تفاوت باتری اسیدی و اتمی + فیلم

2.8
(260)

تفاوت باتری اسیدی و اتمی

امروزه کارخانه های تولید کننده باطری خودرو دو نوع باتری به نام های باطری های اسیدی و باطری های اتمی(سیلد) تولید می کنند.

هر دوی این باتری ها قابلیت شارژ و دشارژ شدن دارند. و در آمپر های مختلف تولید می شوند همچنین قدرت و خروجی آمپر باطریهای اتمی و اسیدی کاملا یکسان است. ولتاژ 12 ولت و برق رسانی یکسانی دارند. که با اتصال قطب مثبت و قطب منفی تعبیه شده روی باتری،قابل استفاده هستند. عمده تفاوت باتری اسیدی و اتمی در جنس صفحات داخل باطری می باشد. در ادامه بیشتر به تفاوت این دونوع باتری می پردازیم؟

1-باتری های اسیدی

How to Double the Life of Your Car Battery 300x300 1 تفاوت باتری اسیدی و اتمی + فیلم
باتری اسیدی

باتری هایی از نوع قدیمی و ارزان تر که نیاز به نگهداری و شارژ دارند. در باتری‌های اسیدی شش فضا وجود دارد که درتمام شش فضا چند صفحه‌ی سربی مثبت و منفی داخل آن ها قرار گرفته است. در مابین صفحه های مثبت و منفی از محلولی به نام الکترولیت که از ۶۵ درصد آب و ۳۵ درصد اسید تشکیل شده است پر می شود.

و از نشانه های آن وجود 6 درب روی باتری است که با باز کردن آن ها می توانید سطح الکترولیت را چک کنید. و در صورت نیاز به آن اب مقطر اضافه کنید.از ویژگی های این باتری این است که به تدریج ضعیف می شوند. به طوری که از روی ضعیف شدن استارت خودرو، می توان پایان یافتن عمر باتری را پیش بینی کرد.

2- باطری های اتمی

atomic car battery 300x200 تفاوت باتری اسیدی و اتمی + فیلم
باتری های اتمی

تکنولوژی جدید تولید باتری که به باطری خشک در کشور ما معروف هستند. مصرف کنندگان این نوع از باطری ها تصور اشتباهی دارند که در داخل این نوع باطری ها الکترولیت (اسید) وجود ندارد. داخل این باطری ها مانند باطری های اسیدی الکترولیت یا همان اسید وجود دارد. ولی به دلیل جنس و نوع صفحات داخل باطری الکترولیت یا اسید آن کاهش نمی یابد و نیازی به چک کردن سطح اسید آن نیست. به همین دلیل این نوع باطری ها را باطری های بدون نیاز به مراقبت می نامند. تمام باطریهایی که روی آنها نوشته شده (MF) مخفف maintenance free یعنی نیاز به مراقبت ندارند و جز باطریهای اتمی می باشند.

تفاوت عمده باتری های اتمی با اسیدی در جنس آلیاژی است که دارند. یعنی کلسیم و یا سیلور سبب شده تا هم قدرت استارت زدن بهتر داشته باشند و هم طول عمرشان بیشتر باشد
باطریهای سیلد کلسیوم و سیلد سیلور کلسیوم جدیدترین و بهترین نوع باطریهای اتمی می باشند. باطری سیلد سیلور کلسیوم به علت هزینه بالای تولید، کمتر تولید کننده ای مبادرت به تولید آن می کند. و همان باطری های سیلد کلسیوم هستند که در کشور ما به باطری اتمی شهرت دارند.

باطری اتمی بهتر است یا اسیدی؟

litium vs acid car battery 1 300x200 تفاوت باتری اسیدی و اتمی + فیلم
باطری اتمی بهتر است یا اسیدی؟

تمام نکات ذکر شده حاکی از برتری باتری‌های اتمی یا سیلد نسبت به باتری‌های اسیدی است و به همین سبب است که امروزه جامعه آماری خریداران باتری‌های اتمی با افزایش چشمگیری مواجه است. افراد ترجیح می‌دهند برای بالا بردن کیفیت و کارایی استفاده از خودروی خود، باتری‌های اتمی را برگزینند تا برای عملکرد خودروی آن‌ها مفید باشد.

با توجه به این که تولید کنندگان داخلی هر روز در حال افزایش سطح کیفی تولیدات خود هستند، لذا در باتری‌های ساخت وطن، در قیاس با نمونه‌های خارجی کاستی، محدودیت، ایراد و نقص چندانی مشاهده نمی‌شود. و می‌توانیم از این باتری‌ها استفاده نموده و در جهت توسعه تولیدات داخلی، گام برداریم. کارخانه سپاهان باطری، صبا باطری و برنا باطری از جمله شرکتهایی هستند که به تولید باطری اتمی اشتغال دارند. و محصولات با کیفیتی هم تولید می کنند.

حالا اگر هنوز ابهام دارید که چرا باطری اتمی از باتری اسیدی بهتر است به مزایای باتری اتمی توجه فرمایید.

مشاهده این فیلم نیز شاید بتواند در درک بهتر موضوع کمکتان کند.

مزایای باطری اتمی 

مزایای باطری اتمی نسبت با باطری اسیدی دارد عبارتند از

1- آلودگی کمتر آن است باطری اتمی چون درب باطری ندارد و سطح باطری کاملا بسته میباشد.

2-این باطریها در خود کارخانه سازنده شارژ میشوند و کاملا آماده به بازار عرضه میشوند و نیازی به شارژ اولیه مانند باطریهای اسیدی ندارند.
3-اسید یا الکترولیت باطری از درون باطری خارج نمی شود و باطری تا آخر عمر خود تمیز و بدون ریزش اسید می ماند.

این اختلاف را هنگامی که دو عدد باطری اسقاط شده و فرسوده اتمی و اسیدی را با هم مقایسه کنید کاملا مشهود است. باطری فرسوده اتمی بسیار تمیز تر از باطری فرسوده اسیدی میباشد.

4-معمولا باطریهای اتمی طول عمر بیشتری نسبت به باطری اسیدی دارند.

5- باتری اتمی نیازی به چک کردن سطح اسید و باز کردن درپوش ندارد .

نحوه چک کردن باتری اسیدی

باتری اسیدی 300x155 تفاوت باتری اسیدی و اتمی + فیلم
نحوه چک کردن باتری اسیدی

باطری اسیدی که داخل آن اسید باطری می باشد دارای شش خانه است که روی هر خانه یک عدد درب باطری به صورت پیچی وجود دارد. که باید هر چند ماه یکبار این درب باز شود و سطح اسید و الکترولیت داخل آن چک شود. در قسمت کناری باطری دو خط موازی وجود دارد روی بالایی نوشته شده max و روی پائینی نوشته شده min سطح اسید باطری باید دقیقا وسط این دو خط باشد. و از خط min پائین تر نیاید در صورتی که مشاهده شود سطح اسید پایین تر از حد مجاز است باید فقط آب مقطر استاندارد به باطری اضافه شود نه چیز دیگری. اگر اسید به باطری اضافه شود سطح غلظت اسید باطری بالاتر میرود و نهایتا منجر به کاهش طول عمر باطری میگردد. بنابراین سطح اسید باتری اسیدی هر سه ماه باید چک شود.

عمر باتری اتمی چقدر است؟

عمر باطری اتمی اگر دینام ماشین درست باشد و ماشین برق دزدی و ایراد برقی نداشته باشد. تا پنج سال هم خواهد رسید. که این مسئله در مورد باطریهای اسیدی دیده نمی شود و عمر باطریهای اسیدی کمتر است.

تشخیص باتری اتمی و اسیدی

برای تشخیص این که باتری اتومبیل ما اسیدی است یا نه، کافی است که به ظاهر این دو نوع باتری توجه نمایید. در صورت مشاهده 6 عدد درب مجزا که با گشودن آن‌ها، الکترولیت موجود در باتری مشخص می شود. می‌توانیم اطمینان دهیم که این باتری از نوع باتری‌های اسیدی است.

ولی اگر دارای پیچ مخصوص و مورد انتظار باتری‌های اسیدی نیستند، در این صورت باتری اتمی است.

تست باتری اتمی ماشین

اما نکته ای که در مورد باطری های اتمی مطرح است این است که چگونه می توانیم از شارژ و یا دشارژ شدن باطری آگاه شویم. خیلی از شما می پرسید که به طور مثال علت سفید شدن چشمی باتری چیست؟ یا علت سیاه شدن نشلانگر باطری ماشین چیست؟

جواب این سوال ها کاملا مربوط به شارژ یا دشارژ بودن باتری ها است. در واقع برای کنترل و تست باطری اتمی یک عدد چشمی روی آن نصب شده است که به سه رنگ سبز و سفید و سیاه مشاهده می شود.

چشمی سفید باتری: باطری خراب است.

چشمی به رنگ سبز: کاملا شارژ و آماده است.

چشمی  سیاه: باطری نیاز به شارژ دارد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
10 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره شبانه روزی و ثبت سفارش