باتری کامیون کجا قرار دارد و چرا خراب می شود؟

4.3
(126)

وقتی کامیون روشن نمی شود، در اغلب اوقات باتری کامیون مشکل دارد. اگر وسیله نقلیه خود را به درستی نگهداری کنید، می توانید بین سه تا پنج سال از همان باتری استفاده کنید. اما اگر زودتر از موعد از بین برود، احتمالا دستورالعمل های نگهداری باتری را به درستی انجام نداده اید.

چرا باتری های کامیون از کار می افتند و مشکل پیدا می کنند؟

سطح الکترولیت را بالا نگه دارید

سطح الکترولیت را حفظ کنید. فقط از آب مقطر یا دیونیزه استفاده کنید، هرگز آن را بیش از حد پر نکنید و مطمئن شوید صفحات پوشش داده شده اند. باتری های سیلابی (Flood battery) باید به طور منظم بررسی شوند. باتری های با تعمیر و نگهداری کم (Low maintenance battery) بسته به شرایط تنها یک یا دو بار در سال نیاز به اضافه کردن آب دارند. باتری های بدون تعمیر و نگهداری (Maintenance free battery) معمولاً نیازی به پر کردن آب هم ندارند.

اتصالات الکتریکی را بررسی کنید

مطمئن شوید ترمینال های باتری و اتصالات کابل تمیز و محکم هستند. استفاده از لایه نازکی از ژل نفتی در سطح خارجی آن می تواند به کاهش خوردگی کمک کند.

بررسی اتصالات الکتریکی
بررسی اتصالات الکتریکی

از شارژ بیش از حد یا شارژ کم خودداری کنید

شارژ بیش از حد باعث فرسودگی و خوردگی سریع می شود و عمر باتری را نیز کوتاه می کند. تعدادی از باتری ها (AGM/بدون تعمیر و نگهداری) به این امر بسیار حساس هستند. باتری ای که بطور مداوم نیاز به بالا بودن سطح آب دارد، نشانه مطمئنی است که سیستم الکتریکی نیاز به بررسی دارد.

شارژ کم و یا بیش از حد طول عمر باتری را کاهش می دهد، بنابراین نرخ شارژ را در هر بار سرویس عمده بررسی کنید.

باتری ها را تمیز و خشک نگه دارید

کثیفی روی سطح باتری منجر به تخلیه و خوردگی آن می شود. از ریختن روغن یا گریس روی باتری خودداری کنید. برای از بین بردن کثیفی یا رطوبت، از مخلوط جوش شیرین و آب استفاده کنید. سپس با آب تمیز بشویید. اطمینان حاصل کنید که دوشاخه های هواکش همیشه در جای خود قرار دارند.

سولفاته شدن

یک باتری با شارژ کم یا باتری ای که کم استفاده می شود به مرور زمان به آرامی تخلیه می شود و عمر آن کاهش پیدا می کند. این امر در قایق ها (بخصوص در فصل زمستان) یا وسایل نقلیه ای که برای مدت طولانی بدون استفاده مانده اند مانند وسایل نقلیه مورد استفاده در مزرعه بسیار رایج است. بنابراین برای اینکه باتری حداکثر عمر خود را داشته باشد، همیشه باتری را کاملاً شارژ نگه دارید.

باتری سولفاته شده است
باتری سولفاته شده است

لرزش

محل قرارگیری و نصب باتری ها تأثیر زیادی بر نحوه تأثیر لرزش های بوجود آمده در جاده بر باتری ها دارد. بنابراین باتری ها را نزدیک قاب و دور از منابع گرما نصب کنید. لرزش می تواند به صفحات باتری آسیب برساند، پس مطمئن شوید که باتری شما توسط یک گیره نگهدارنده مناسب محکم نگه داشته شده است. لرزش بیش از حد می تواند به سلول های داخلی باتری آسیب برساند، آسیب هایی مانند ترک خوردگی و در نتیجه جرقه و انفجار احتمالی بر اثر گاز هیدروژن داخلی ایجاد می شود. ترمینال های باتری را به طور مرتب بررسی کنید زیرا شل بودن ترمینال ها می تواند باعث خرابی باتری شود.

نمای کلی از محل باتری در قسمت پشتی یک محرک اصلی
نمای کلی از محل باتری در قسمت پشتی یک محرک اصلی

باتری هایی که در نزدیکی قاب قرار می گیرند و نصب می شوند، لرزش کمتری را تجربه می کنند.

بعلاوه، این مکان در قسمت عقب بین ریل‌های شاسی، فضای ریل جانبی شاسی را آزاد می‌کند و جرم را از محور فرمان خارج می‌کند، اما کار باتری به باتری دستگاه را در هنگام جفت شدن زیر تریلر، به‌طور قابل‌توجهی سخت‌تر می‌کند، مگر اینکه یک پایه باتری به باتری کمکی در دسترس باشد.

نمونه پست باتری به باتری
نمونه پست باتری به باتری

کابل ساییده می شود

ساییدگی کابل های اصلی یکی از دلایل رایج آتش سوزی خودروها است. ساییدگی کابل ها می تواند در جعبه باتری یا روی سیمی که بین جعبه باتری و موتور استارت قرار دارد باشد. به دنبال نقاط ساییدگی باشید و آنها را برطرف کنید.

گرما

گرما نقش مهمی در طول عمر باتری دارد. باتری ها با شارژ یا دشارژ داغ می شوند. قرار گرفتن در جریان هوای گرم زیر کاپوت یا پشت کابین در تونل موتور جریان هوا در Cab Over Engine (COE) خرابی را افزایش می دهد. گرما همچنین سرعت تبخیر آب از سلول ها را افزایش می دهد و منجر به از دست رفتن آب از الکترولیت می شود.

محل باتری معمولی در یک محرک اصلی COE
محل باتری معمولی در یک محرک اصلی COE
محل باتری معمولی در یک محرک اصلی COE
محل باتری معمولی در یک محرک اصلی COE

توجه: هرگز اسید به باتری اضافه نکنید.

علائم هشدار دهنده خرابی باتری ها

  • استفاده بیش از حد آب در باتری نوع سیلابی. تمام باتری های نوع اسید سرب در هنگام شارژ و دشارژ از تجزیه آب گاز تولید می کنند.
  • در باتری بیش از حد داغ، الکترولیت به جوش می‌آید و از باتری آزاد می‌شود.
  • مشکل استارت موتور
  • روشن شدن چراغ ها هنگام استارت

نصب دو باتری

ولتاژهای سیستم مختلط

تنظیماتی وجود دارد که در آن سیستم های خودرو جداگانه در 24 ولت و سیستم های کمکی با ولتاژ 12 ولت با پک های باتری جداگانه کار می کنند. این امر ناشی از این است که تجهیزات 12 ولتی معمولاً در دسترس هستند و اغلب مقرون به صرفه تر هم هستند.

پک باتری 12 ولتی باید از طریق یک کاهنده ولتاژ از سیستم 24 ولت شارژ شود. هرگز به یک باتری 24 ولتی ضربه نزنید تا منبع برق 12 ولتی تهیه کنید. این کار برای طول عمر باتری مضر است.

شارژ ترجیحی باتری های اصلی همیشه باید در مقابل سیستم های باتری کمکی یا ثانویه باشد. معمولاً در کمپ های off road از شارژر باتری کمکی اختصاصی استفاده می شود.

دینام های با ولتاژ متغیر کنترل شده توسط واحد کنترل الکترونیکی (ECU)

تعدادی از مدل‌های کامیون که اخیراً به بازار عرضه شده‌اند، دارای دینام‌هایی با ولتاژ متغیر که توسط واحد کنترل ECU کنترل می شوند هستند که برای دستیابی به مصرف سوخت بهتر با افزایش عملکرد و حفاظت طوری طراحی شده اند که در صورتی که جریان بسیار زیادی را احساس کند دینام را قطع می کند که این مورد اغلب در پک های باتری کمکی رخ می دهد. این سیستم ها ولتاژ دینام را بر اساس شرایط رانندگی تغییر می دهند. هنگامی که ولتاژ دینام پایین است، ولتاژ سیستم می تواند به زیر 12.7 ولت کاهش یابد. همچنین دارای تنظیمات ولتاژ پایین تری هم هستند تا بتوانند با ولتاژ ورودی پایین از دینام نیز به کار خود ادامه دهند.

دینام
دینام

این خودروها بمنظور پشتیبانی از پک باتری کمکی به شارژر باتری داخل خودرو نیاز دارند.

واژه نامه

ولتاژ

باتری‌ها با ولتاژ اسمی مشخص می‌شوند، با این حال، ولتاژ مدار باز (OCV) open circuit voltage در باتری‌های کاملاً شارژ شده 5 تا 7 درصد بیشتر است. شیمی و تعدادی از سلول های متصل به صورت سری OCV را ارائه می دهند. ولتاژ مدار بسته (CCV) closed circuit voltage ولتاژ عملیاتی است. همیشه قبل از اتصال باتری، ولتاژ اسمی صحیح را بررسی کنید.

ظرفیت

ظرفیت نشان دهنده انرژی خاص در آمپر ساعت (Ah) است. Ah جریان دشارژی است که باتری می تواند در طول زمان ارائه دهد. شما می توانید باتری با Ah بالاتر از حد مشخص شده نصب کنید و زمان کار نسبتا طولانی تری داشته باشید و همچنین می توانید از پک باتری کمی کوچکتر استفاده کنید و انتظار زمان کار کمتری داشته باشید. شارژرها تا حدودی تحمل بالا نسبت به رتبه Ah دارند (با ولتاژ و شیمی مشابه). یک باتری بزرگتر نسبت به یک پک کوچکتر زمان بیشتری برای شارژ شدن نیاز دارد، اما اختلاف Ah نباید از 25 درصد تجاوز کند. باتری های استارتر اروپایی با Ah مشخص شده اند. آمریکای شمالی از ظرفیت ذخیره (RC) استفاده می کند. RC زمان دشارژ را بر حسب دقیقه در 25 آمپر دشارژ نشان می دهد.

آمپرهای استارت هوای سرد (CCA)

باتری‌های استارتی که با نام SLI (اشتعال لامپ استارت) (starter light ignition) نیز شناخته می‌شوند، با CCA مشخص می‌شوند. عدد نشان‌دهنده جریان بر حسب آمپری است که باتری می‌تواند در ۱۸- درجه سانتی‌گراد ارائه دهد. شرایط آزمون آمریکایی و اروپایی کمی متفاوت است.

اتصالات باتری سری

باتری ها با ترمینال مثبت (+) یکی از باتری ها به قطب منفی (-) باتری دیگر متصل می شوند و سیم های سیستم به ترمینال های مثبت (+) و منفی (-) موجود متصل می شوند.

اتصال باتری های سری  12 ولتی که ولتاژ سیستم 24 ولت را تولید می کند
اتصال باتری های سری 12 ولتی که ولتاژ سیستم 24 ولت را تولید می کند

اتصالات باتری موازی

باتری ها از طریق ترمینال ها به همان ترمینال های باتری های دیگر متصل می شوند. ترمینال مثبت (+) یک باتری به ترمینال مثبت (+) باتری دیگر و ترمینال منفی (-) یک باتری به ترمینال منفی (-) باتری دیگر بوسیله کابل های سیستم وصل شده است.

اتصال باتری های موازی  12 ولتی با حفظ ولتاژ سیستم 12 ولت
اتصال باتری های موازی 12 ولتی با حفظ ولتاژ سیستم 12 ولت

وات و ولت آمپر (VA)

وات توان واقعی است که اندازه گیری می شود. VA توان ظاهری است که تحت تأثیر بار راکتیو قرار می گیرد. در یک بار صرفاً مقاومتی، خوانش های وات و VA یکسان هستند. بارهای راکتیو ناشی از موتورهای القایی یا چراغ های فلورسنت هستند که چندان گسترده در وسایل نقلیه استفاده نمی شوند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
یاری
یاری
4 ماه پیش

سلام، این کامیون هایی که دو تا باتری دارند، باتری هاشون با هم سری می شن یا موازی؟

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش