تمام نکات خرید خودرو در ترکیه

4.9
(95)

این روز ها بازار سفر و مهاجرت به ترکیه از سوی ایرانیان بسیار داغ شده است و افراد علاقه مند به این موضوع به دنبال خرید خانه و خرید خودرو در ترکیه هستند؛ اگر شما نیز جزو دسته افراد علاقه مند به این موضوع هستید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید ماشین در ترکیه می باشید شما را به خواندن این مقاله از کیان باتری دعوت می کنیم.

در این مطلب ما قصد داریم در مورد وضعیت بازار ترکیه، شرایط خرید خودرو، مراحل انتقال سند مالکیت، مراحل گرفتن گواهینامه و … صحبت کنیم؛ حتما تا انتها مقاله همراه ما باشید.

خرید خودرو در ترکیه
خرید خودرو در ترکیه

جهت خرید باتری ماشین با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران کلیک نمایید!

بازار خودرو ترکیه

بازار خودرو در ترکیه
بازار خودرو در ترکیه

اقتصاد در کشور ترکیه همراه با داد و ستد با کشور های دیگر در جریان است و این موضوع باعث شده است خودرو های روز جهان در کشور حضور داشته باشد.

با این وجود بازار داخلی خودرو نیز در ترکیه از ثبات مناسبی بهره می برد و خودرو هایی مثل فیات توسط این کشور تولید و مونتاژ می شود.

نکته قابل بیان دیگری که در بازار خودرو ترکیه وجود دارد مربوط به عرضه خودرو های دیزلی است، وجود این خودرو ها سبب شده است مصرف بنزین در ترکیه به 8 میلیون لیر در روز برسد؛ این در حالی است که ایرانیان روزانه 81 لیتر بنزین مصرف می کنند!

چه برند های خودرویی در ترکیه موجود هستند؟

همان طور که در بخش ابتدایی مقاله به این موضوع اشاره کردیم بازار خودرو ترکیه بسیار داغ است و می توان گفت اکثر برند های خودرویی در این کشور حضور دارند.

از جمله کمپانی های معتبری در کشور ترکیه دارای نمایندگی می باشند می توان به رنو، فیات، تویوتا، هوندا، فورد، هیوندای و … اشاره کرد.

خرید خودرو در ترکیه برای اتباع خارجی

شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما باید بگوییم که خرید خودرو در این کشور برای اتباع خارجی ارزان تر از افراد بومی در می آید!

دلیل این موضوع در این است که این افراد از پرداخت مالیات معاف هستند و تنها با داشتن اقامت ترکیه می توانند برای خرید خودرو مورد نظر خود اقدام کنند.

آیا برای خرید ماشین از ترکیه نیاز به اقامت است؟

خرید ماشین از ترکیه
خرید ماشین از ترکیه

اگر شما قصد خرید خودرو از ترکیه را داشته باشید لازم است که در ابتدای کار اقامت این کشور را داشته باشید، فرقی نمی کند که اقامت شما از کدام مدل و برای چه مدت زمانی باشد.

به اتباع خارجی که برای دریافت پلاک اقدام می کنند پلاک آبی رنگ داده می شود. پس از پایان یافتن مدت زمان اقامت در صورتی که تمدیدی انجام ندهید، خودرو دارای پلاک آبی اجازه تردد نخواهد داشت و در صورت دیده شدن در خیابان ها مشمول جریمه می شود.

نکات مهم جهت خرید خودرو در ترکیه

برای خرید خودرو در ترکیه لازم است که شما با برخی از نکات مهم آشنا باشید که در ادامه آن ها را برای شما آورده ایم:

  • پیشنهاد می کنیم حتما از پلاک های ترک در این کشور استفاده کنید زیرا پلاک های مخصوص اتباع دارای مدت زمان مشخص می باشد که باید آن را تمدید نمایید.
  • در کشور ترکیه از مبایی نامه استفاده نمی شود و تمامی کار های نقل و انتقال را در نوتر باید انجام دهید.
  • حتما قبل از انجام هر اقدامی یک حساب بانکی در این کشور ایجاد کنید.
  • در کشور ترکیه خودرو ها به دو صورت دیزلی و بنزینی ارائه می شود که با توجه به هزینه بالای سوخت بهتر است از خودرو های دیزلی استفاده نمایید.
  • اگر قصد خرید خودرو دست دوم را دارید حتما به معاینه فنی آن توجه کنید.
  • در ترکیه نیز همانند ایران بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث اجبار می باشد و شما باید هر سال برای تمدید آن اقدام کنید.
  • از خرید خودرو های با عمر بیش از 10 سال اجتناب کنید.
  • حتما هزینه های مربوط به خرید و فروش را از طریق حساب های بانکی انجام دهید تا در صورت نیاز بعد ها امکان استعلام داشته باشبد.

خرید خودرو صفر در ترکیه

خرید خودرو در ترکیه یکی از اولین اقداماتی است که مهاجران به آن می پردازند، در مورد این موضوع باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر به دید سرمایه گذاری قصد خرید ماشین از ترکیه را داشته باشید ضرر خواهید کرد، زیرا افزایش قیمت خودرو در ترکیه همانند ایران نیست و تنها باید از جهت مصرف به خرید خودرو پرداخت.

اگر شما قصد خرید خودرو صفر را داشته باشد باید کیملیک داشته باشد و از زمان ویزایتان حداقل 2 ماه زمان باقی مانده باشد.

سپس می توانید به سایت کمپانی مراجعه کنید تا انوع خودرو ها و قیمت آن ها را مشاهده کنید.

در ادامه و پس از تصمیم گیری در مورد مدل خودرو، به یکی از نمایندگی های خودرو مراجعه می کنید و با در دست داشتن مدارک لازم برای خرید خودرو اقدام می کنید.

پس از انجام مراحل ابتداییه خرید با داشتن مدارک مربوط به اقامت، ترجمه پاسپورت و رسید پرداختی ادامه مراحل را دنبال می کنید که تمامی آن ها توسط کمپانی انجام می شود.

برای خرید خودرو مورد نظر خود از این کشور می توانید از سایت های زیر استفاده نمایید:

  • Araba.com
  • Arabam.com
  • Hurriyetoto.com
  • Sahibinden.com

خرید خودرو در ترکیه به صورت دست دوم

خرید خودرو کارکرده در ترکیه
خرید خودرو کارکرده در ترکیه

خرید خودرو به صورت دست دوم و کارکرد در ترکیه مراحلی همانند خرید خودرو صفر دارد و موضوع پیچیده تری به آن اضافه نمی شود.

تنها پیشنهاد ما به شما این است که در این مورد از یک کارشناس خودرو راهنمایی بخواهید تا بتوانید متناسب با مبلغی که در دست دارید بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.

مدارک لازک جهت خرید خودرو از ترکیه

  • همراه داشتن کارت شناسایی (پاسپورت یا کارت اقامت)
  • شماره مالیاتی که آن را از دفتر اداره مالیات دریافت می کنید.
  • برگه معاینه فنی که توسط فروشنده ارائه می شود.
  • برگه تسویه حساب های عوارضی و جریمه های مربوط به خودرو (توسط فروشنده)
  • پرداخت هزینه های مربوط به انتقال مالکیت

به نام زدن خودرو در ترکیه

فرقی ندارد که شما از جرو شهرواندان ترکیه باشید، اقامت بلند مدت داشته باشید و ویزای یک ساله؛ در هر صورت برای به نام زدن خودرو باید به دفاتر رسمی یا نوتر ها مراجعه کنید.

اگر به فکر ترجمه اسناد خود هستید، جای نگرانی نیست زیرا در بسیار از مراکز دفاتر رسمی مترجم هایی قرار دارد که شما می توانید با اطمنیان به کمک آن ها کار های خود را پیش ببرید.

در نظر داشته باشید که در زمان نقل و انتقال سند خودرو در ترکیه باید هزینه های مربوط به جریمه، مالیات، دفتر خانه و … را پرداخت نمایید.

پس از طی کردن مراحل گفته شده سند خودرو و کارت ماشین تحویل شما داده می شود و از آن تاریخ به مدت یک ماه فرصت دارید تا برای به نام زدن پلاک اقدام کنید.

برای مراحل تعویض پلاک باید به اداره پلیس مراجعه نمایید و هزینه ای در آن جا در خصوص پرداخت نمایید.

مالیات خودرو در کشور ترکیه

مالیات خودرو ها در ترکیه
مالیات خودرو ها در ترکیه

همان طور که گفتیم برای اتباع خارجی در این کشور مالیاتی لحاظ نمی شود، اما برخی نکات در خصوص این موضوع وجود دارد که باید از آن ها اطلاع داشته باشید.

  • مالیات بر جاده که به صورت سالانه می باشد را باید پرداخت کنید.
  • فقط اعضای خانواده خریدار اجازه استفاده از خودرو را دارند و شخصی به جز اعضای درجه یک باید جریمه پرداخت کند.
  • اگر خودرو شما دارای پلاک آبی است دارای اعتبار مشخصی می باشد که پس از اتمام زمان آن باید پلاک ترک تهیه نمایید.
  • ماشین خریداری شده توسط شما باید پس از سه ماه از تاریخ خرید در دفتر ثبت ترافیک ثبت شود.

همچنین بخوانید:منظور از مالیات خودرو چیست؟

گواهینامه رانندگی در ترکیه

شما می توانید با داشتن گواهینامه بین المللی تا 6 ماه در این کشور رانندگی کنید اما پس از اتمام این زمان لازم است که گواهینامه ترک دریافت کنید.

مراحل اخذ گواهینامه از کشور ترکیه

یکی از شرایط اصلی برای خرید خودرو در ترکیه داشتن گواهینامه می باشد، در سال های گذشته تغیرات بسیاری بر روی نحوه گرفتن گواهینامه در این کشور ایجاد شده است.

در کشور ترکیه 17 کلاس رانندگی وجود دارد که برای هر یک از آن ها قوانین مختلفی وجود دارد. اما به صورت کلی شرایط لازم به شرح زیر است:

  • شرایط سنی
  • داشتن الزامات پزشکی
  • داشتن تحصیلات لازم
  • نداشتن سابفه کیفری
  • تجربه لازم

مدارک لازم:

  • داشتن گذرنامه
  • اصل فتوکپی رنگی گواهینامه ایرانی
  • ترجمه رسمی گواهینامه ایرانی با مهر به زبان ترکی
  • اصل شناسنامه و ترجمه رسمی آن
  • گزارش سلامت راننده که توسط پزشک باید صادر شود
  • چهار قطعه عکس پاسپورتی
  • ارائه گزارش گروه خونی راننده

ورود پلاک خارجی به ترکیه

هر وسیله نقلیه ای که در کشور ترکیه ثبت نشده باشد از پلاک های خارجی به حساب می آید، شرایط ورود این پلاک ها به ترکیه این است که فرد دارنده پلاک اقامت 185 روزه داشته باشد.

مقایسه قیمت خودرو در ترکیه و ایران

شرایط خرید خودرو در ترکیه
شرایط خرید خودرو در ترکیه

اگر قصد مقایسه خودرو میان این دو کشور را دارید در ابتدا باید این موضوع را در نظر داشته باشید که تنوع خودرو در ترکیه اصلا قابل قیاس با ایران نمی باشد.

با توجه به این که بسیاری از برند های خارجی در این کشور نمایندگی دارند به راحتی می توانید هر مدل خودرویی را در کشور پیدا کنید.

طی بررسی هایی که ما انجام داده ایم قیمت خودرو در ترکیه بسیار ارزان تر از ایران می باشد و در صورتی که از شهروندان ترکیه می باشید می توانید از آفرهای ویژه خرید خودرو نیز استفاده کنید.

چگونه در ترکیه ماشین بخریم؟

سخن پایانی

در این مطلب تلاش بر این داشتیم تا شما را با تمامی موضوعات مربوط به خرید خودرو در ترکیه آشنا نماییم، به صورت کلی پیشنهاد ما به شما این است که در خصوص این موضوع از یک فرد کاربلد راهنمایی بخواهید و یا در صورت امکان وکیل بگیرید تا تمامی مراحل کارهای شما را انجام دهد؛ در این صورت مطمئن می شوید که کار های شما به درستی پیش رفته است.

اگر سوالی در ذهن شما باقی مانده است که ما فراموش کرده ایم به آن اشاره کنیم در قسمت نظرات برای ما بیان کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش