سقوط قیمت خودرو در راه است؟

4.8
(18)

طی صحبت هایی که با مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو داشته ایم به این موضوع رسیدیم که کاهش تیراژ و توفق تولید برخی از مدل های خودرو بر روی افزایش قیمت تاثیر گذارند.

مسیح فرزانه درباره افزایش قیمت خودرو در بازار این گونه گفت: پس از زمان دو هفته ای که بازار در آرامش نسبی و رکورد بوده است، در حال حاضر شاهد افزایش قیمت ها هستیم.

ایشان با توجه به این که قیمت خودرو وابسته به تیراژ و توفق تولید است این گونه بیان کرد: کاهش یافتن تیراژ خودرو های داخلی و توقف در تولید و از آن طرف افزایش یافتن قیمت های ارز، جزو موارد های مهمی بوده اند که سبب تغییر قیمت های خودرو شده است. در این گزارش از کیان باتری درباره اخبار مربوط به سقوط قیمت خودرو خواهیم گفت. همراه ما باشید.

قیمتخودرو سقوط قیمت خودرو در راه است؟
کاهش قیمت خودرو

ما از این کارشناس سوال پرسیدیم که چرا با افزایش یافتن قیمت ها برخی از مدل ها گران تر شده اند و برخی دیگر خیلی افزایش قیمت نداشته اند؟

در پاسخ به این سوال ایشان بیان کرد که: در مدل های مختلفی مثل پژو 207 اتوماتیک، شاهد افزایش قیمت بسیاری نسبت به سایر مدل ها بوده ایم، بعد از آن پژو 405 دوگانه سوز و پراید 111 که دارای بیشتری تقاضا بوده اند، در رتبه های بعدی افزایش قیمت هستند.

همچنین ایشان بیان کرد: در حال حاضر برای بهبود قیمت ها بازار خودرو نیاز به این دارد که حداقل یک تا یک و نیم خودرو جدید وارد شود.

طی آمار های انجام شده تا کنون خودروسازان توانسته اند حدود 600 هزار دستگاه را تولید و عرضه کنند.

البته باید اشاره کرد که برخی از این خودرو مربوط به ماشین هایی می باشد از زمان قبل در پارکینگ های وسیع تولید کنندگان خوابیده بود.

این کارشناس با توجه به این موضوع که بسیار بعید است ما تا 4 ماه آینده انتظار افزایش سطح تیراژ تولید را داشته باشیم گفت: اگر ما بخواهیم اقتصاد کشور را سرپا نگه داریم باید برای بهبود آن فکری داشته باشیم.

وزیر صنعت گفته است که نباید این انتظار در مردم وجود داشته باشد که خودرو تا پایان سال امکان ارزان شدن دارد، زیرا امری غیر ممکن و دور از انتظار است.

با توجه به این صحبت ها به این نتیجه می رسیم که بازار خودرو داخلی نه تنها کاهش قیمت را تجربه می کند بلکه رکورد همچنان وجود دارد و این انتظار در مسئولین دیده نمی شود که قصد مطلوب کردن شرایط بازار را داشته باشند.

بازار بدون مشتری مانده است.

کاهش قیمت خودرو سقوط قیمت خودرو در راه است؟
خرید و فروش خودرو

در آخر مسیح فرزانه اشاره به این موضوع داشت که یکی از دلایل مهم در رکورد شدید بازار خودرو این می باشد که مصرف کنندگان نیز بسیار بلاتکلیف هستند.

ایشان این گونه می گوید که مصرف کنندگان با تصور این فکر که واردات خودرو به زودی از سر گرفته می شود و شاهد کاهش قیمت خودرو ها می شویم، از خرید خودرو جدید جلوگیری می کنند.

البته که این تصور اشتباه است و تنها باعث می شود رکورد شدید بازار همچنان وجود داشته باشد.

علاوه بر آن اگر صحبت های سعید موتمنی را بررسی کنیم متوجه می شویم که ایشان هم بر این نظر هستند که مشتری از خرید خودرو اجتناب می کند.

بنابراین با توجه به این که مشتری بری خرید وجود ندارد، پس در بازار خودرو ها بیشتر از قیمت واقعیشان اعلام می شوند و در نتیجه نرخ ها کاذب هستند.

علاوه بر این موضوع با توجه به این که عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته است، نرخ خودرو دچار تغییرات شده است.

همچنین بخوانید: محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی و کارکرده

شرط کاهش قیمت خودرو

در حال حاضر ما در یک وضعیت تورمی می باشیم یعنی متوسط نرخ تورم کالا در سال حداقل به چهل درصد رسیده است. نکته جالب توجه هم این است که بیشترین میزان تورم در خودرو ها دیده می شود. علت این موضوع در این است که بیشتر قطعات خودرو چه آن هایی که داخلی هستند و چه وارداتی ها بر اساس نرخ دلار قیمت گذاری می شوند.

به گزارش کیان باتری به نقل از رسول سلیمانی کارشناس خودرو، طی صحبت هایی که با این کارشناس درباره شرایط کاهش قیمت خودرو داشته ایم ایشان این گونه اظهار نظر کرد: با توجه به میزان بالای تورم در ایران به ویژه در بخش خودرو، اگر ما بتوانیم تولیدات را افزایش دهیم و هزینه های را کم کنیم شاید بتوان قیمت خودرو ها را تا 10 درصد کاهش داد.

البته این موضوع پوششی برای تورم است، یعنی نمی توان گفت قیمت خودرو ده درصد کاهش پیدا کرده است، بلکه می توانیم بگوییم قیمت خودرو ها دارای تورم 30درصدی هستند.

همچنین بیان کرد: البته که باید به این نکته توجه کرد تنها با افزایش تولیدات نمی توان قیمت ماشین ها را کم کرد، بلکه باید قیمت خودرو ها اصلاح شود و دولت وارد کار شود. دولت باید این قیمت گذاری های دستوری را حذف کند تا بتوانیم به کاهش قیمت خودرو امیدوار شویم.

قیمت گذاری خودرو ها نباید به سازمان حمایت مصرف کننده سپرده شود

%name سقوط قیمت خودرو در راه است؟
شرط کاهش قیمت خودرو

علاوه بر صحبت های بالا این کارشناس خودرو در ادامه صحبت هایش در مورد حذف شورای رقابت از فرایند قیمت گذاری خودرو فرمود که: برای حذف سازمان های قیمت گذاری باید به صورت دقیق فکری کرد، اما مسئه مهمی که وجود دارد این است که نباید سازمان حمایت از مصرف کننده در این قیمت گذاری ها نقشی داشته باشد.

حتی اگر مسئله قیمت گذاری بر روی ماشین به دست شورای رقابت باشد بسیار بهتر از این است که به دست سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان انجام شود.

دلیل این موضوع این است که سارمان حمایت کننده ار مصرف کننده یک سازمان دولتی می باشد و همیشه بر زیر فشار های سیاسی و اقتصادی قرار دارد به همین نمی تواند قیمت مناسبی اعلام کند، اما شورای رقابت یک نهاد مستقل است و به میزان کم تری در زیر این فشار ها قرار دارد.

دستور ویژه برای کاهش قیمت خودرو در سال 1401

وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز 1 آبان زمانی که در آیین افتتاح خط تولید خودرو تارا اتوماتیک حضور داشت در جمعی از خبرنگاران گفت: یکی از اصل های مهمی که از روز اولی که در این پست قرار گرفتم در سر داشتم این بود که به گلوگاه ها و موانع موجود در صنعت خودرو رسیدگی کنیم.

ایشان قول داد که: در سال آینده تولید خودرو ها را به قدی افزایش می دهیم که دیگر احتیاجی به قرعه کشی ها نباشد و برنامه دقیقی که دارای 9 طرح است طراحی شده و نم نم به سمتی می رویم که بتوانیم قیمت ها را کاهش دهیم و تا پایان سال به این موضوع نزدیک می شویم.

همچنین بخوانید: قبل از خرید خودروهای هاچ بک بخوانید

افزایش تولید در سال آینده

افزایش تولیدات سقوط قیمت خودرو در راه است؟
افزایش تولیدات خودرو

وزیر مربوطه بیان کرد که ما برنامه ریزی کرده ایم که تا پایان سال بیش از هزار خوردو تولید کنیم و بر این اساس تولید در سال آینده به 1.6 میلیون دستگاه خواهد رسید و دیگر احتیاجی به قرعه کشی ها نخواهیم داشت.

فاطمی امین درباره صادرات خودور فرمود: امسال این امکان را نداریم که صادراتی در جها خودرو انجام دهیم زیرا از تولید کنندگان خواستیم که بیشتر نگاه به داخل داشته باشند تا این که به فکر صادرات باشند.

ایشان خاطر نشان کرد که در حال فعال کردن چند سایت خودرویی در شهر های کشور هستیم و به زودی خبر های خوبی در راه است.

فاطمی امین از فعال سازی یکی از خطوط در آینده خبر داد و بیان کرد که: در آبان ماه در کشور دو خط خودرو جدید فعال می کنیم، بنده سفر هایی خواهم داشت وبا نخست وزیر و تولید کنندگان صحبت هایی خواهم داشت تا بتوان خطوط ایران خودرو و یاسپا را گسترش داد.

ایشان همچنین در مورد واردات خودرو این گونه بیان کرد: در مورد واردات خودرو شاید به صورت کلی برای صنعت خودرو مفید باشد اما در وضعیت کنونی اگر این امکان وجود داشته باشد تنها تعادل ارزشی کشور به می ریزد و مناسب زمان حال نیست.

در آخر ایشان فرمود که در حال حاضر صنعت خودرو ما در وضعیت مناسبی قرار ندارد و مشکلاتی بر سر راهش است، از مدیران خواسته ایم کیفیت تولید و افزایش رضایت مشتری را در دستور کار خود قرار دهند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره شبانه روزی و ثبت سفارش