قبل از خرید خودروهای هاچ بک بخوانید

4.8
(322)

زمانی که شما قصد خرید ماشین دارید مسلما یک سری فاکتور در ذهنتان دارید و بر اساس آن ها پیش می روید، برخی تنها قیمت برایشان مهم است برخی ظاهر، گروهی دیگر کارکرد موتور و … به همین شکل با توجه به هدفی که دارید ماشین مورد علاقه خود را انتخاب می کنید. در این مقاله ما به کسانی کمک می کنیم که می خواهند برای خرید خودروهای هاچ بک اقدام کنند.

در ادامه نکاتی را برای شما بیان می کینم که برای شما بسیار مفید هستند و کمک می کنند تا تصمیم بهتری داشته باشید، تا انتها همراه کیان باتری باشید.

راهنمای خرید خودروهای هایچ بک
راهنمای خرید خودروهای هایچ بک

 چرا خودروهای هاچ بک

خودرو های هاچ بک به مدل هایی گفته می شود که دارای صندوق عقب نمی باشند و در عوض دری بزرگ دارند که اگر آن را باز کنید به قسمت بار دستزسی پیدا می کنید، این خودرو ها به خاطر جمع و جور بودنشان، مصرف کم، هزینه های مناسب و ظاهر قشنگی ک دارند به محوبیت رسیده اند.

اگر قصد خرید این مدل از خودرو را دارید ادامه مطالب را از دست ندهید.

ابعاد ماشین های هاچ بک

ابعاد ماشین های هاچبک
ابعاد ماشین های هاچبک

ماشین هایی که از نوع هاچ بک هستند نسبت به سایر مدل ها دارای اندازه کوچک تری می باشند، این سایز کوچکی که دارند باعث شده تا رفت و آمد های شهری به رانندگان بسیار کمک کند و رانندگی برای آن ها آسان تر شود؛ یکی کمک هایی که می تواند در زمان پارک کردن باشد، زمانی که شما به دنبال جا پارک باشید خیالتان راحت است که این ماشینتان احتیاج به جای خیلی بزرگ ندارد و کم تر اذیت خواهید شد.

به طور مثال در مدل 206 خودرهای هاچ بک را با مدل صندوق دار آن مقایسه کنید، سایز آن ها به وضوح متفاوت است؛ علاوه بر آن در مدل های سایپا خودرو های 111 را با 132 مقایسه کنید متوجه می شوید که اندازه آن ها تا چه حد با هم تفاوت دارد.

البته اگر یک راننده حرفه ای باشد این اندازه ها برایش مهم نیست و چه بسا ترجیح می دهد طول ماشینش زیاد باشد، اما سایز کوچک برای خیلیا مهم است و به دنبال آن هستند.

فضای صندوق عقب خودروهای هاچ بک

صندوق عقب هاچ بک
صندوق عقب هاچ بک

اگر قصد خرید خودروهای هاچ بک را دارید باید فضای صندوق عقب آن را هم در نظر داشته باشید.

برای اولین بار که در سال 1960 خودرو های هایچ بک طراحی شدند هدف آن ها کم تر کردن ابعاد خودرو بود، برای انجام این کار هیچ راه حل وجود نداشت جز این که از فضای صندوق عقب کم شود.

به دلیل وجود دیفرانسیل های موجود در خودرو این امکان وجود نداشت که سیستم انتقال نیرو از موتور جلو به نوع متحرک جلو تغییر پیدا کند.

با کم کردن میزان فضای بخش عقبی خودرو، قسمت نشیمن فضای عقب ماشین نیز تنگ تر شد، به همین دلیل است که در ماشین هاچ بک 206 فضای نشستن بسیار محدود است و همیشه می گویند ماشین های هاچ بک 206 برای خانواده های پر جمعیت مناسب نمی باشد و فضا برایشان تنگ است.

با توجه به این توضیحات اگز شما دنبال یک ماشین برای مسافرت های بین شهری هستید و یا افراد خانواده شما بیشتر از 3 نفر است بهتر است برای انتخاب خودرو تجدید نظر داشته باشید.

میزان مصرف سوخت در خودرو های هاچ بک

میزان مصرف سوخت در خودرو های هاچ بک
میزان مصرف سوخت در خودرو های هاچ بک

با توجه به توضیحات بالا که نسبت به اندازه خودرو های هاچ بک بود این انتظار می رود که وزن آن ها نسبت به مدل های سدان کم تر باشد، و یا حتی اگر وزن آن ها مساوی است مصرف سوخت کم تری داشته باشند.

اما باید بگوییم که این یک باور اشتباه است و در حققیت این گونه نیست.

به صورت مثال ما به سایت ایران خودرو مراجعه کردیم و اندازه های خودرو ها بررسی نمودیم. وزن خودرو های 206 مدل تیپ 5  برابر است با 1045 کیلوگرم و در مدل صندوق دار برابر است با 1086 کیلوگرم؛ این موضوع نشان می دهد اختلاف وزن آن ها بسیار ناچیز است و با توجه به این اختلاف نباید انتظار داشته باشید که مصرف سوخت آن ها نیز تاثیر خیلی خاصی با یکدگیر داشته باشند.

اعتبار اجتماعی هاچ بک

این مورد اصلا مهم نیست زیرا این که دیگران چه نگاهی به شما دارند و یا چه فکری می کنند اصلا مهم نیست و نباید برای نگاه دیگران به دنبال خرید خودرو باشید؛ با این وجود خودور های هاچ بک یک گزینه مناسب برای جوان ها هستند و در میان این قشر محوبیت بسیار بالایی دارند.

حال ممکن است افرادی که سن بالایی دارند علاقه به این مدل خیلی نداشته باشند آن هم به این دلیل است که مدل های هاچ بک برای آن ها مخصوصا اگر خانواده پر جمعیت داشته باشند کوچک است به همین دلیل این قشر بیشتر به سمت مدل های دیگر می روند

همچنین بخوانید: خودروهای مناسب بانوان | بهترین ماشین برای خانم ایرانی

عملکرد فنی در خودرو های هاچ بک

مقایسه عملکرد خودرو های هاچ بک و معمولی
مقایسه عملکرد خودرو های هاچ بک و معمولی

با توجه به ظاهر خودرو های هاچ یک شما نباید از آن ها این انتظار داشته باشید که خیلی اسپرت باشند، اما با اینکه ظاهر آن ها معمولیست مدل های هاچ بک جوان پسند می باشند که این موضوع به دلیل جمع و جور بودن آن ها است.

اگر شما به دنبال خودرو های جمع و جور اسپرت هستید باید به سمت ماشین های هات هچ بروید، هات هچ ها بسیار قدرتمند بوده و در عین جمع و جور بودن اسپرت نیز هستند. اما متاسفانه این مدل از خودرو ها خیلی در ایران وجود ندارد و باید به صورت اختصاصی آن ها وارد کنید.

دلیل این که خودرو های هات هچ در ایران وارد نشده است هزینه بالای آن هاست، زیرا  اغلب مصرف کنندگان انتظار دارند این مدل خودرو ها قیمت مناسب تری نسیبت به سایر مدل ها داشته باشد، که در مورد این ماشین صدق نمی کند.

با این وجود در ماشین های ایرانی نیز میتوان آن ها را یپدا کرد؛ به طور مثال در خودرو های 206 نسخه اسپرت RC از مدل های هات در این سری است.

این نسخه نسبت به مدل GTI ارتقا پیدا کرده است و در سال 2003 به بازار عرضه شد.

با توجه به این صحبت هایی که بیان کردیم شما باید به این نتیجه رسیده باشید که خودرو هایی مثل: 206 تیپ 5، هاچ بک 315 از ایران خودرو، جک جی سه، مدل 111 از سایپا و حتی خودروهای فولکس واگن گلف که همچنان در بازار هستند فقط از نوع هاچ بک می باشند و نباید انتظار واکنش سریع و اسپرت بودن از آن ها داشته باشید.

هزینه های نگهداری از خودرو های هاچ بک

حتما شما هم طبق مطالب آورده شده در بالا متوجه شدید که بین خودرو های هاچ بک و سدان تفاوت خاصی وجود ندارد و هر چه که هست مربوط به ظاهر آن ها می شود.

در نتیجه در تمامی مدل های هاچ بک از یک نوع پیشرانه و انتقال نیرو استفاده می شود و نباید این توقع را داشته باشید هزینه های نگهداری و یا تعمیر آن ها نسبت به سدان متفاوت باشد.

بنابراین اگر شما به خاطر هزینه کم آن ها قصد خرید خودروهای هاچ بک را دارید باید بگوییم که اشتباه است زیرا هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که هزینه و نعمیر قطعات آن قیمت کمی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: روش های کاهش استهلاک خودرو

قیمت مناسب خودرو های هاچ بک

اگر بخواهیم دو مدل خودرو هاچ بک و سدان را با یکدیگر مقایسه کنیم می توان ماشین های 206 را در نظر گرفت، در مدل هاچ بک و صندوق دار 206 نسخه های هاچ بک آن معمولا قیمت ارزان تری دارند.

البته این موضوع همیشه ثابت نیست و حتی برخی خودرو ها در جهان وجود دارد که با این که هاچ بک هستند اما ظاهر بسیار لوکسی دارند وقیمت آن ها از سایر مدل ها بسیار بیشتر است.

به طور مثال خودرو هایی مثل ولوو C30 و یا مرسدس بنز مدل A45 از این گروه ماشین ها هستند؛ در این دو مدل خودرو از لحاظ فنی بسیار مناسب بوده و ظاهرشان نیز به خوبی طراحی شده که این موضوعات نشان دهنده این است قیمت آن ها از مدل های سدان نه تنها کم تر نیست بلکه بیشتر می باشد.

اما در ایران معمولا همان گونه است که در ابتدا گفتیم یعنی خودرو های هاچ بک دارای قیمت مناسب تری می باشند.

آشنایی با برخی از مدل های خارجی هاچ بک

ممکن است شما قصد خرید خودروهای هاچ بک از مدل های خارجی را داشته باشید در این صورت خودرو های زیر را بررسی کنید.

  • کیا پیکاتو:
خودرو هاچ بک کیا پیکاتو
خودرو هاچ بک کیا پیکاتو

این مدل جزو کوچک ترین خودرو از مدل های کیا است که قیمت آن چیزی حدود 60 ملیون تومان می باشد که اصلا منطقی نست.

با این حال پیکاتو ماشینی است که برای مسیر های شلوغ و ترافیک دار بسیار مناسب است و دغدغه جای پارک نخواهید داشت، علاوه بر این موضوع مصرف سوخت این خودرو کم می باشد و از این جهت نیز برای شما به صرفه خواهد بود.

اما باید توقعات خود را از بخش کابین آن پایین بیاورید و انتظار خاصی نداشته باشید.

  • هیوندا I20:
خودرو هاچ بک هیوندا i20
خودرو هاچ بک هیوندا i20

طراحی این خودرو بسیار ساده و زیباست و از نظر گرافیکی چراغ های زیبایی در آن استفاده شده است، با توجه به این که از قطعات آلمینیومی در قسمت کنسول جلو استفاده شده جلوه زیبایی درون ماشین نیز دارد؛ این سری خودرو از هیوندا مناسب برای چهار سرنشین می باشد.

از مزایا این خودرو در این است که این امکان را دارید که موتور سفارشی آن را تغییر دهید، جدا از آن امکانات دیگری مثل سنسور باران، چراغ اتوماتیک و داشتن ایربگ های پره ای باعث شده است تا خودروی محبوبی باشد.

این خودرو به دلیل خدمات پس از فروش مناسبی که دارد گزینه خوبی برای خرید خواهد بود.

باتری هیوندای I20

  • هیوندای اکسنت هاچ بک:
هیوندا اکستت
هیوندا اکستت

هیوندا یا همان مدل ورنا به تازگی عرضه شده است که بسیار شبیه به مدل قبلی می باشد، نکته مهمی که در این خودرو وجود دارد این است که مشکلاتی که در کابین ها سری قبل بود به صورت کامل رفع شده است و در ساخت این سری دقت بسیاری شده است.

اگر شما دارای هزینه محدودی هستید و در عین حال به دنبال خودرویی جدید با ایمنی و امکانات بالا هستید خودرو های اکستت برای شما انتخاب مناسبی هستند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با خرید خودروهای هاچ بک آشنا نماییم، در صورت داشتن هر گونه سوال و ابهام با ما در قسمت نظرات در ارتباط باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش