انواع بیمه خودرو

4.7
(127)

بیمه خودرو جزو مواردی است که رانندگان باید توجه بسیاری نسبت به آن داشته باشند، دلیل این موضوع این است که در صورت نداشتن بیمه خسارت های بسیاری برای راننده به وجود می آید؛ اما در میان انواع بیمه خودرو کدام یک از آن ها اهمیت بیشتری دارد و اصلا تفاوت آن ها در چیست؟

در ادامه به بررسی انواع بیمه های ماشین و توضیح هر یک از آن ها می پردازیم، تا انتها همراه کیان باتری باشید.

انواع بیمه ماشین
انواع بیمه ماشین

بیمه خودرو

اگر برای شما با ماشین حادثه ای رخ بدهد و یا تصادفی داشته باشید، در صورت مقصر بودن باید به شخص مقابل خسارت بدهید. در این مواقع اگر ماشین شما بیمه باشد، بسیاری از هزینه های شما کم می شود و از نظر مالی حمایت می شوید.

شرکت های بیمه تخفیف ها و شرایط های مختلف بسیاری فراهم کرده اند که با توجه به نیاز خود می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

با توجه به این موضوع که هر شرکت، بیمه را در شرایط متفاوتی ارائه می دهد نمی توان از نظر قیمت آن ها را باهم مقایسه کرد، اما اصول کار تمامی آن ها بر یک قانون است.

اگر شما با انواع بیمه خودرو به خوبی آشنا باشید با آگاهی و علم بهتری می توانید انتخاب داشته باشید.

بیمه شخص ثالت چیست؟

بیمه شخص ثالث
بیمه شخص ثالث

این بیمه برای کسانی تعبیه شده است که در زمان بروز حوادث حضور داشته اند و دچار آسیب شده اند. این مورد می تواند مربوط به یک شخص یا خودرو باشد.

در این بیمه مالک وسیله نقلیه شخص اول حساب می شود، شخص ثانی شرکت بیمه است و در نهایت شخص ثالث شخص آسیب دیده است.

تمامی کسانی که در یک حادثه به هر طریقی دچار خسارت مالی یا جانی می شوند تحت پوشش این بیمه قرار می گیرند. با بیمه شخص ثالث می توان تمامی هزینه های درمان، فوت و آسیب های وارد شده به ماشین را جبران کرد.

حتی در این گونه حوادث راننده مقصر هم می تواند از مزایا مربوط به بیمه استفاده کند. البته باید این نکته را توجه داشته باشید که بیمه شخص ثالث تنها خسارت های جانی را پوشش می دهد و در مورد خسارت های مالی هیچ نوع تعهدی ندارد.

شما می توانید این بیمه را از تمامی شرکت های بیمه خریداری کنید، قیمت این بیمه معمولا در تمامی شرکت ها یکسان است و اگر تفاوت قیمتی وجود دارد مربوط به کیفیت ارائه خدمات است که برای جلب مشتری بیشتر ایجاد می کنند.

همچنین جالب است بدانید برای خسارت هایی که در خارج از کشور ایجاد می شود بیمه شخص ثالث وجود دارد. این بیمه شبیه به همین است با این تفاوت که نام آن بیمه خودرو بین المللی است.

بیمه شخص ثالث تنها مربوط به حادثه هایی است که در داخل کشور اتفاق می افتد، اگر شما قصد سفر به خارج را داشته باشید باید برای خودرو خود کارت سبز یا همان بیمه بین المللی نیز تهیه کنید.

کارت سبز تنها برای خودروهایی صادر می شود که قصد خروج از مرز کشور را داشته باشند.

بیشتر بدانید: مراحل گرفتن خسارت از بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو

دیگر نکات بیمه شخص ثالث

  1. طبق مصوبه ای که در آذر سال 1398 داده شد، شرکت های بیمه موظف شدند حتی خسارت هایی که به راننده مقصر مربوط می شود را پوشش دهند؛ بنابراین اگر در یک حادثه حتی شخص مقصر آسیبی ببیند و یا فوت شود، شرکت بیمه باید هزینه های درمان و یا دیه شخص را مطلبق با شرایط پرداخت کند.
  2. در اوایل هر سال جدید در ابتدا نرخ دیه توسط قوه قضاییه اعلام می شود و پس از آن بیمه مرکزی نرخ بیمه شخص ثالث متناسب هر خودرو را مشخص می کند.
  3. چهار ماه در سال ماه حرام نام دارد و در این ماه ها نرخ دیه بیشتر از ماه های غیر حرام است. ماه های محرم، ذی الحجه، رجب و ذی القعده جرو این ماه ها هستند.
  4. اگر قصد محسابه دیه ماه حرام را داشتید باید دیه ماه های عادی را ضبدر 4 کنید و سپس حاصل را بر عدد 3 تقسیم کنید، عدد به دست آمده مقدار دیه در ماه های حرام است.
  5. در قوانین جدید بین دیه زن و مرد تفاوتی وجود ندارد و هر دو یکسان هستند.
  6. شرکت های بیمه موظف هستند متناسب با قیمت روز دیه را پرداخت نمایند، یعنی اگر تصادفی در سال پیش اتفاق افتاده باشد اما موعود پرداخت در سال جدید باشد، شرکت بیمه باید طبق قوانین امسال دیه را پرداخت کند.
  7. اگر در تصادفی میزان خسارت وارد شده کم تر از 2.5دردصد ماه حرام باشد دیگر احتیاجی به کروکی کشیدن پلیس نیست، تنها باید گواهینامه و بیمه نامه هر دو طرف اعتبار داشته باشد و بر سر تعیین مقصر به تفاهم رسیده باشند.

بیمه حوادث راننده چیست؟

این بیمه به عنوان پوشش جانبی بیمه شخص ثالث است. برای استفاده از آن کافیست تا زمانی که بیمه شخص ثالث را خریداری می کنید از شرکت بیمه بخواهید که این پوشش را هم برایتان لحاظ کند.

این بیمه مربوط به خسارت های جانی راننده مقصر است و پوشش های زیر را دارد:

  • دیه جراحت
  • انواع هزینه های مربوط به پزشکی و درمانی
  • غرامت های مربوط به قطع یا نقض عضو دائم
  • غرامت های فوت

البته باید این نکته را به خاطر بسپارید که به دلیل این که این بیمه برای راننده مقصر است، به همین جهت نرخ دیه بر اساس ماه غیر حرام محاسبه می شود. یعنی حتی اگر حادثه در ماه های حرام اتفاق افتاده باشد، اما باز هم دیه شخص مقصر برابر ماه های غیر حرام است.

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه خودرو
بیمه بدنه خودرو

افزایش هزینه خودرو ها باعث شده در صورتی که ماشین خسارتی ببیند هزینه های درست کردن آدم کمرشکن شود، بیمه شخص ثالث که خسارت های جانی و مالی را پوشش می دهد اما برای خسارت های مربوط به خودرو بیمه بدنه مطرح شده است.

برخلاف بیمه شخص ثالث برای گرفتن بیمه بدنه اجباری وجود ندارد. اما با توجه به فواید بسیاری که استفاده از این بیمه دارد گرفتن آن به همه پیشنهاد می شود.

البته می دانید که بیمه بدنه تنها مربوط به خودرو نمی باشد و  برای انوع مختلف وسایل نقلیه مثل موتور سیکلت، تراکتور، وانت، اتوبوس و … قابل استفاده است.

در بیمه بدنه، موارد زیر کاملا تحت پوشش بیمه است:

  • به سرقت رفتن خودرو
  • سقوط کردن یا واژگون شدن خودرو
  • آتش سوری در خودرو و یا منفجر شدن آن
  • خسارت های وارد شده به باتری خودرو (حداکثر تا 50 دردصد قیمت باتری نو)
  • خسارت های وارد شده به لاستیک خودرو (حداکثر تا 50 درصد قیمت لاستیک نو)

بیشتر بدانید: بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ | همه چیز درباره بیمه بدنه

چه چیز های تحت پوشش بیمه بدنه نمی باشد؟

یک سری از حوادث هستند که در صورتی که خودرو در طی آن ها دچار مشکل شود شرکت بیمه هیچ گونه مسئولیتی ندارد. این نوع حوادث عبارت است از:

  • آسیب رسیدن به خودرو به دلیل انفجار های هسته ای
  • آسیب زدن های عمدی به خودرو
  • آسیب دیدن خودرو در حین فرار از پلیس
  • آسیب دیدن خودرو در زمان های حمل بار های غیر مجار
  • خراب شدن خودرو به دلیل بکسل کردن
  • خراب شدن خودرو در زمان های جنگ، شورش و اعتراضات خیابانی

همچنین اگر راننده شرایط مناسبی نداشته باشد شرکت بیمه تحت هیچ شراطی خسارتی جبران نمی کند. یعنی:

  • راننده از مواد مخدر و یا مشروبات الکلی استفاده کرده باشد.
  • در زمان اتفاق افتادن حادثه راننده گواهینامه معتبری نداشته باشد.
  • اگر شخص راننده مالک خودرویی نباشد که دچار آسب شده است.

اصطلاحات موجود در بیمه نامه بدنه خودرو:

اصطلاحات موجود در بیمه نامه ها
اصطلاحات موجود در بیمه نامه ها
  1. بیمه گر: منظور از این عبارت همان شرکت بیمه ای است که مشخصات آن جلوی عبارت بیمع گر نوشته می شود. این شرکت در ازاری دریافت هزینه ای جبران خسارت ها را طبق شرایط بیمه انجام می دهد.پ
  2. بیمه گذار: منظور به شخصی است که مالک بیمه می باشد، یعنی مالک خودرو به عنوان بیمه گذار شناخته می شود.
  3. ذینفع: شخصی که با توجه به درخواست مالک بیمه نام وی در بیمه بدنه ماشین نوشته می شود و خسارت های موجود به حساب آن شخص پرداخت می شود.
  4. حق بیمه: مبلغی است که در ابتدا تعیین می شود و مالک بیمه باید آن را در زمان صدور بیمه نامه یا هر ترتیبی که نوشته شده است پرداخت نماید.
  5. موضوع بیمه: منظور همان خودرو می باشد که مشخصات آن در بیمه نامه خودرو وارد می شود، لوازم هایی که در بیمه نامه قید شده باشد نیز جزو بیمه محسوب می شود.
  6. فرانشیز بیمه: در قراردادی که نوشته می شود مربوط به قسمتی از خسارت است که شرکت بیمه نسبت به آن مسئولیتی ندارد و بر عهده شخص مالک است. این موضوع در شرکت های بیمه متفاوت است.
  7. مدت اعتبار بیمه نامه: این موضوع نیز از نامش مشخص است، مربوط به شروع و پایان مدت اعتبار بیمه است.

الحاقیه بیمه ماشین چیست؟

بعد از زمانی که شما با شرکت بیمه انتخابیان قرارداد می بندید. اگر هر گونه تغیری مثل تغییر آدرس، تغییر پوشش های بیمه، تغییر ارزش خودرو و… ایجاد شود، باید آن را تحت الحاقیه بیمه به قرار داد اضافه کنید.

برای صدور این الحاقیه شرکت بیمه هزینه ای از شما دریافت می کند و سپس بیمه را متناسب با شرایط جدید شما تنظیم می کند و دوباره در احتیار شما قرار می گیرد.

شرکت های بیمه چندین نوع الحاقیه صادر می کنند اما مهم ترین آن ها الحاقیه شخص ثالث و بیمه بدنه است که ما هم تنها به توضیح آن ها می پردازیم.

الحاقیه بیمه شخص ثالث چیست؟

الحاقیه بیمه چیست
الحاقیه بیمه چیست

الحاقیه بیمه شخص ثالب مربوط به تغییر قیمت در دیه است، همان طور که گفتیم هر ساله قوه قضاییه نرخ جدید دیه را اعلام می کند و پس از آن شرکت های بیمه باید نرخ جدید برای دیه مخشخص می کنند که متناسب با آن سال باشد.

پس از مشخص کردن قیمت جدید باید الحاقیه بیمه شخص ثالث صادر شود. اگر این الحاقیه صادر نشود پوشش بیمه بر طبق سال قبل می ماند.

البته اگر موعود پرداخت بیمه برای سال آینده باشد، شرکه بیمه باید مناسب با نرخ اعلامی در آن سال دیه را پرداخت کند.

الحاقیه بیمه بدنه چیست؟

در توضیحات بیمه بدنه گفتیم که یک سری از حوادث به صورت کامل تحت پوشش بیمه بدنه قرار می گیرند و یک سری دیگر جزو پوشش های این بیمه حساب نمی شوند. در این میان برخی از موارد وجود دارد که با خریداری الحاقیه می توانید آن ها را هم تحت پوشش بیمه قرار دهید.

یکی از مهم ترین آن ها مربوط به الحاقیه افزایش قیمت خودرو است.

مثلا تصور کنید که شما یک خودرو 100 میلیونی می خرید، اما بر اساس نوساناتی که اتفاق می افتد ارزش خودرو شما بیشتر می شود و  مبلغ آن 200 تومان می شود. اگر در این زمین خسارتی به خودرو وارد شود که هزینه آن 10 مییلون شود. آیا می توان تمام این مبلغ را از شرکت بیمه دریافت کرد؟

پاسخ خیر است، در این زمان به دلیل بالا رفتن قیمت خودرو شرکت بیمه مناسب با قیمت اولیه عمل می کند و نصف این خسارت یعنی 5 میلیون به شما پرداخت می شود.

با توجه به شرایط اکنون که قیمت خودرو ها هر روز افزایش پیدا می کنند باید حتما برای گرفتن الحاقیه افزایش قیمت اقدام کنید.

علاوه بر این مورد گزینه های دیگری وجود دارد که می توانید با خرید الحاقیه، آن ها را تحت پوشش بیمه قرار دهید. مواردی مثل:

خسارت های ناشی از سیل یا زلزله، سرقت اجزا و لوازم درون خودرو، پاشیدن هر چیزی بر روی خودرو که باعث از بین رفتن رنگ آن شود. کشیده شدن اشیا نوک تیز روی بدنه ماشین، حمل بار خطرناک، کاهش ارزش خودور، استفاده های غیر اصولی از خودرو و…

همه چیز درباره بیمه ماشین

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با انواع بیمه خودرو آشنا نماییم. در صورت وجود هرگونه ابهام و سوال در این زمینه در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش