تفاوت اتوبوس های درسا و مارال

3.6
(351)

مارال و درسا اتوبوس هایی هستند که توسط شرکت اسکانیا عرضه می شود، همانطور که میدانید اسکانیا سابقه بسیار طولانی در زمینه اتوبوس سازی دارد. سابقه اتوبوس سازی اسکانیا به سال ۱۹۲۰ باز می گردد و از آن زمان تا کنون به خوبی توانسته است در این زمینه محبوبیت بالایی به دست آورد. در این مقاله از کیان باتری ما میخواهیم به بررسی تفاوت های میان اتوبوس های درسا و مارال بپردازیم؛ پیشنهاد می کنیم حتماً تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با اسکانیا

همانطور که اشاره کردیم سابقه اتوبوس سازی اسکانیا به سال ۱۹۲۰ برمیگردد، پس از آن در سال ۱۹۴۶ سری جدیدی از اتوبوس های اسکانیا به بازار عرضه شد که با پیشوند B شناخته می شدند، از ویژگی هایی که در این اتوبوس ها بود می توان به شاسی های بلند و جدید اشاره کرد. نام گذاری هایی که برای این اتوبوس ها انجام می شد در ابتدا بر اساس وزن و سپس مطابق با فاصله دو محور بود.

تولیدات اسکانیا همچنان ادامه داشت تا در سال ۱۹۶۸ سری جدید محصولات آن به نام سی آر (CR76_76) تولید شدند، طراحی این مدل ها به صورتی بود که موتور آنها بر روی عقب شاسی قرار می گرفت.

تعبیرات بسیار زیادی بر روی این مدل انجام شد تا اینکه به اتوبوس های امروزی رسید.

اتوبوس های مارال در واقع مدل های سری K اسکانیا هستند که برای نخستین بار در سال ۱۹۸۲ جایگزین سری های R شدند. 

بررسی اسکانیا سری K

اتوبوس های اسکانیا سری K مربوط به سال ۱۹۸۲ می باشند. اما حضور پر رنگ آن ها در سال ۲۰۰۵ بود. زمانی که از ان ها به عنوان اتوبوس های شهری و بین شهری استفاده شد. از سال ۲۰۰۶ به صورت همه گیر آن ها در بازار جهانی حضور داشتند. 

اتوبوس های سری کا دارای موتور های طویلی بودند که در بخش انتهایی شاسی قرار می دادند. 

موتور هایی در ان زمان برای این سری موجود بود شامل موارد زیر بود: 

موتور ۵ سیلندر ۸.۹ لیتری که توان تولید ۲۳۰ و ۲۷۰ و ۳۱۰ اسب بخار را داشت. 

موتور های ۶ سیلندر ۱۱.۷ لیتری (۱۱۷۰۵ سی سی) با قدرت ۳۴۰، ۳۸۰، ۴۲۰ و ۴۷۰ اسب بخار. 

برای این دو موتور از سیستم های چرخش گاز اگزوز و کاهش کاتالیزوری استفاده می شد که هر دوی این سیستم ها برای استفاده از استاندارد های یورو بود.

همچنین بخوانید: تفاوت کامیون اسکانیا سری G و سری R

موتور های پیشرفته اسکانیا

اتوبوس های شرکت اسکانیا
اتوبوس های شرکت اسکانیا

در سال ۲۰۰۸ اسکانیا از موتور های پیشرفته خود به نلم Euro V رونمایی کرد. این موتور های ۵ سیلندری(DC09) دارای سوراخ های بزرگتری هستند که از این طریق به جای ۸.۹ لیتر این توانایی را دارند که ۹.۳ لیتر (۹۲۹۱ سی سی ) را جابجا کنند. 

موتور های کمی جدید تر از آن که DC12 نام دارد از سورلخ بزرگ تری بهره مند هستند و اینگونه ۱۲.۷ لیتر را به جای ۱۱.۷ لیتر جابجا می کنند. 

علاوه بر این موضوعات بر روی برخی از موتور ها بهبود هایی صورت گرفته است. به طور مثال: موتور DC9 که ۳۱۰ اسب بخار (۱۵۵۰ نیوتن متر) تولید می کرد به ۳۲۰ اسب بخار (۱۶۰۰نیوتن متر) رسیده است.

اما همه چیز یه اینجا ختم نمی شود، در سال ۲۰۱۳ بود که اسکانیا از موتور های Euro VI رونمایی کرد. این موتور های توانایی این را داشتند که ۲۵۰ اسب بخار(۱۲۵۰ نیوتن متد)، ۲۸۰ اسب بخار (۱۴۰۰نیوتن متر)، ۳۲۰ اسب بخار (۱۶۰۰نیوتن متر) و ۳۶۰ اسب بخار را تولید نماید.

بیشتر بدانید: باتری مناسب ماشین اتوبوس

آشنایی با دلایل نام گذاری اتوبوس های اسکانیا

نامگذاری اتوبوس های اسکانیا دارای کدهای می باشد به طور مثال اتوبوس مارال که دارای اسم K410IB4×2NB می باشد حرف K در ابتدای آن قرار دارد به نام و سری اتوبوس اشاره دارد، عدد ۴۱۰ اشاره به قدرت موتور است و حرف IB اشاره به پایتخت سازنده دارد که کشور چین می باشد.

به طور مثال کارخانه لهستان با حرف UI نشان داده می شود. 

دو عدد ۲×۴ منظور از دو محور بودن اتوبوس می باشد. حرف N نیز یعنی سیستم تعلیق محور جلو و عقب طبیعی می باشد. 

مثلا اگر از حرف M استفاده میشد، یعنی سیستم تعلیق محور جلو پایین و محور عقب نرمال است.

آشنایی با اتوبوس مارال ۴۲۱۲ در ایران

فضای کلی اتوبوس مارال
فضای کلی اتوبوس مارال

خب تا اینجا به صورت کلی با شرکت اتوبوس سازی اسکانیا آشنا شدید. اما همان طور که اشاره کریم ما قصد داریم تا درباره دو محصول معروف این شرکت یعنی مارال و درسا صحبت کنیم. 

در ابتدا به بررسی مشخصات مارال میپردازیم. 

ساخت اتوبوس های اسکانیا در ایران توسط کارخانه عقاب افشان سمنان انجام می شود. از سال ۱۳۸۸ که اولین اتوبوس از مارال به بازار عرضه شد تا کنون تغییرات بسیاری بر روی آن انجام شده است. به طور مثال سری های اولین اتوبوس دارای کولر جلو بودند و موتور که برای آنها استفاده می شد ۴۲۰ اسب بخار قدرت داشت که با استاندارد آلایندگی یورو ۳ مطابقت داشت، اما با تغییراتی که بر روی این محصول صورت گرفت موتور آن به ۴۱۰ و ۴۰۰ بخار با استاندارد یورو ۴ ارتقا یافت. 

همچنین در سال ۹۵ اتوبوس های مارال به سیستم رادار مجهز شدند و از داشبوردهای جدیدتری برای آنها استفاده شد.

نکته جالبی که در خصوص این اتوبوس ها وجود دارد این است که دارای تنوع رنگ بسیاری هستند که قدرت انتخاب را برای مشتری افزایش می دهد.

مشخصات فنی اتوبوس مارال

موتوری که برای برای این اتوبوس استفاده میشود ۱۳ لیتری و ۶ سیلندر می باشد، این موتور دارای قدرت ۴۱۰ اسب بخار و ۲۱۵۰ نیوتن متر گشتاور است. همچنین این موتور به اینترکولر و سوپرشارژی مجهز می باشد که استاندارد آلایندگی یورو ۴ نیز بر روی آن ایجاد شده است. همچنین سیستم و سوخت رسانی آن به صورت ایکس پی ای می باشد.

گیربکس نصب شده بر روی آن از مدل GR875R Scania است که هشت دنده به جلو دارد. این گیربکس مجهز به سیستم تعویض دنده هوشمند اپتی کروز با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک است، علاوه بر آن دارای سیستم های خنک کننده روغن و کلاچ اتوماتیک ای سی ا (یعنی بدون نیاز به کلاچ) است.

سیستم تعلیق موتور در محور جلو دارای دوعدد بالشتک هوای فشرده و دو عدد کمک فنر می باشد ۴ عدد بالشتک هوای فشرده و ۴ عدد کمک فنر قرار دارد.

 همچنین این اتوبوس این قابلیت را دارد که تنظیم ارتفاع نسبت به سطح جاده به صورت دستی انجام شود البته برای اینکه ضریب ایمنی آن بالا برود زمانی که سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت بیشتر شود ارتفاع اتوبوس به حالت استاندارد باز می گردد.

سیستم های ایمنی اتوبوس

سیستم های ایمنی و ترمزی که بر روی این محصول قرار دارد شامل: سیستم ای بی اس، ترمز موتور، سیستم ضد لغزش، سیستم الکترونیکی پایداری حرکت و سیستم ترمز اضطراری می باشد.

برای درب های بادی نیز سیستم ایمنی وجود دارد، به این صورت که زمانی که مسافر درمیان درب ها قرار دارد به صورت اتوماتیک باز می شوند. 

درب های اتوماتیک زمانی که سرعت از ۵ کیلومتر بیشتر شود به طور خودکار بسته می شوند. 

میزان ظرفیت مجاز برای محور های جلو ۷ و نحور عقب ۲ هزار کیلوگرم می باشد. 

وزن کلی این اتوبوس زمانی که دارای بار باشد ۱۹ هزار کیلوگرم است. همچنین در نظر داشته باشید که این اتوبوس vip می باشد، یعنی ۱+۱+۲۵ و وزن خالی آن زمانی که بدون مسافر باشد حدود ۱۲ هزار کیلوگرم است. 

ظرفیت مخزن آن ۷۰۰ لیتر است و مخزن ادبلو ۴۵ لیتر است.

امکانات و تجهیزات

کابین اتوبوس مارال
کابین اتوبوس مارال

از تجهیزاتی که در این محصول استفاده شده است می توان به سیستم های پیشرفته سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد، این محصول دارای کولر پر قدرتی است که با ظرفیت ۳۹ و ۴۴ کیلووات عرضه می شود. باید بیان کرد که در حال حاضر این سیستم یکی از بهترین سامانه های سرمایشی در جهان است.

سیستم سرمایشی که برای راننده قرار داده شده است از مدل Frontbox است که دارای ظرفیت سرمایش ۷ کیلوواتی می باشد و هوای بسیار مطبوعی را برای رانندا فراهم می کند. 

کابین استراحت راننده سیستم سرمایش مخصوص که دارای ظرفیت ۷.۳ کیلو وات می باشد مجهز شده است.

سیستم گرمایشی که بر روی این اتوبوس قرار دارد از مدل‌های: بخاری سقفی بخاری، مخصوص راننده، کنوکتور، کابین خواب و بخاری درجا می باشد. 

سیستم پخش صوتی و تصویری که در اتوبوس قرار دارد هر دو دارای مانیتور ال سی دی میباشد که هم برای سالن و مسافر و هم کابین استراحت راننده قرار داده شده است همچنین کابین راننده به همراه آمپلی فایر به میکروفون مجهز می باشد که از آن طریق راننده می تواند با مسافران تماس داشته باشد.

امکانات و آپشن های ویژه و استاندارد

مهمترین و بهترین آپشن هایی که در این اتوبوس از اسکانیا قرار داده شده است شامل موارد زیر می باشد:

  • سیستم عیب یابی 
  • سیستم کروز کنترل تطبیقی
  • سیستم قطع موتور 
  • سیستم برق اضطراری
  • سیستم کروز کنترل
  • سیستم مدار خروج از خط
  • چراغ های روشنایی در روز
  • قهوه جوش
  • یخچال 
  • سپر جلو به صورت بازشو و حالت بکسل بند 
  • شیشه های جانبی
  • سیستم الکترونیکی ضد سرقت
  • صندلی مسافری با قابلیت تغییر
  • دو عدد آینه کناری برقی با قابلیت تنظیم از داخل و مجهز به گرمکن 
  • بخاری
  • آیفون برای ارتباط راننده با مسافرین
  • کابین استراحت راننده
  • سیستم صوتی و تصویری جداگانه در کابین
  • چراغ پله ای ورودی و خروجی در دو حالت
  • آفتابگیر برقی برای شیشه های جلو 
  • سیستم اعلام حریق
  • شیشه بالابر برقی برای راننده
  • ریموت کنترل 
  • قابلیت سفارش نصب سرویس بهداشتی بر روی اتوبوس

آشنایی با اسکانیا درسا

اتوبوس اسکانیا درسا
اتوبوس اسکانیا درسا

تا اینجا شما با مشخصات کلی شرکت اسکانیا و یکی از محصولات آن به نام اسکانیا مارال آشنا شدید. اما همانطور که اشاره کردیم ما قصد داریم تا درباره تفاوت های میانه اسکانیا درسا و اسکانیا مارال صحبت کنیم. به همین جهت در ادامه بررسی مشخصات اتوبوس های درسا می پردازیم.

اسکانیا درسا یکی دیگر از محصولات کارخانه عقاب افشان می باشد که محبوبیت بسیاری در زمینه اتوبوس های بین شهری ایران دارد.

 این اتوبوس برای نخستین بار در سال ۱۳۹۲ معرفی شد اما دو سال پس از تولید آن یعنی در سال ۹۴ به تولید انبوه رسید.

ما در بالا که درباره اتوبوس‌های مارال صحبت میکردیم بیان کردیم که دارای شاسی کوتاه می باشد که از همان استانداردهای اسکانیا است، اما در خصوص اسکانیا درسا اینطور نیست.

این اتوبوس دارای شاسی های بلند برای مسافت های بین شهری و امکانات و تجهیزات بهروز جهانی است که در مسافت های طولانی استفاده می‌شود.

اتوبوس های درسا از موتورهای ۴۰۰ و ۴۱۰ اسب بخاری استفاده می کنند. 

نکته‌ای که در خصوص این اتوبوس ها وجود دارد این است که فقط به صورت وی آی پی ۲۵ نفره تولید می شود.

اتوبوس درسا دارای آخرین فناوری های روز دنیا برای بخش‌های اتاقک و عایق بندی صدا می‌باشند، بنابراین راحتی بسیار زیادی برای سرنشینان در طول سفر ایجاد می‌شود‌.

چرا درسا محوب است؟

اتاقک راننده اتوبوس درسا
اتاقک راننده اتوبوس درسا

این مدل از اتوبوس های اسکانیا دارای امکانات و تجهیزات بسیاری مانند مانیتور های جدایی که بر روی هر صندلی قرار دارد و به امکان بلوتوث و پخش موزیک از طریق هدفون و پخش ویدیو مجهزهستند ارتقا یافته است.

صندلی های اتوبوس به صورتی میباشد که حالت نرم بالایی دارد و از این طریق خستگی بسیار کمتری برای مسافت های طولانی برای سرنشینان ایجاد می‌شود و این موضوع یکی از نکات بسیار مثبت در این اتوبوس می باشد.

همچنین اتوبوس درسا اسکانیا دارای موج گیر های اضافی نسبت به سایر اتوبوس ها و همچنین محور جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع اتومات و دستی می باشد.

اتوبوس های درس اسکانیا در رنگ بندی های مختلف و متنوعی به بازار عرضه می شوند. 

جالب است بدانید که بیشتر اتوبوس‌هایی که برای تیم‌های فوتبال استفاده می شود از همین مدل از اسکانیا می باشد به طور مثال اتوبوس تیم های سپاهان، پرسپولیس و استقلال با رنگ بندی های متفاوت از نوع اسکانیا درسا است.

بررسی نام شاسی K410EB4X2N1

حرف k در ابتدا این کار قرار دارد اشاره به سری اتوبوس اسکانیا دارد، عدد ۴۱۰ اشاره به قدرت موتور است که در ایران ۴۰۰ اسب بخاری موجود است. 

همچنین دو حرف eb با اشاره به کارخانه دارد که مربوط به کارخانه چین می باشد همانطور که می‌دانید کشورهای تولیدکننده هر کدام دارای یک عدد کد مجهز خود هستند. توجه داشته باشید که ایران تولیدکننده نمی باشد و تنها مونتاژ کننده است برای همین دارای کد مخصوص به خود نیست و کد کشور چین در نام این اتوبوس ها استفاده می شود.

عدد ۴×۲ اشاره به نسبت به دو محور بودن اتوبوس دارد همچنین از سری اتوبوس‌های درسا فقط دو محور در ایران ارائه شده است.

حرف n اشاره به این است که سیستم تعلیق جلو و عقب کاملا نرمال است و حرف آخر که I می باشد منظور به این دارد که این اتوبوس برای مسافت های طولانی بین شهری مناسب است.

موتور اسکانیا درسا

موتوری که برای این خودرو استفاده می‌شود از نوع ۶ سیلندری می باشد که به حجم داخلی ۱۲.۷ لیتر ارتقا یافته است.

این موتور توانایی این را دارد که ۴۱۰ بخار قدرت و ۲۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند همچنین موتور مجهز به سیستم توربو شارژ و اینترکولر می باشد و از آلایندگی‌های یورو ۳ پشتیبانی می کند اما در سری های ۴ و ۵ و همینطور موتورهای ۴۰۰ است که بر روی شاسی استفاده شده است پیشرفت های بسیاری انجام شده است.

موتور اتوبوس در انتهای شاسی فر دارد و با آخرین فناوری های عایق بندی پوشیده شده است به همین دلیل صدای آن به داخل کابین اصلا شنیده نمی شود و همچنین در تصادفات و حادثه‌های جاده‌ای کمترین میزان خسارت به موتور وارد میشود.

تجهیزات و امکانات

صندلی های اتوبوس درسا
صندلی های اتوبوس درسا

از تجهیزات به کار رفته در این اتوبوس می توان به موارد زیراشاده کرد:

  • سیستم الکتریکی ضد سرقت
  • یخچال و قهوه جوش
  • سیستم اعلام حریق 
  • سپر جلو به صورت بازشو
  • دو عدد آیینه کنار برقی با قابلیت تنظیم از داخل و حالت گرمکن
  • چراغ‌های پله ورودی و خروجی
  • کروز کنترل 
  • نصب سرویس بهداشتی به صورت سفارشی 
  • سیستم ایمنی برای دربهای بادی
  • شیشه های جانبی به عقب به صورت دو جداره 
  • شیشه بالابر برقی برای راننده
  • آفتابگیر برقی برای شیشه جلو
  • موتور اتوماتیک

تفاوت اتوبوس های مارال و درسا در چیست؟

این که تفاوت های میان این دو اتوبوس چه می باشد مسئله ای است که نمی توان آن را عنوان کرد؛ زیرا هر یک از آن ها دارای کارایی متفاوتی می باشد و ویژگی های مخصوص به خود دارند. بنابراین شما باید مشخصات هر یک از آن ها را بررسی نمایید و سپس مطابق با نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با تفاوت اسکانیا درسا و مارال آشنا نماییم. 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
7 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
علی
علی
26 روز پیش

خیلی سخته عاشق رانندگی با اتوبوس باشی و از بچگی رو اتوبوس شاگردی کنی مجانی. دعا کنید خدا به منم بده

نامدار
نامدار
1 سال پیش

عالی بود متشکر

نگار
نگار
2 سال پیش

من دلم میخواد بخرم به مارالشم راضی ام دعا کنید برام

مستر
مستر
در جواب  نگار
10 ماه پیش

ان شاء ا… میخری

هادی
هادی
2 سال پیش

سلام
من برای ماشینم دو تا باتری 220 خارجی گرفتم و هنوز 6 ماه نشده که خراب شدن، برای گارانتی پیگیر شدم میگن گارانتیش تموم شده و به طریقی ما رو سر کار گذاشتن. برای خرید باتری جدید که اقدام کردم باتری های ایرانی رو میگفتن بین 9 ماه تا یک سال گارانتی دارن. چرا باید اینهمه تفاوت باشه بین گارانتی باتری های خارجی و ایرانی؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  هادی
2 سال پیش

با سلام سیستم گارانتی باتری های ایرانی و خارجی با هم متفاوت است که معمولا بسیاری از مشتریان عزیز به دلیل عدم آگاهی کامل هنگام خرید باتری دچار سردرگمی می شوند. در اینجا به برخی از مشخصات گارانتی باتری خودرو اشاره می کنیم: ۱- باتری های ایرانی کارخانه تولیدکننده باتری ماشین، گارانتی کننده باتری می باشد که برای استفاده از گارانتی 6 الی 20 ماهه آن بایستی به نمایندگی خدمات مجاز آن مراجعه نمایید. در هنگام خرید باتری های ایرانی یک عدد کارت گارانتی به شما داده خواهد شد. در کارت گارانتی یک شماره سریال ذکر شده که همان سریال… خواندن ادامه ...

بهزاد
بهزاد
در جواب  هادی
1 سال پیش

اون باطری که می فرمایید احتمالا خارجی نبوده ایرانی بوده که شیش ماهه خراب شده.
خارجی ها شیش سال عمر می‌کنه گارانتی های خارجی هم خیلی بهتر از ایرانی هاست
درجا بدون چون و چرا هم عوض میکنند.
البته احتمال اینکه باتری تاریخ گذشته باشه هم هست.

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش