دلایل افت کیفیت قطعات خودرو

4.5
(52)

بسیار از کسانی که در کار تعمیر ماشین هستند و یا به نحوی با قطعات خودرو در ارتباط هستند متوجه شده اند که در سال های اخیر کیفیت قطعات خودرو افت پیدا کرده است و دیگر آن کفیت های اولیه را ندارد. اما دلیل این موضوع چه می باشد؟

دلایل افت کیفیت قطعات ماشین
دلایل افت کیفیت قطعات ماشین

ما در این مقاله سعی کرده ایم این موضوع را بررسی نماییم و دلایلی که در این موضوع می تواند دخیل باشد را برای شما آورده ایم. اگر شما نیز به دنبال چرایی این اتفاق هستید تا انتها همراه کیان باتری باشید.

کیفیت قطعات خودرو

اگر بخواهیم واژه کفیت را تعریف کنیم باید بگوییم که کیفیت یک ویژگی وابسته است که هر کس می تواند یک تعریف خاص از آن داشته باشد.

قطعا مصرف کننده یک انتظاری از کیفیت دارد و از نگاه تولید کننده کیفیت یک چیزی دیگری است و با نگاه متفاوت تری آن را بررسی می کند.

اما به صورت کلی مصرف کنندگان انتظار دارد وقتی قطعه ای را می خرد برایش چند سالی کار کند و چند ماهه خراب نشود که تمام هزینه هایش الکی شود.

از همان ابتدا که اولین خودرو در ایران ساخته شد تا همین الان صنعت خودرو سازی دارای فراز و نشیب های بسیاری بود و همواره اتفاق های بسیاری در آن اتفاق می افتد.

الیته دلیل این فراز و نشیب ها کاملا طبیعی است زیرا بعد از نفت، خودرو دومین صنعت بزرگ در کشور است.

با توجه به این موضوع افت کیفیت قطعات خودرو باعث شده است تا صدای بسیاری از مردم در بیاید. تقریبا شما با هرکسی که صحبت کنید که دارنده یک ماشین است می بینید متوجه این موضوع شده است و نسبت به آن اعتراض دارد.

علاوه بر آن قطعات های یدکی که در خودرو ها می باشد در مدت زمان بسیار کم تری دچار خرابی می شود و لازم است که شما آن ها در مدت زمان های کم تعویض نمایید. پس همیشه با قیمت قطعات سر و کار دارید و متوجه هرگونه تغیری در آن ها می شوید.

در ادامه با هم مهم ترین دلایل را که باعث افت کفیت قطعات خودرو شده است را بررسی می کنیم.

وجود تحریم های مختلف بر روی صنعت خودروسازی

تحریم ها در تولید ماشین
تحریم ها در تولید ماشین

اولین دلیلی که وجود دارد و بسیار هم مهم است مربوط به تحریم هایی است که بر روی صنعت ماشین سازی قرار گرفته است، البته این تحریم ها هم سدی برای مدیران مربوطه شده است تا از آن استفاده کنند. با این وجود نمی توان گفت که اصلا تاثیر ندارد.

در سال های 91 و 92 ما شاهد تحریم های موجود بر روی خودرو ها بودیم به همین دلیل این انتظار می رفت که در این سال ها تولید کنندگان توانسته باشند خود را برای این شرایط ها آماده کنند تا در سال های آینده دچار مشکل نشوند. اما این اتفاق ها نیفتاد و در سال 97 که ما دوباره تحریم شدیم باعث شد بسیار از تولید کنندگان دچار مشکل شوند و به نحوی آمادگی این شرایط را نداشتند.

این تحریم ها باعث شده بود بسیاری از قطعات خارجی دیگر وارد نشود و روند کار بسیاری از منتاژ کاران دچار مشکل شد. این موضوع تا حدی بود که بسیاری از تولید کنندگان تصمیم گرفتند دیگر کار خود را ادامه ندهند و تولیدات خود را جمع کردند.

در این جا بود که بسیاری از مشتریان دچار مشکل شدند زیرا خودرو هایی خریده بوند که قطعات آن ها دیگر در دسترس نبود.

به همین خاطر می گوییم که تحریم ها از مهم ترین دلایل در کیفیت خودرو می باشند زیرا با وجود آن ها باعث شد مواد اصلی که برای صنعت خودرو سازی بود وارد نشود و تولید کنندگان به سراغ موارد نامرغوب تر رفتند.

علاوه بر تولیدات نا مرغوب، روند کار تولیدات نیز بسیار کند شد و این موضوع برای بسیار از مشتریان عذاب آور بود.

بیشتر بدانید: باتری مناسب خودروهای ایرانخودرو

نوسانات نرخ ارز

نوسانات ارز در تولید ملی
نوسانات ارز در تولید ملی

علاوه بر تحریم ها که در بالا اشاره کریدم نوسانات نرخ ارز در این مورد بی تاثیر نبوده است. امروزه ما شاهد این موضوع هستیم که روزانه قیمت دلار های ارزی بالا و پایین می شود و عملا می توان گفت هیچ گونه ثباتی ندارند. مسلما این موضوع کار تولید کنندگان را هم دچار مشکل کرده است و یکی از دلیل هایی شده است که قطعات خودرو افت کیفیت پیدا کنند.

وجود واسطه ها برای خرید و فروش قطعات

وجود واسطه در خرید و فروش قطعات خودرو
وجود واسطه در خرید و فروش قطعات خودرو

در حال حاضر بیشتر تولید کنندگان قطعات خوردو خیلی کم تر از ظرفیتی که دارند به این کار مشغول هستند. این موضوع به این دلیل است که آن ها برای ساخت و تولید نیاز مند قطعات اولیه هستند و این قطعات در هنگام وارد شدن به دست واسطه ها می افتد!

همین موضوع بسیار ساده تاثیر خیلی زیادی در قیمت گذاری قطعات دارد؛ با این که با این کار قیمت قطعات بالا می رود اما هیچ گونه فایده ای ندارد زیرا این بالا به دلیل افزایش کیفیت نیست و تنها به خاطر دست های زیادی است که در این کار هستند.

عدم وجود هیچ گونه رقابتی در میان تولید کنندگان ماشین

رقابت در تولید
رقابت در تولید

عدم تولید قطعات خودرو، افت کیفیت قطعات خودرو، تولید لوازم یدکی بی کیفیت و میزان تولید خودرو، همگی بر کیفیت نهایی خودرویی که راهی بازار می‌شود تاثیر مستقیم گذاشته‌اند.

علاوه بر آن دولیت این اجازه را به خودرو سازان نمی دهد که از قطعات وارداتی استفاده نمایند. حتی با این که همه می دانند تولید کنندگان داخلی سهم زیادی در این بازار ندارند اما باز هم این روند عوض نمی شود.

جدا از این موضوعات در هر بازاری که رقابتی وجود نداشته باشد نمی توان انتظار افزایش کیفیت را هم داشت. در میان تولید کنندگان داحلی هم هیچ گونه رقابتی مشاهده نمی شود در نتیجه کیفیت قطعات خودرو روز به روز در حال افت است.

مشکلات مالی تولید کنندگان

مشکلات مالی در تولید
مشکلات مالی در تولید

دیگر دلایل موجود مربوط به مشکلات مالی است که در همه صنف ها مشاهده می شود. تقریبا ما هر روزه داریم خبر گران شدن اجناس مختلف را می شنویم و یک موضوع طبیعی شده است.

در این میان صنعت خودرو سازی از این گرانی های موجود آسیب بسیاری دیده است. وقتی پول در بازار ها موجود نباشد تولید کنندگان نیز نقدینگی لازم را ندارند. در این میان دولت نیز از انان حمایتی ندارد و روند افت سریع تر طی می شود.

اگر ما انتظار تولید قطعات با کیفیت بالا را داریم باید پول بیشتری برای این کار نیز خرج کنیم تا بهترین مواد اولیه فراهم شود. با وجود این کمبود نقدینگی و این که قطعه سازان به زوذ پول خود را دریافت می کنند طبیعی است که این کیفیت افزایش پیدا نکند.  موضوع جالب ‌توجه این جاست که مواد اولیه برای ساخت قطعات با ارز آزاد وارد کشور می‌شوند. اما قیمت نهایی خودرو با دستور دولت و نهادهای مختلف مشخص می‌شود که؛ اصلا با قیمت ارز آزاد همخوانی ندارد.

پس در نتیجه این نبود نقدینگی باعث شده است تا تولید کنندگان به سراغ مواد اولیه بی کیفیت بروند و در نتیجه قطعه تولید شده دارای کیفیت مناسب نمی باشد.

این موضوع در نهایت بر کار مردم تاثیر کذار است و نتیجه آن را مصرف کننده متوجه می شود که چاره های هم جز استفاده ندارد.

همچنین بخوانید: با باتری فرسوده ماشین یا داغی باطری خودرو چه باید کرد؟

به روز نشدن صنعت خودرو سازی

همه ما می دانیم که برای پیشرفت در هر کاری لازم است که در ابتدا اطلاعات خود را بروز کرده باشیم. البته لازم به ذکر است که برای این که این حس بیدار شود لازم است که در ابتدا رقیبی را پیدا کنیم. آن گاه به دنبال بهترین روش ها هستیم تا کفیت و عملکرد کار خود را بهبود دهیم.

در صنعت خودرو سازی ایران سال هاست که هیچ گونه رقیبی مشاهده نمی شود و این موضوع سبب شده است به دنبال به روز کردن خود نباشند.

شرکت های ایرانی هیچ دلیلی ندارند تا بخواهند پیشرفت کنند و یا بهبود عملکرد داشته باشند زیرا در هر صورت مردم مجبور هستند از تولید های انان استفاده کنند.

به همین دلیل است که می بینیم بسیاری از قطعات بجای بهنر شدن روز به روز بی کیفیت تر می شوند و زودتر از همیشه خراب می شوند.

این 6 مورد که به آن ها اشاره کردیم بخشی از مهم ترین دلایل برای افت کیفیت قطعات خودرو در ایران می باشد.

چرا صنعت خوردسازی و یا قطعه سازی ایران پیشرفت نمی کند؟

برای رسیدن پاسخ به این سوال کافیست کمی به خیابان و مردم نگاه کنید. به طور مثال شما پراید را در نظر بگیرید. بسیاری می گویند که پراید اصلا دارای کیفیت مناسبی نمی باشد و جان بسیاری را تا کنون گرفته است. تقریبا اکثریت از تولید این خودرو ناراضی هستند و اظهار دارند که مقاومت زیادی ندارد.

اما نزدیک به 30 سال است که در خیابان ها این خودرو را بسیار تماشا می کنیم و هنور هم خرید آن بسیار انجام می شود. بار ها و بار ها همه از کیفیت آن نا امید شده اند اما همچنان به خرید آن ادامه می دهند. با این حال این روند تولید نکردن آن خیلی انجام نمی شود و یا به صورت کند صورت می گیرد. دلیل آن هم واضح است وقتی خود مردم طالب آن هستند چرا تولید کنندگان تولید نکنند؟ اصلا حتی اگر هم تولید نکنند چه خودرویی را می توانند جانشین آن کنند؟

صنعت خودرو سازی ما توانایی این را ندارد که خودرویی را تولید نمایند که قطعات آن دارای کیفیت مناسب باشد و در عین حال قیمت مناسبی داشته باشد؛ البته در مورد قیمت پراید دیگر نمی توان گفت که خیلی مناسب است زیرا در حال حاضر بسیار گران شده است و خرید آن علنا دیگه هیچ گونه ارزشی ندارد.

جمع بندی

ما در این مقاله مهم ترین دلالی که سبب افت کیفیت قطعات خودرو شده است را بررسی کردیم.. شاید بتوان گفت کمی از آن ها منطقی است و به تولید کنندگان حق داد، اما بسیاری از آن ها قابل حل است و اگر کمی مسئولان و تولید کنندگا به فکر باشند به راحتی می توانند این موارد را کنترل کنند.

حتی همان مشکل مالی که گفتیم در صورتی که دولت بتواند بودجه ای برای این کار در نظر بگیرد و به عملکرد تولیدات نظارت داشته باشد قطعا شاهد پیشرفت های بسیاری در این صنعت خواهیم بود.

در آخر توجه داشته باشید که خود مصرف کننده نیز باید در حفظ نگهداری قطعات توانا باشد و به سال تعویض آن ها توجه کند و بدانید که کفیت به این معنا نیست که شما یک قطعه یک ساله را انتظار داشته باشید که ده سال برایتان کارد کند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با دلیل افت کیفیت قطعات خودرو آشنا شده باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش