دلال های بازار خودرو در ایران

4.6
(137)

دلال های بازار خودرو از چه ترفند هایی برای خرید و فروش خودرو استفاده می کنند؟ چرا بازار خودرو به دست دلال ها افتاده است و قیمت گذاری ها از سوی آن ها انجام می شود چه راهکاری برای مقابله با دلال ها وجود دارد؟ در این سری از مقالات کیان باتری قصد داریم تا به نقد و بررسی این موضوعات بپردازیم، پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

دلال های بازار خودرو
دلال های بازار خودرو

خرید باطری ماشین را از کیان باتری در تمام ساعات شبانه روز کل ایام سال حتی در تعطیلات رسمی انجام دهید!

ترفند های دلالی خودرو

در ابتدا شما را با شیوه های دلالی خودرو آشنا می کنیم تا اگر قصد خرید ماشین داشتید از این طریق ها ضرر نکنید و با آگاهی بیشتری خرید و فروش خودرو خود را انجام دهید. قبل از مطالعه ادامه مطلب پیشنهاد میشود ویدئوی زیر را در این زمینه مشاهده نمایید:

 

راه انداختن نمایش های دروغین

ترفندهای دلالان خودرو
ترفندهای دلالان خودرو

اولین ترفندی که بیشتر دلال های خودرو انجام می دهند راه اندازی یک نمایش دروغین یا همان سیاه بازی است، به طور مثال شما برای خرید ماشین به بازار خودرو مراجعه می کنید و گروهی از دلال ها به سمتتان می آیند.

در اینجا یک نفر در نقش فروشنده ظاهر می شود و سایرین ادعا می کنند که خریدار خودرو هستند، رفتار های آن ها به نوعی است که انگار باهم نیستند و نمایشی دروغین راه میندازند.

زمانی که فروشنده مطمئن شود چشم شما خودرو را گرفته است شروع به بازاریابی و تعریف از خودرو می کند و سایر خریداران خود را مشتاق از ماشین نشان می دهند.

فروشنده نیز مدام شما را به خرید خودرو ترغیب می کند و به نوعی رفتار می کند که انگار اگر شما قصد خرید نداشته باشید سایر خریداران در صف ایستاده اند و به دنبال خودرو مورد نظر شما هستند.

در این زمان، نمایش راه اندازی شده به قدری واقعی به نظر می رسد که شما فکر می کنید اگر کمی صبر کنید ماشین را از دست می دهید و به همین دلیل دستپاچه می شوید و سریع اقدام به خرید می کنید.

همچنین بخوانید: راهنمای فروش خودرو

داغ نشان دادن بازار خودرو

ترفند دیگری که دلال های خودرو آن را به کار می برند این است که با تمامی خریداران یکجا و برای یک ساعت مشخص قرار میگذارند و زمانی که شما می رسید و از هیچ جا خبر ندارید متعجب می شوید که عجب ماشین خوبی است که این همه خریدار دارد. البته احتمالا سایر بازدیدکنندگان هم همین فکر را داشته باشند که این نشان از زرنگ بودن فروشنده می باشد.

اما از نظر فروشنده فرقی ندارد که خریدار خودرو چه کسی باشد، او تنها این نمایش را به این دلیل راه انداخته است که خریداران هول شوند و برای خرید اقدام کنند. معمولا در این زمان ها قیمتی که فروشنده اعلام می کند بسیار بیشتر از ارزش ماشین است و شما که وسط جمعیت خریداران می باشید به خاطر دستپاچگی متوجه این موضوع نمی شوید و اقدام به خرید می کنید.

شاید الان که این جریان را توضیح دادیم تصور کنید که بسیار واضح است و متوجه آن خواهید شد اما در حقیقت در این زمان ها شما متوجه نمی شوید و تصور می کنید که واقعیت ماجرا به همین شکل است.

از کارشناس تقلبی خودرو استفاده می کنند

کارشناس خودرو
کارشناس خودرو

اصلا امکان ندارد که دلال خودرو صادقانه ایراد های ماشین را به مشتری بگوید! معمولا خریدار زمانی متوجه مشکلات درون خودرو می شود که تمامی کار های خودرو تمام شده است و معالمه و تعویض پلاک به اتمام رسیده است.

گاهی این مشکلات بسیار کم می باشد و می توان از آن ها چشم پوشی کرد و گاهی مشکلات بیشتر می شوند و شامل جا خوردن شاسی و چپ شدگی ماشین می باشد که در این صورت خرج بسیاری بر روی دست شما می ماند.

اما موضوع به همینجا ختم نمی شود، دلال های خودرو نه تنها واقیعت های خودرو را اعلام نمی کنند بلکه حتی اگر شما اصرار بر این داشته باشید که ماشین باید کارشناسی شود، از کارشناس های جعلی و تقلبی استفاده می کنند.

حتما تاکنون دیده اید که در مراکز خرید و فروش خودرو برخی از افرار با لباس مکانیکی در حال قدم زدن هستند و خود را کارشناس سیار خودرو معرفی می کنند.

اما در حقیقت تمامی این افراد با فروشنده ها آشنا هستند و در نهایت شرایط را به نفع فروشنده تغییر می دهند.

جالب است که هیشه دلال ها اصرار دارند از خدمات همین کارشناس ها استفاده کنید و به خاطر نزدیک بودن به سراغ افراد دیگر نروید.

کاملا مشخص است که تمامی افراد دستشان با یکدیگر در یک کاسه است و برای فریب خریدار هرکاری انجام می دهند.

توجه شما را به سمت لوازم جانبی خودرو جلب می کنند

آپشن های خودرو
آپشن های خودرو

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که بیشتر جذب لوازم جانبی خودرو شوید تا خود خودرو.

معمولا تجهیزاتی مثل سیستم صوتی، رینگ های متفاوت، روکش صندلی، چراغ ها رنگی، باربند، روکش فرمان و … باعث می شوند نظر ها بیشتر به خودرو جلب شوند و به نوعی فریبنده می باشند.

اما نباید این موضوع را فراموش کنید که به کار بردن این وسایل در خودرو مبلغ بسیار کمی نیاز است اما اگر موتور خودرو و دیگر بخش های مهم آن دارای ایراد باشد باید پول بسیار بیشتری خرج کنید.

اما دلال های خودرو از این موضوع آگاه هستند و همیشه در تلاش هستند نظر های مشتری را بیشتر به این سمت ببرند.

مثلا اگر بر روی یک خودرو تجهیزات این چنینی باشد، دلال های خودرو به نوعی از این تجهیزات تعریف می کنند که انگار ارزش بسیاری دارند و شما را برای خرید وسوسه می کنند.

ترفند دیگر دلال ها این گونه است که خودرو را کارواش می برند، پولیش می زنند و با استفاده از بوگیر خودرو را مانند ماشین های صفر می کنند.

معمولا هر خریداری که باشد با دیدن این شرایط گول می خورد و وسوسه می شود که برای خرید خودرو اقدام کنند. بنابراین اگر قصد خرید ماشین جدید دارید توجه داشته باشید که گول این وسایل را نخورید.

بیشتر بدانید: برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟

از عدم شناخت شما سواستفاده می کنند

خرید و فروش خودرو
خرید و فروش خودرو

شما کارتان خرید و فروش خودرو نیست و طبیعی است که از بسیاری از وسایل و قطعات خودرو اطلاع نداشته باشید. دلال های بازار خودرو نیز از این ضعف خریدار به خوبی اطلاع دارند و تلاش می کنند با استفاده از این عف ماشین خود را با قیمن چند برابر به فروش برسانند.

به طور مثال شروع به تعریف های کاذب از خودرو، کارخانه خودرو، قطعات فنی ماشین و آشن ها درون آن می کنند.

در حقیقت این موضوع برگه برنده دلال ها است و به کمک آن می توانند ماشین ها خود را به فروش می رسانند.

جالب است که آن ها اصرار بسیاری بر این دارند که کارشان خرید و فروش است و نظرات آن ها بسیار کارشناسانه می باشد و مدام حرف هایشان را با سند های کارشناسی بیان می کنند.

تنها راهی که می توانید به کمک آن گول این شرایط را نخورید این است که یا در زمان خرید خودرو با یک کارشناس خودرو به خرید بروید و یا قبل از خرید خودرو کمی درباره آن تحقیق کنید تا اطلاعات شما از خودرو بالا برود.

شما قصد خرید هر ماشینی را که داشته باشید کافیست اسم آن را در اینترنت سرچ کنید سپس با حجم انبوهی از اطلاعات روبرو می شوید که تمامی نکات خودرو در آن توضیح داده شده است.

قولنامه را به نفع خودشان تنظیم می کنند

تنظیم قولنامه
تنظیم قولنامه

از آن جایی که دلالان خودرو می دانند نظرات کارشناسانه انجام نداده اند و یک جای کار ایراد دارد و ممکن است در زمان طی کردن فرایند فروش، خریدار متوجه این موضوع بشود و قرارداد را فسخ کند. به همین جهت در تلاش هستند تا قولنامه را به نحوی تنظیم کنند که شرایط به نفع آن ها باشد و دست خریدار به جایی بند نباشد.

بنابراین حتی اگر خریدار متوجه این موضوع بشود می بیند که دیگر راه بازگشتی ندارد و تمام بند ها به نفع فروشنده می باشد و در نهایت مجبور به خرید خودرو است.

برای جلوگیری از این اتفاق باید قبل از انجام هرگونه اقدام جهت خرید و یا دادن بیعانه، با افراد اگاه مشورت کنید و بدانید که شرایط بستن قرارداد خودرو به چه شکل است.

به طور مثال هر ادعا فروشنده باید در قرارداد ذکر شود یعنی حتی اگر فروشنده ادعا بی رنگی خودرو را دارد باید در قولنامه قید شود.

مواردی که بالا به آن ها اشاره کردیم تنها بخشی از ترفند های دلال های خودرو می باشد و در زمان خرید با چرب زبانی دروغ های بیشمار دیگری به خریدار گفته می شود.

با این وجود چرا نبض بازار خودرو به دست دلال ها است و آن ها چگونه عمل می کنند؟

بازار خودرو
بازار خودرو

در همین ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که نه تنها بازار خودرو بلکه در تمامی بخش ها بازار ایران بیشتر از عوامل خارجی تاثیر می گیرد و تنها دلیل این موضوع بی اهمیتی مسئولان مربوطه می باشد.

اما در زمینه خودرو این موضوع و قیمت گذاری از سوی دلال ها به این خاطر است که آن ها زرنگ هستند!

آن ها هیجان را به بازار خودرو تزریق می کنند و از این طریق نبض بازار را به دست می گیرند.

به طور مثال در زمان انتخابات این گونه می گویند که اگر الان خودرو نخرید پس از انتخابات باید با قیمت های چند برابر خرید کنید. به بیان دیگر آن ها پیش بینی قیمت خودرو انجام می دهند و بازار را به سمت گران شدن هدایت می کنند.

بررسی رفتار دلالان در بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده مثل آن است که حتی وقتی بازار کساد است و تعداد معاملات به صفر می‌رسد، اما قیمت‌ها خیال ارزان شدن ندارند.

در این شرایط اگر فردی تصمیم داشته باشد خودرویی که قیمت واقعی آن 100 میلیون تومان است را خریداری کند بدون شک خودروی مورد نظر را دست کم ۵ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی خواهد خرید.

کارشناسان می‌گویند این شکاف قیمت برای خودروهای بالاتر از یک میلیارد تومان، تقریبا ۸ میلیون تومان است. بدیهی است که اعلام همین قیمت‌های سلیقه‌ای عاملی شده که اگر کسی در این شرایط خواستار خرید خودرو باشد در بلاتکلیفی قرار گرفته و در نهایت نداند کدام قیمت منطقی است تا اقدام به خرید خودرو کند.

 

راهکار چیست؟

راهکار این موضوع در این است مشتریان نباید درگیر تبلیغات غیرواقعی شوند، اگرچه این کار بسیار دشوار است و نیاز به همت دست جمعی دارد اما تنها راهی است که می توان از راه قیمت های غیرواقعی فرار کرد.

موضوع دیگری که وجود دارد این است که برای خرید و فروش خودرو تنها به کارشناسان حرفه ای در این زمینه اعتماد کنید و حتی اگر دلال های خودرو تقاضای خودرو شما را داشتند این کار را انجام ندهید سایت های بسیاری وجود دارد که شما می توانید مشخصات خودرو خود را در آن ها قرار دهید تا خریدار واقعی پیدا شود و اینگونه تمامی کار های خرید و فروش را خودتان انجام می دهید.

حتی در زمان خرید خودرو بهترین کار این است که از فروشنده واقعی خریداری کنید این گونه مطمئن می شوید که سرتان کلاه نرفته است.

اگر ما خودمان بتوانیم در مقابل دلال ها و وضعیت بازار ضعف نشان ندهیم و آگاهانه تصمیم بگیریم قطعا قیمت خودرو روند مناسب تری را طی خواهد کرد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی ترفند های دلال های بازار خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
Erfan (Eagle)
Erfan (Eagle)
2 سال پیش

بسیار مفید بود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Erfan (Eagle)
2 سال پیش

با سلام
درود بر شما
بسیار خوشحالیم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده است.

سعید
سعید
2 سال پیش

چطوری از خرید و فروش ماشین سود کنیم؟

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش