها لازم است که برنامه دیاگ ماشین را دانلود و سپس بر روی لپ تاپ خود نصب کنید تا بتوانید به تمامی بخش ها دسترسی داشته باشید.
  • دیاگ ماشین سنگین از برنامه پیشرفته ای به نام  OBD2 استفاده می کند. که برای اکثر برندهای مختلف مثل داف، ولوو، اسکانیا، رنو، مرسدس بنز، ایویکو و کامینز از استفاده می‌شود و همچنین به بهترین پیشرفت های دنیا مجهز شده است.
  • در دیالوگ های ماشین سنگین یک بخش اتصالی وجود دارد که به کمک آن تمامی اطلاعات مربوطه بر روی صفحه به اسم کانکتور نمایش داده می شود.
  • در دیاگ های مخصوص ماشین سنگین بخشی به نام Actuation Component وجود دارد که به کمک آن می توان تقابل اطلاعات کامپیوتر ماشین سنگین و نرم افزار را با سرعت بالاتری انجام داد.
  • به کمک دستگاه دیاگ به‌راحتی می‌توانید سنجش ارقام و اعداد مربوط به کامپیوتر را انجام دهید.
  • در آخر امکان حذف خطا و پردازش داده های کامپیوتر خودرو از دیگر ویژگی ها و امکانات دیاگ ماشین سنگین می باشد.

آموزش دیاگ ولوو

برای آشنایی با چگونگی انجام این کار و دیاگ ولوو می توانید از ویدیو زیر استفاده کنید.

بررسی دیاگ اسکانیا 

دیاگ اسکانیا
دیاگ اسکانیا

تا اینجا شما با دیاگ ماشین سنگین به خوبی آشنا شدید، در ادامه ما می‌خواهیم کمی شما را با دیاگ برند اسکانیا آشنا نمایبم.

از قابلیت هایی که نرم افزار دیاگ اسکانیا دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

تست کمپرس موتور، خواندن پارامتر ها، تشخیص کامل کنترل یونیت ها، نصب برنامه کاتالوگ قطعات و تعمیرات، تست عملکرد، خواندن و پاک کردن خطاها و تشخیص اتوماتیک خودرو

اجزای تشکیل دهنده کولر خودرو که با کمک دیاگ اسکانیا فعال می باشند

کمپرسور:

کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز در کولر خودرو می باشد، این قطعه با گرداندن گاز در اجزای سیستم شبیه قلب مجموعه میباشد. در حقیقت کمپرسور گاز را از اپراتور به داخل کندانسور هدایت می کند و سپس خشک کننده را به صورت مجدد به داخل اپراتور منتقل میکند.

کندانسور:

کندانسور قطعه می باشد که وظیفه آن تبادل حرارت در خود را می باشد. به این صورت که دور گرمای جذب شده توسط گاز اپراتور داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین انتقال می‌دهد.

کپسول خشک کننده:

کپسول خشک کننده به عنوان قطعی برای ذخیره گاز و رطوبت گاز عمل می‌کند. روی این کپسول دریچه شیشه‌ای قرار دارد که به کمک آن می‌توان گاز موجود را رویت کرد.

اپراتور:

یکی دیگر از قطعات اصلی که در سیستم کولر خودرو قرار دارد و به کمک دیاگ می‌توان آن را کنترل کرد اپراتور می باشد. اپراتور مجموعه ای از قطعات است که وظیفه کاهش گرمای هوای کابین خودرو را بر عهده دارد.

مجموعه لوله و شلنگ ها:

شلنگ ها در سیستم وظیفه ایجاد ارتباط بین قطعات مختلف را بر عهده دارند. با توجه به کارهای خاصی که دارند از استاندارد های مخصوص برخوردار هستند.

فن کولر:‌

فن کولر نیز از قطعات دیگری باشد که مربوط به کولر خودرو می باشد و از طریق دیاگ آن را کنترل می‌کنیم.

شیر انبساط:

وظیفه این قطعه تعیین میزان صحیح گاز وارد شده از کندانسور به داخل اپراتور به کمک فیلتر است.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با دیاگ ماشین سنگین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
حامد
حامد
2 سال پیش

سلام ماشین من داخل پشت کیلومتر چراغ باطریم روشن میشه ولی دیاگ که میزنم چیزی نشون ممکنه کمکم کنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حامد
2 سال پیش

با سلام معمولاً در صفحة کیلومترشمار خودروهای قدیمی یک چراغ وجود دارد که عمدتاً به شکل باتری است. روشن بودن این چراغ یک معنی دارد و آن هم اینکه دینام نمی‌تواند برق مورد نیاز برای بخش‌های مختلف خودرو را تأمین کند. این چراغ که به نام چراغ دینام یا چراغ باتری شناخته می‌شود گاهی حتی با روشن شدن چراغ‌های خودرو، برف‌پاکن، سیستم برودتی یا سیستم صوتی اتومبیل، روشن می‌شود که همه اینها نشان دهندة اختلال در عملکرد دینام است. چراغ هشدار در خودروهای جدید نیز معمولاً با یکی از نام‌های Gen یا Bat یا Alt مشخص می‌گردد. اگر این چراغ… خواندن ادامه ...

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش