آشنایی با ماشین های پرنده

4.6
(123)

شاید چندین سال پیش زمانی که صحبت ماشین های پرنده به میان می آمد بسیاری تصوری می کردند که این ایده غیر ممکن است و باید سال های بسیاری صرف آن کرد تا نتیجه بدهد؛ اما امروزه و در این زمان پیشرفت ساخت خودرو های پرنده بسیار چشمگیر بوده است، تا جایی که انتظار می رود برای سال 2025 ماشین هایی از نوع پرنده راهایی بازار شوند!

در این مقاله از کیان باتری تلاش کرده ایم تا خبرهای موجود در مورد ساخت این خودرو را برای شما جمع آوری کنیم و به نقد و بررسی خودرو های پرنده بپردازیم؛ پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

ماشین پرنده چیست؟

ماشین پرنده چیست؟
ماشین پرنده چیست؟

ماشین پرنده (به انگلیسی: Flying car) نوعی از خودرو می باشد که همانند هواپیما یا هلیگوپتر در آسمان حرکت می کند. ماشین های پرنده هم می توانند به صورت شخصی ساخته شوند و هم برای استفاده هتی عمومی و جابجایی مسافر.

از گذشته تاکنون ماشین های پرنده یکی از موضوعات جذابی بوده است که در کتاب ها و فیلم ها به آن اشاره می شد؛ اما ظاهرا در این زمان تکتولوژی به حدی رسیده است که بتوان ساخت این ماشین ها را محقق کرد و در آینده نزدیک شاهد پرواز خودرو ها در آسمان هستیم. اگر به دنبال این هستید که بدانید این خودرو چه مزایا و معایبی دارد همراه ما باشید.

خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!

خودرو پرنده از چه زمانی وارد بازار می شود؟

در این سال شرکت های خودروسازی بسیاری در این زمینه فعالیت کرده اند. بیشتر این شرکت ها در کشور های ژاپن، آمریکا و آلمان قرار دارند. این شرکت ها تاکنون آزمون و خطا های بسیاری انجام داده اند اما همچنان طرح ثابتی از این خودرو ها وجود ندارد.

طبق صحبت هایی که انجام شده است، اولین مرحله از تولید انبود ماشین های پرنده در سال 2023 آغاز کی شود. اما مسئله تنها ارائه ماشین پرنده نیست؛ برای این که بتوان از این خودرو ها استفاده کرد باید بستر مناسبی برای آن ها آماده کرد که این موضوع احتیاج به زمان بیشتری دارد.

طیق خبرهای موجود به نظر می رسد شهر توکیو در ژاپن اولین شهری است که برای خودرو های پرنده آماده می شود. از همین حالا در این شهر در حال انجام بسترساری مناسب می باشند. گفته شده است این موضوع تا سال 2030 زمان می برد اما ممکن است کم تر شود.

در ویدیو زیر می توانید نمونه ای از تست ماشین پرنده را مشاهده کنید.

طراحی ماشین پرنده باید چگونه باشد؟

طراحی خودرو های پرنده باید به صورتی باشد که اتومبیل پرنده بتواند عملیات برخاستن از زمین، فرآیند پرواز و فرود را به نحوی کاملا ایمن، مطمئن و سازگار با محیط زیست چه در جاده های زمینی و چه در هوا انجام دهد.

این طراحی باید بسیار ساده انجام شود و خلبان یا همان راننده خودرو این امکان را داشته باشد که آسانی خودرو را هدایت کند و با ایجاد کمترین آلودگی های صوتی پرواز داشته باشد.

همچنین بخوانید: چگونه طراح خودرو شویم؟

ماشین پرنده چگونه از زمین بلند می شود؟

تمامی فناوری هایی که بر روی سایر وسایل هوایی موجود است بر روی خودرو های پرنده امتحان شده است، در این میان برخی از ایده بهتر از سایرین جوابگو بوده است. به طور مثال بهتر است یک ملخ همانند هلکوپتر به خودرو اضافه شود و یا برای بلند شدن این خودرو ها همانند هواپیماها از بال های ثابت استفاده شود.

تاکنون این دو طراحی جزو بهترین ایده ها بوده اند و انتظار می رود که یکی از آن ها بر روی خودرو های پرنده اضافه شود. حتی می توان این بال ها را به صورت تاشو طراحی کرد تا زمانی که راننده از روی زمین بلند شد بتواند این بال ها ببندد و موقع فرود مجدد باز کند.

یک خودرو پرنده به چه صورت بر روی زمین فرود می آید؟

طرح های بسیاری در زمینه فرود آمدن و نشستن خودرو های پرنده موجود است اما بیشتر این طرح ها ناقص هستند و مشکلاتی در مورد آن ها وجود دارد. این وضعیت همچنان ادامخ دارد و شرکت های خودرو سازی موفق نشده اند طرح مناسبی برای فرود خودرو ها انتخاب کنند.

با این حال به نظر می رسد فرود این خودرو همانند هواپیما باشد. زمانی که خودرو پرنده به زمین نزدیک می شود سرعت خود را کم می کند و به آرامی بال های ثابت آن باز می شود، به کمک این بال ها می توان فرود امنی بر روی زمین انجام داد.

آیا ایمنی خودرو های پرنده مورد قبول است؟

درست است که در حال حاضر وسایل حمل و نقلی که در آسمان حرکت می کنند بسیار ایمن تر از سایر وسایل می باشند، اما در مورد ماشین های پرنده این طور نیست و دارای امنیت لازم نمی باشند. اگر این خودرو ها به مصرف عمومی برسند ممکن است راننده مهارت کافی نداشته باشد و با مشلکلاتی روبرو شود.

به طور مثال ممکن همان گونه که خودروهای عادی به ناگهان دچار نقص فنی می شوند در مورد خودرو های پرنده نیز به همین شکل است، ممکن است در آسمان مشکل فنی برای ماشین ایجاد شود و راننده نتواند آن را کنترل کند و در نهایت منجر به سقوط شود!

علاوه بر این موضوع شرایط آب و هوایی را هم باید در نظر داشت. در زمان های بارانی یا مه آلود قطعا راندن این خودرو ها سخت خواهد شد و یک موضوع چالش برانگیز برای خودرو ها می باشد.

یکی دیگر از مشکلات احتمالی آن ها برخورد هایی است که با یکدیگر دارند. در صورتی که تعداد آن ها افزایش یابد ممکن است در آسمان با یکدیگر برخورد داشته باشند.

به همین دلیل این خودرو ها زمانی میتوانند به مصرف عموم مردم برسند که تمامی جوانب بررسی شود و قوانینی کاملی در مورد آن ها وضع شود. باید مسیر های معینی برای آن ها مشخص شود که تمام طول آن تحت پوشش و کنترل باشد.

چه کسانی می توانند با ماشین پرنده رانندگی کنند؟

ماشین های پرنده به قدری جذاب هستند که اکثریت مردم تمایل دارند از آن ها استفاده کنند، اما باید توجه داشت افرادی می توانند پشت این خودرو ها قرار بگیرند که هم دارای مهارت رانندگی باشند و هم مهارت خلبانی! مسلما داشتن هر دوی این مهارت ها برای تمامی عموم امکان پذیر نیست، بنابراین افراد عادی نمی توانند از این خودرو ها استفاده کنند، اگر کسی مایل باشد راننده خودرو پرنده باشد باید آموزش های لازم را پشت سر بگذارد و مهارت کافی داشته باشد.

با این تفاسیر در شروع راه بهترین کار این است که از خلبان های جوان که در رشته های خلبانی تحصیل کرده اند و دارای گواهینامه رانندگی می باشند استفاده کرد. این افراد دوره های آکادمیک خلبانی را پشت سر گذاشته اند و می توان از آن جهت راندن ماشین پرنده استفاده کرد.

مزایا استفاده از خودرو های پرنده چه می باشد؟

مزایا استفاده از خودرو های پرنده
مزایا استفاده از خودرو های پرنده

حالا که مشخصات کلی این خودرو ها آشنا شدید بیایید به بررسی مزایا آن ها بپردازیم.

کاهش ترافیک و آلودگی هوا

روز به روز تعداد ماشین ها در سطح شهر زیاد تر می شود و در نتیجه ترافیک های شهری افزایش می یابد. جاده های شهری نمی تواند از پس این حجم از ترافیک برآیند و در نتیجه میزان آلودگی و ترافیک در سطح شهر و جاده ها بسیار افزایش یافته است.

همچنین بیشتر وسایل نقلیه موجود در زمین از سوخت های فسیلی مثل بنزین استفاده می کنند که گازهای سمی از آن ها تولید می شود و عامل اصلی بیمای های تنفسی و سرطان می باشد.

از این رو استفاده از خودرو های پرنده سبب می شود ترافیک و آلودگی هوا تا حد قابل قبولی کاهش یابد.

بیشتر بدانید: تاثیر خودروها بر آلودگی هوا و روش های کاهش آلایندگی

صرفه جویی در زمان

اگر شما قصد داشته باشید که برفرض از مکان a به مکان b بروید باید مسیر های پر پیچ خمی را طی کنید و حتی در این بین راه ممکن است با ترافیک روبرو شوید و در نهایت زمان بسیار زیادی در راه تلف می شود. اما در مورد حرکت با خودرو های پرنده به این صورت نیست و شما می توانید به صورت مستقیم و بدون پیچ و خم اضافی حرکت کنید. در نتیجه سریع تر به مقصد می رسید و در زمان شما بسیار صرفه جویی می شود.

رفاه بیشتر برای عابرین و دوچرخه سواران

همان طور که گفیتم با استفاده از ماشین های پرنده، حجم ترافیک های شهری کم می شود و به موجب این اتفاق عابرین و دوچرخه سواران با امنیت بیشتری می توانند در سطح شهر تردد کنند. همچنین استفاده از تاکسی هوایی می تواند سبب تبدیل شدن شهرها به مکانی برای پیاده روی و یا دوچرخه سواری در هوایی پاک جهت حفظ سلامتی و تندرستی عموم مردم جامعه باشد.

عدم نیاز به زیرساخت های زمینی

امروزه معابر شهری و جاده های مدام در حال تغییر می باشند و باید فضای مناسبی برای حرکت خودرو ها آماده کرد، اما در مورد ماشین های پرنده به این صورت نیست وبه هیچ زیرساختی برای آن ها احتیاج نمی باشد. در واقع این خودروها تنها به مکانی برای فرود آمدن و بلند شدن احتیاج دازند و مابقی مسیر حرکت آن ها در آسمان است.

معایب استفاده از ماشین های پرنده در چیست؟

استفاده از خودرو پرنده چه معایبی دارد
استفاده از خودرو پرنده چه معایبی دارد

درست است که استفاده از این خودرو مزایا بسیار جذابی دارد، اما قطعا معایبی در پشت استفاده از آن ها قرار دارد. به طور کلی معایب استفاده از ماشین های پرنده به شرح زیر است:

برای فواصل کوتاه مدت مقرون به صرفه نیستند

استفاده از ماشین های پرنده برای مفاصل کوتاه مدت اصلا مقرون به صرفه نمی باشد زیرا که هزینه های بلند شدن و فرود آمدن آن ها بسیار یشتر از هزینه های جابجایی مسیر به صورت زمینی می باشد.

طبق تحقیقات انجام شده استفاده از این ماشین ها برای مسافت های بین 15 تا 25 کیلومتر مناسب می باشد و برای مسیر های کم تر از 15 یا 10 کیلومتر مقرون به صرفه نیستند.

محدودیت در تعداد حمل افراد

با توجه به این که ساختار ماشین های پرنده باید به گونه ای باشد که سبک باشند، بنابراین نهایتا بتوان دو مسافر در این خودرو ها سوار شوند.

هزینه بالا

برای ساخت خودرو های پرنده از تکنولوژی های بسیار مدرنی استفاده می شود و رانندگان نیز باید تخصص کافی در استفاده از آن را داشته باشند. این موضوعات سبب می شود هزینه استفاده از ماشین های پرنده افزایش یابد. پیش بینی شده که مبلغ یک مسیر با ماشین پرنده  می تواند حدود سه تا چهار برابر بیشتر از مبلغ همان مسیر با تاکسی زمینی باشد.

وابسته به زیرساخت های پرواز و فرود

زمانی که صحبت از ماشین های پرنده به میان می آید همه ما دوست داریم بتوانیم در هر نقطه ای پروا کنیم و هر جا که خواتسیم فرود بیاییم. اما متاسفانه این کار ممکن نیست و بسیار هم خطرناک می باشد.

استفاده از ماشین های پرنده باید دارای زیرساخت هایی مشخص باشد و مکان هایی بر روی زمین مشخص شود که مخصوص استفاده از این خودرو باشد.

ایجاد آلودگی صوتی

از آنجایی که ماشین های پرنده از بال و ملخ استفاده می کنند پس قطعا سر و صدای بسیاری از آن ها بلند می شود. یک هلی کوپتر معمولی هنگام پرواز در حدود 100 دسی بل صدا تولید می کند، حال تصور کنید که اگر ماشین های پرنده آسمان شهر ما را پر کنند، این صدا صدها برابر می شود و این قضیه شبیه به این است که شما کنار باند یک فرودگاه زندگی کنید!

در آخر آیا ماشین های پرنده می توانند به جای حمل و نقل زمینی در شهر ها استفاده شوند؟

استفاده از ماشین های پرنده
استفاده از ماشین های پرنده

با اینکه شرکت های بسیاری به دنبال ساخت خودرو های پرنده می باشند اما هنوز هم سوال های بسیاری در این مورد وجود دارد. آیا واقعا ماشین های پرنده برای بشر مناسب می باشد و یا تنها جنبه نمایشی و سرگرمی دارند؟ با توجه به هزینه بالای این خودرو ها آیا افراد عادی هم می توانند از آن ها استفاده کنند و یا تنها ثروت مندان امکان استفاده از این خودرو را دارند؟

واقعیت این است که خودرو های پرنده تنها بخش بسیار کوچکی از فضای حمل و نقل عمومی را تشکیل می دهند و در مورد سایر مسائل نمی توان از الان پیش بینی کرد، باید تعدادی از این خودرو ها به بازار عرضه شود تا بتوان بررسی های دقیق تر را بر روی آن ها انجام داد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با خودرو های پرنده آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
پیمان
پیمان
2 سال پیش

ماشین پرنده دقیقا چه کاربردهایی داره؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  پیمان
2 سال پیش

فعلا هیچ کاربردی

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش