آیا برگ سبز خودرو همان سند مالکیت است؟

4.8
(54)

یکی از سوال هایی که برای افراد در هنگام خرید خودرو ایجاد می شود این است که آیا برگ سبز خودرو حکم سند خودرو را دارد؟ برای دریافت پاسخ سوال خود تا انتها این مقاله همراه کیان باتری باشید.

برگ سبز خودرو و سند مالکیت
برگ سبز خودرو و سند مالکیت

جهت خرید باطری ماشین با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران کلیک کنید!

سند خودرو چیست؟

سند خودرو
سند خودرو

خودرویی را به تازگی خریداری کرده اید؟ مبارکتان باشد، اما آیا کار های لازم برای نقل و انتقال سند را انجام داده اید؟

باید بگوییم که علاوه بر سند قطعی که در دفتر خانه برای شما تنظیم می شود و شما مالک خودرو شناخته می شود، سند دیگری وجود دارد که باید کار های لازم برای آن را هم انجام دهید.

این سند که برگ سبز خودرو نام دارد برای بسیاری از افراد سردرگمی هایی ایجاد کرده است؛ در ادامه به صورت دقیق تر آن را بررسی می کنیم.

چگونه برای خودرو سند قطعی بگیریم؟

زمانی که شما یک خودرو خریداری می کنید (فرقی ندارد که صفر باشد و یا کارکرده) تنها دو حالت دارد، آیا به صورت قسطی خریده اید و یا نقدی.

  • اگر شما به صورت قسطی خودرو صفر خریداری کرده باشید، سند خودرو تا زمان تسویه نزد شرکت باقی می ماند و پس از پایان یافتن اقساط به شما تحویل داده می شود.
  • اما در صورتی که شما به صورت نقدی خودرو را خریداری کرده باشید، پس از پرداخت وجه سند قطعی برای شما تنظیم می شود.

سند دو  برگی خودرو چیست؟

سند دو برگی سندی است که در دست دو شخص چرخیده است، یعنی خودرویی که تنها یک بار معامله شده است و پس از آن در اختبار فرد دیگری قرار می گیرد.

برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز خودرو
برگ سبز خودرو

زمانی که شما یک خودرو جدید خریداری می کنید باید برای تعویض پلاک آن نیز اقدام کنید؛ زمانی که برای انجام این کار به مراکز مربوط مراجعه می کنید، نیروی انتظامی خودرو شما را بررسی و احراز هویت می کند.

سپس برگ سبزی به شما تحویل داده می شود که به عنوان سند مالکیت نیز شناخته می شود، همچنین در این سند شماره مالکیت خودرو یا همان شماره ثنا قرار دارد.

سند برگ سبز برای خودرو های صفر به صورت تک برگ است و اطلاعاتی که در آن قرار می گیرد به شرح زیر است:

بخش اول سند تک برگی

نوع خودرو، رنگ خودرو، تعداد سیلندر، ظرفیت خودرو، تعداد چرخ های خودرو، تعداد محور ها، شماره موتور، شماره شاسی خودرو، شناسه وسیله نقلیه

بخش دوم سند تک برگی

نام و نام خانوادگی مالک خودرو، محل صدور شناسنامه، شماره شناسنامه مالک، تاریخ تولد، کد ملی، نام پدر

چگونه می توان برگ سبز خودرو را رهگیری کرد؟

پیگیری کردن وضعیت برگ سبز خودرو کار پیچیده ای نیست و از طرف پشت برای شما ارسال می شود، زمانی که شما کار های قانونی برای برگ سبز را انجام می دهید کار شما تمام می شود و باید منتظر بمانید تا از طرف پست برایتان ارسال شود.

اصولا بین یک هفته تا یک ماه زمان می برد تا برگ سبز به دست شما برسد اما اگر عجله دارید می توانید به اداره پست مراجعه کنید و بخش مرسولات سازمانی سامانه را چک کنید.

اما سوالی که برای بسیاری از افراد ایجاد می شود این است که آیا برگ سبز خودرو برای اظهار مالکیت خودرو کافی است؟  پس در این صورت نیازی به ثبت سند خودرو در دفترخانه ها نیست؟ تکلیف سند قطعی خودرو چه می شود؟

سند قطعی خودرو یا برگ سبز، کدام یک برای مالکیت خودرو لازم است؟

آیا سند قطعی خودرو لازم است
آیا سند قطعی خودرو لازم است

جالب است بدانید که حتی در مورد این موضوع بین نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد اختلاف هایی وجود دارد!

قانون اصرار بر این دارد که سندی رسمیت دارد که در دفاتر ثبت اسناد رسمی تایید شود و تنها با این سند است که می توان فعالیت های قانونی انجام داد و مالکیت خودرو را ثابت کرد.

اما نیروی انتظامی این نظریه را ندارد، ناجا معتقد است که برگ سبز خودرو همان سند مالکیت است و یک سند رسمی به حساب می آید.

با این حساب تکلیف چه می شود؟

طبق ماده 22 قانون حمل و نقل که توسط جمهوری اسلامی وضع شده است، کار هایی که مربوط به خودرو می شود مثل سند مالکیت، گواهینامه و پلاک دهید باید به دست نیروی انتظامی انجام شود.

پس زمانی که ناجا به دارنگان خودرو برگه سبز تحویل می دهد و اصالت آن را تایید می کند دیگر احتیاج به دریافت سند های دیگر نیست.

به عبارت دقیق تر برگ سبز خودرو از نظر پلیس راهنمایی و رانندگی رسمیت دارد و نیازی به دریافت سند دیگری نیست.

همچنین بخو انید: برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟

ثبت سند خودرو در دفاتر رسمی اختیاری است و یا اجباری؟

با خواندن مطالب بالا احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده است که با این شرایط لازم است که سند قطعی در دفاتر خانه ثبت شود؟

در بالا ما به ماده های قانون اشاره کریدم و گفتیم که داشتن برگ سبز خودرو برای اثبات مالکیت خودرو کافی است، اگر شما قصد ثبت سند قطعی را داشته باشید باید به دفتر خانه ها مراجعه کیند و مراحل لازم را طی کنید.

اما نکته ای که وجود دارد این است که درست است که برگ سبز خودرو برای به رسمیت شناختن مالک کافی است، اما قوه قضایه همچنان نظر دیگری دارد و اعلام کرده است در صورتی که مشکلات حقوقی به وسط بیاید و یا پرونده های قضایی تشکیل شود سند قطعی خودرو نسبت به برگ سبز دارای اولیت است.

به همین دلیل پیشنهاد ما این است که حتما در زمان خرید خودرو به دنبال دریافت سند قطعی باشید و تنها به داشتن برگ سبز اکتفا نکنید.

آیا قوه قضائیه برگ سبز را به عنوان سند رسمی خودرو پذیرفت؟

در خصوص این سوال پیشنهاد می کنیم ویدیو زیر  از سایت پدال را تماشا کنید.

تفاوت سند قطعی و برگ سبز خودرو در چیست؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم برای حل مشکلات حقوقی و دادگاهی برگ سبز خودرو از اولویت کم تری برخوردار است و سند قطعی در اولیت است.

اگر برای شما مشکلات قضایی در مورد خودرو ایجاد شود رای دادگاه به نفع کسی است که دارای سند قطعی و ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی است.

تفاوت دیگری که وجود دارد مربوط به تعویض پلاک است، شما تنها با در دست داشتن برگ سبز خودرو نمی توانید برای تعویض پلاک اقدام کنید.

همچنین اگر قصد رهن سند خودرو را داشته باشید برگ سبز کافی نیست و حتما باید سند قطعی خودرو را در دست داشته باشید.

رهن سند خودرو

سند خودرو سندی معتبر است که شما می توانید خودرو را در رهن آن قرار دهید، برخی از خودرو ها به دلیل قیمت بالایی که دارند ارزشمند بوده و می توان از سند آن ها به عنوان وثیقه استفاده کرد.

در این جا برگ سبز خودرو سندی نیست که بتوان از آن برای رهن استفاده کرد و دارای اعتبار کافی نمی باشد.

بنابراین این موضوع دلیل دیگری می باشد که ثبت سند قطعی در دفاتر اسناد رسمی را اجبار می کند.

آخرین اخبار سند قطعی و برگ سبز خودرو

آخرین اخبار سند قطعی خودرو
آخرین اخبار سند قطعی خودرو

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور:

  • بر اساس رای دیوان عدالت در اسفند سال 99، برگ سبز صادر شده از سمت پلیس دارای رسمیت است و ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی اجبار نیست.
  • در 13 شهریور 1400 دادستان کل کشور بخشنامه ای برای دادستان های عمومی صادر کرد و برگ سبز خودرو را به عنوان سند رسمی مالکیت خودرو معرفی کرد.
  • طبق ماده 1287 قانون مدنی، سند رسمی به سندی گفته می شود که یا در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد و یا توسط مامورین صلاحیت دار صادر شود، طبق این موضوع برگ سبز که توسط پلیس صادر می شود دارای رسمیت است.
  • نقل و انتقال اموال غیر منقول (مثل: خانه، زمین، باغ، مغازه و …) حتما باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود، اما ثبت نقل و انتقال اموال منقول مثل خودرو در دفاتر رسمی اجبار نیست.

کلام آخر

در این مقاله به خوبی با برگ سبز خودرو و سند قطعی آشنا شدید، هر چند که داشتن برگه سبز خودرو برای اظهار مالکیت خودرو کافی است اما طبق دلایل دیگری که به آن ها اشاره کردیم بهتر است شما برای تهیه سند قطعی خودرو اقدامات لازم را انجام دهید.

با داشتن هر دوی این اسناد خیالتان راحت می شود که اگر احیانا درگیر مشکلات قضایی شوید دستتان باز است و در دردسر نخواهید افتاد.

اگر شما تجربه این در این زمینه دارید و یا نکته ای ناگفته در خصوص این موضوع باقی مانده است، حتما در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش