خطرات قرارگرفتن در معرض باتری لید اسید

3.8
(45)

خطرات قرار گرفتن در معرض باتری لید اسید برای کسانی که به طور مداوم با این محصول سروکار دارند، در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی می تواند کاملا جبران ناپذیر باشد. باتری لید اسید در سال ۱۸۵۹ برای اولین بار توسط یک فیزیکدان فرانسوی به نام Gaston Planté به عنوان اولین باتری با قابلیت شارژ مجدد بصورت تجاری به بازار عرضه شد. از ویژگی های این نوع باتری نسبت توان به وزن بالای آن هاست. یعنی با حجم کمتر انرژی بیشتری تولید می کنند. همچنین با توجه به قیمت مناسب این نوع باتری، گزینه مناسبی برای وسایل نقلیه به شمار می روند. اما به علت وجود مواد خطرناکی که در ساخت این باتری ها به کار میرود خطر ناک هم هستند که در ادامه به آن اشاره میکنیم.

باطری لید اسید از چه موادی ساخته شده است؟

چگونگی کارکرد باتری سیلد اسید بدین گونه است که با گذاشتن دو فلز غیر هم نام (که الکترود نامیده می شوند) در مایع اسید (الکترولیت) جریان الکتریکی برقرار خواهد شد. به بیان تخصصی تر، الکترود مثبت، یون های با بار منفی را به خود جذب می کند و این یون ها با الکترون مثبت (اکسید سرب) واکنش می دهند که در نتیجه پتانسیل الکتریکی در دو قطب مثبت و منفی باتری ایجاد می شود در طراحی باتری سیلد اسیدی باید توجه داشت که جریان شارژ طوری تنظیم شود که باتری بتواند جذب انرژی را به خوبی انجام دهد.

اسید باتری

اسید باطری یا آب اسید از رقیق شده محصول اسید سولفوریک بدست می آید. چون اسید سولفوریک را نمی توان به راحتی رقیق نمود بنابراین باید از دستگاه های رقیق کننده قوی استفاده شود. بهترین نوع اسید باتری تهیه شده از اسید سولفوریک مرغوب، بدون ناخالصی و آب مقطر 100 درصد خالص می باشد.

الکترولیت باتری محلولی است که از 35 درصد اسید سولفوریک و 65 درصد آب تشکیل شده است. این مایع اسیدی باتری انرژی الکتریسیته را به انرژی شیمایی پتانسیلی تبدیل می کند و بالعکس. اسید سولفوریک ماده ای شفاف، بی بو و چسبناک است. اسید سولفوریک پرکاربردترین ماده شیمیایی در صنایع است. اما باتری لید اسیدی تنها محصول مورد استفاده توسط مصرف کنندگان معمولی است که حاوی این ماده شیمیایی خطرناک است.

خطرات قرار گرفتن در معرض باتری لید اسید
خطرات قرار گرفتن در معرض باتری لید اسید

خطر گاز های متصاعد شده از باتری

شارژ بیش از حد باتری منجر به ایجاد گازهای هیدروژن و اکسیژن می شود . باتری طوری طراحی شده که این گازهای اضافه را تهویه کند یا این که آن ها را با هم ترکیب کند تا تشکیل آب دهند. اما تجمع گازهای اضافه خطرناک است. ترکیب این گازها بشدت قابل انفجار است. اگر گازهای اضافه منفجر شوند انفجار حاصل باعث ترکیدن قاب بیرونی باتری شده و با پاشیدن مایع و پرتاب تکه های باتری به هر کس که در آن نزدیکی باشد، آسیب می رساند.

خطرات اسید سولفوریک

اسید سولفوریک در دسته مواد خطرناک و بسیار خورنده جای می گیرد و باید خطرات اسید سولفوریک را دانست.

نکات ایمنی مهم اسید سولفوریک:

در صورتی که این ماده با بدن تماس پیدا کند منجر به تحریک بسیار شدید و سوختگی بالای پوست شود.

و در صورت تماس با چشم ها، اثرات جبران ناپذیری بر روی آنها خواهد گذاشت و حتی ممکن است منجر به کوری چشم شود.

در صورتی که از بخارات این اسید سمی استنشاق کنید، تحریک شدید مخاط بینی و حلق در پی دارد و صدماتی به مجاری تنفسی خواهد زد.

اگر از حد مجاز بگذرد باعث بروز سرفه های شدید و یا حتی تنگی نفس می گردد که بسیار مضر است.

و در مقادیر بالاتر ممکن است باعث آب آوردن ریه ها شود که تنگی نفس خیلی شدید را در پی دارد.

عوارض جانبی اسید سولفوریک:

عوارضی که این اسید ممکن است ایجاد کند مزمن است به این معنا که عوارض طولانی مدت ایجاد می کند و گاها تا سال ها باقی خواهد ماند.

تماس مداوم با اسید سولفوریک، علاوه بر تحریک شدید ریه ها و آب آوردن آنها منجر به برونشیت خواهد شد که سرفه، خلط و تنگی نفس را در پی دارد.

آسیب شدید به معده، دستگاه تنفسی، دندان ها از دیگر اثرات تماس مکرر با اسید سولفوریک است.

اقدامات احتیاطی

 هنگام کار با باتری ماشین برای حفاظت از چشمانتان، عینک محافظ بزنید. همچنین از آن جا که اسید سولفوریک لباس ها و به ویژه لباس های کتانی را خورده و به پوست می رسد سعی کنید لباس پلی استری بپوشید. پلی استر ضد اسید است و پوست را در مقابل اسید حفاظت می کند. هنگام کار روی باتری از دستورات سازنده پیروی کنید و وقتی اطلاع لازم را نداشتید از یک فرد حرفه ای کمک بگیرید. دقت کنید که کار با باتری یعنی کار با یک اسید خوردنده، گاز قابل انفجار و جریان برق که همگی می توانند باعث ایجاد یک فاجعه شوند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش